Mokslas ir IT

2018.07.26 11:36

Patirtis ar jaunystė: kur slypi gero IT specialisto receptas?

LRT.lt2018.07.26 11:36

Informacinių technologijų (IT) darbo rinka kaista. Kasmet atliekami tyrimai tendencijų nekeičia – IT specialistų poreikis sparčiai auga ir jų ateityje trūks. Kokie yra galimi šios situacijos sprendimo būdai? Anot ekspertų, svarbu ne tik auginti ir tobulinti jaunuosius specialistus, bet ir skatinti persikvalifikavimą, teigiama pranešime spaudai.

„Vilnius Coding School“ karjeros centro vadovė Živilė Auruškevičienė pastebi, kad Lietuvoje suaugusiųjų įsitraukimas į mokymosi visą gyvenimą procesą yra vienas žemesnių Europos Sąjungoje. Tačiau ji taip pat atkreipia dėmesį, kad kiekvienais metais mokykloje mokosi vis daugiau ir vis vyresnių žmonių. Šiuo metu 70 procentų besimokančiųjų yra 25–44 metų amžiaus. Pabaigę mokyklą absolventai darbo rinkoje įmonių yra vertinami ne tik dėl profesinių gebėjimų, bet ir dėl asmeninių savybių, turimos patirties ir bendros nuovokos.

Amžini kartų skirtumai

Dažnai yra manoma, kad jaunimas yra imlesnis ir atviresnis naujovėms, greičiau prisitaiko prie besikeičiančios situacijos, labiau domisi informacinėmis technologijomis, tačiau akivaizdu, kad tobulėjant profesiniame kelyje to neužtenka. Svarbus tampa kryptingas tikslo siekimas, pastangos ir motyvacija.

„Pastebėjome, kad suaugusieji turi esminius mokymosi proceso skirtumus nuo jaunuolių. Suaugusieji jau yra save išbandę kitose srityse, taigi aiškiau suvokia savo motyvaciją mokytis. Tai nulemia ne tik lengvesnį naujų žinių įsisavinimą, bet ir bendravimo su bendramoksliais bei dėstytojais skirtumus“, – priduria Ž. Auruškevičienė.

Aiškus pranašumas – jau sukaupta patirtis

„Persikvalifikuojantys žmonės jau turi darbo ir gyvenimišką patirtį, kurią gali pritaikyti naujoje pozicijoje bei srityje. Jie taip pat geriau save pažįsta ir žino, ko nori tiek darbe, tiek gyvenime. Suaugusieji yra linkę mažiau blaškytis bei ieškoti savęs, dažniau turi aiškų tikslą, kurio siekia“, – pastebi Jevgenij Abdulajev, „Vilnius Coding School“ pardavimų ir plėtros vadovas.

Jis taip pat pažymi, kad nusprendę persikvalifikuoti asmenys gali puikiai pritaikyti savo ankstesnes patirtis. „Sujungę savo turimas žinias su programavimo įgūdžiais, jie gali tapti universaliais ir plačios specializacijos darbuotojais. Pavyzdžiui, jau turintis vadybos patirtį žmogus, įgydamas programavimo įgūdžių, gali tapti puikiu programuotojų komandos vadovu“, – priduria J. Abdulajev.

Teigiamas įmonių vertinimas

Persikvalifikavimo mokykla reaguoja į rinkos reikalavimus, prisiderina prie poreikių ir reguliariai atnaujina mokymų programas. Nuoseklus bendradarbiavimas su įmonėmis užtikrina tai, kad būtų paruošti paklausių specialybių darbuotojai. Tai yra abipusė nauda tiek persikvalifikuojantiems suaugusiesiems, tiek pačioms įmonėms.

„Įmonės vis labiau žiūri į asmenybę, vertina, ar ji atitinka įmonės vertybes, kultūrą ir geba būti komandos dalimi. Taip pat svarbu, kad asmuo gebėtų lengvai prisitaikyti prie daugiakultūrės aplinkos, nes IT žmonių ieško daug tarptautinių įmonių“, – pastebi Ž. Auruškevičienė.

Išankstinės suaugusiųjų abejonės

Suprantama, kad kartais persikvalifikuoti trukdo iš anksto suformuotos nuomonės ir visiškai nepagrįsti faktai. Dažnam suaugusiajam atrodo, kad jis tiesiog jau nesugebės adaptuotis ir pakeisti savo profesijos. „Vilnius Coding School“ atstovai patvirtina kasdien susiduriantys su suaugusiųjų abejonėmis ir pasitikėjimo trūkumu.

„Vyresni žmonės labiau nerimauja, ar sugebės išmokti visiškai naujus dalykus, ir svarbiausia – nori daugiau garantijų. Jie labiau abejoja savimi, – skirtumus įvardija Ž. Auruškevičienė. – Suaugusiems žmonėms yra sunkiau pripažinti, kad jie kažko nemoka, nežino, nesupranta. Mokymų metu tai kelia daug iššūkių, nes žmogus nedrįsta pasakyti, kad jam neaišku, manydamas, kad čia tik jam vienam neaišku ir nenorėdamas pasirodyti kvailas“.

Tai bandoma spręsti sukuriant jaukią ir neformalią aplinką, kuri ypač padeda, kai suaugusieji nedrįsta garsiai ar grupėje pripažinti, kad kažko nemoka ar nesupranta. Lektoriai visada atkreipia dėmesį ir nuolat pakartoja, kad klausti nėra jokia gėda, o tiesiog būtinybė norint suprasti ir judėti pirmyn. Mokymų metu taip pat skatinamas individualus dėmesys kiekvienam žmogui, personalizuotas mokymas, atitinkantis kiekvieno žinių lygį.

0