Antradienį prasidėjo referendumo dėl pilietybės išsaugojimo viešinimo kampanija. Pasak ją organizuojančios vyriausybės kanceliarijos, svarbiausia, kad kampanija būti efektinga. Apžvalgininkai pastebi, kad labiausiai trūksta ne laiko viešinimo programai, o pačios politikų pozicijos: kaip pilietybę išsaugoję asmenys dalyvaus rinkimuose ar atliks karo prievolę.
Jungtinių Valstijų chore „Dainava“ – apie 50 įvairaus amžiaus Amerikos lietuvių. Jie pasirodymus organizuoja JAV gyvenantiems tautiečiams ir amerikiečiams. Pasak choristų, nors daugiau nei dešimtmetį diskutuojama apie referendumą, dabar, kai iki jo beliko 6 savaitės, aiškėja, kad trūksta informacijos.
„Girdžiu iš draugų Lietuvoje, kad mažai iš tikrųjų to viešinimo yra. Man atrodo, kad Lietuva turėtų iš tikrųjų labiau kalbėti šita tema“, – sakė dirigentas Darius Polikaitis.
Pasak viešinimo kampaniją organizuojančio vyriausybės vicekanclerio Deivido Matulionio, svarbiausia – ne viešinimo trukmė, o jos efektyvumas. Informacija bus skleidžiama nacionalinėse ir regioninės žiniasklaidos priemonėse. Prisidės ir Užsienio reikalų ministerija per diplomatines atstovybes. Kampanijai skirta 230 tūkst. eurų.
„Aš manau, kad per daug anksti irgi nėra gerai pradėti kampaniją. Manau, kad jeigu bus daug informacijos, tai ta kampanija bus pakankamai veiksni. Kita vertus, tai mūsų atlikta apklausa parodė, kad iš esmės 85 proc. apklaustųjų žino apie būsimą referendumą“, – kalbėjo D. Matulionis.
Vyriausybės užsakymu atlikta visuomenės apklausa rodo, kad duomenų apie referendumą visiškai pakanka tik dešimtadaliui gyventojų. Maždaug pusei informacijos trūksta ar nepakanka. O užsienio lietuviai baiminasi, kad balsavimas gali žlugti dėl mažo aktyvumo.
„Didžiausias rinkėjų aktyvumas yra per prezidento rinkimus. Tai vienintelis šansas įveikti referendumo kartelę, kad referendumas įvyktų, tai yra prezidento rinkimai. Tai yra arba dabar, arba, jeigu būtų apsispręsta, tik po tam tikro didelio laiko tarpo“, – kalbėjo Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto pirmininkė Agnė Širinskienė.
Apžvalgininkai pastebi, kad labiausiai trūksta ne laiko viešinimo programai, o pačių politikų pozicijos svarbiais klausimais.
„Didžiausia problema, kad iki šiol diskusijoje trūko dalykinių argumentų, pradedant karo prievole, baigiant teise dalyvauti rinkimuose, būti renkamam, ir atsakyti į šiuos klausimus. Turbūt ne kiek svarbi konkreti viešinimo kampanija, kurią vykdytų reklamos agentūros, bet politikų vizijų pristatymas“, – teigė BNS vyriausiasis redaktorius Vaidotas Beniušis.
Vicekanclerio teigimu, vyriausybė referendume neagituos balsuoti vienaip ar kitaip. Pilietybės išsaugojimo referendumas vyks gegužės 12 d. Kartu rengiamas ir referendumas dėl Seimo narių skaičiaus mažinimo.