Lietuvoje

2019.01.27 22:30

Partizanų juodintojai remiasi čekistų operatyvine medžiaga

Joana Lapėnienė, LRT TELEVIZIJOS laida „Savaitė“, LRT.lt2019.01.27 22:30

Sausio 13-ąją Seime Laisvės premija pagerbti septyni Lietuvos partizanai iš skirtingų regionų – mūsų kovos už išsivadavimą iš sovietų okupacijos simbolis. Toks įvertinimas neliko nepastebėtas Rusijoje, todėl iškart sulaukė Kremliaus kontroliuojamo televizijos kanalo „Rossija 1“ dėmesio – partizanai eilinį kartą apšmeižti, išvadinti taikių žmonių žudikais.

Dėl šmeižikiškos informacijos ir neapykantos kurstymo konservatoriai Laurynas Kasčiūnas ir Audronius Ažubalis kreipėsi į Lietuvos televizijos ir radijo komisiją (LRTK), o dėl Rusijos televizijos siužete kalbėjusio Giedriaus Grabausko – į generalinę prokuratūrą.

G. Grabauskas į Lietuvos teisėsaugos akiratį dėl partizanų judėjimo vertinimų pakliūva ne pirmą kartą. Reportažą apie partizanus kanalui „Rossija 1“ parengęs žurnalistas taip pat ne pirmąkart tarnauja Kremliaus propagandai.

„Lietuvos parlamente šlovina tuos, kurie dešimtmečius buvo priversti slėpti savo gėdingą praeitį“, – pranešė Kremliaus valdomos televizijos žinių laidos „Vesti“ vedėjas Ernestas Mackevičius.

Reuters/Scanpix nuotr.

Emociją sustiprina reportažo autorius Aleksandras Jevstignejevas: „Štai, matote, Lietuvos prezidentė spaudžia rankas tiems, kas kovojo Hitlerio pusėje ir yra atsakingi už 9 tūkstančių žūtį.“ 

Šie teiginiai  iliustruojami nieko bendro su pokario pasipriešinimu turinčiomis nuotraukomis iš „Lietūkio“ garažo Kaune, kur 1941 metų birželį pralietas žydų kraujas. Jose ir raudanti motina, tik ne pokario partizanų, o prieškariu sovietų NKVD aukų. 

Autorius reportaže rodė Lietuvoje išleistą „Partizanų teroro aukų atminimo knygą“, kurioje esą tūkstančiai partizanų aukų pavardžių. Pokarį tyrinėjantis istorikas Rimantas Zagreckas ragina susilaikyti nuo vertinimų, nes sąraše daug klaidų, o asmenys žuvę ne tik nuo partizanų, bet ir nuo stribų rankos ar dėl kriminalinių nusikaltimų. 

„Knygoje yra sudėlioti čekistų, aš taip juos pavadinčiau, NKVD, KGB, pabrėžiu, operatyvinės.  Operatyvinės jų surinktos medžiagos pagrindu išrinkti duomenys apie partizanų nušautus asmenis“, – sako Gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro vyr. istorikas Rimantas Zagerckas.

Rusijos propagandinius karus nagrinėjantis Nerijus Maliukevičius sako, kad šis reportažas sukonstruotas pagal jau klasika tapusią techniką, kai visiškai nesusiję faktai it kortų kaladė sumetami į vieną, todėl iš šio kratinio lipdomas dramatiškas paveikslas tėra klastotė. Toks darbas yra kai kurių Rusijos žurnalistų specializacija.

„Aš juos laikyčiau tokiu informacinio karo desantu. Yra grupė žurnalistų, kurie atsiranda toje vietoje, kai reikia ir kai prasidės kažkokie neramumai – ar tai būtų Sirija, Ukraina, tai būtų dar kažkas. Arba šiuo konkrečiu atveju buvo pavedimas grynai atlikti tokią informacinę operaciją prieš mūsų partizanus. Ir tas yra padaryta“, – pastebi N. Maliukevičius. 

N. Maliukevičius, BNS nuotr.

Beje, reportažo autorius A. Jevstignejevas yra karo reporteris, rengęs reportažus iš Rytų Ukrainos. Viename jų tyčiojamasi iš parklupdytų sužeistų Ukrainos karių, į nelaisvę paimtų Debalcevo „katile“

Pastaruoju metu A. Jevstignejevas dirbo Sirijoje. Jo darbą Rusijos Gynybos ministerija įvertino medaliu.

Įteikdamas jį ministras Sergejus ŠoIgu pripažino: karo reporterių darbas svarbus „teisingai“ pranešant apie Rusijos kariškių veiksmus. 
Pagalbą Ukrainai renkančios organizacijos įkūrėjas Jonas Ohmanas yra ne kartą iš arti matęs metodus, kuriais veikia šioje karo nusiaubtoje šalyje „rusų karo korespondentai“.

„Visų pirma, čia ne karo žurnalistai, čia – prostitutės. Žmonės, kurie už pinigus už tam tikrą savo „blatą“ (atlygį – LRT.lt), liaudiškai tariant, gauna“, – piktinasi J. Ohmanas

Sausio 14 d. „Vesti“ žinių reportažo autoriui talkino ir per „Skype“ programą kalbintas lietuvis G. Grabauskas. Jis tvirtino, kad pokariu prieš okupantus stoję vyrai „ne tik susiję su Vokietijos žvalgyba, fašistų okupantais. Jie grobė, žudė, bet ir, žinoma, veikė kartu su amerikiečių žvalgyba“.

Lietuvos kariuomenės Strateginės komunikacijos departamento analitikė Auksė Ūsienė sako, kad G. Grabausko veikla gali būti priskirta penktajai kolonai  Lietuvoje.

„Rusijos propagandos mašina ieško vietinių žmonių, kurie galėtų kalbėti kaip ekspertai, kaip politologai, žurnalistai, istorikai, ir pristatyti jų nuomonę Rusijos gyventojams. Maždaug pažiūrėkit: štai ne tik Rusijos politologai ar ekspertai kalba apie tai, kad įsigalėjęs fašizmas, nacizmas,  bet ir vietiniai ekspertai kalba apie tai“, – teigia A. Ūsienė.

G. Grabauskas Rusijos žurnalistų kalbintas ne atsitiktinai. Laisvės premijos įteikimo išvakarėse, sausio 12 dieną, Rusijos finansuojamas „Baltnews“ paskelbė G. Grabausko rašinį, kurio antraštė teigė, kad „Lietuvoje bus apdovanoti „miško broliai“, dalyvavę nusikaltimuose prieš taikius gyventojus.“ 

BNS nuotr.

Citata iš teksto: „Miško brolių istorija pilna nusikaltimų: žiaurios žmogžudystės, sunaikinti kaimai, daugybę aukų nusinešę sprogimai, įžūlūs plėšimai.“ Ypač užsipuolamas partizanas Jonas Čeponis-Vaidevutis. 

Pastaruoju metu G. Grabauskas rašo ir savo partijos portale. Čia taip pat juodinami partizanai, Lietuvos teisėsauga vadinama gestapu, reikalaujama laisvės Algirdui Paleckiui.

G. Grabauskas ne kartą buvo patekęs į teisėsaugos akiratį, tačiau už partizanų šmeižimą baudžiamosios atsakomybės išvengė. Sako, kad prokurorams įrodė, jog rėmėsi NKVD ir okupacinių teismų dokumentais.

„Paprasčiausiai žiūrėjau medžiagą Jono Čeponio, pulkininko, ką jisai teigė, o jis teigė tą, ką vykdė: fabrikų plėšimai, banditizmas, tarybinių ūkių užpuolimai, grobiant ten, atsiprašant, kiaules, sužeidžiant žmones, atimant ginklus iš apsaugos darbuotojų. Tai yra banditizmas“, – tikina G. Grabauskas.

Pastaruoju metu G. Grabauskas vieną po kito skelbia straipsnius portale „Baltnews“, tačiau sako negalįs atskleisti, kokios sutartys jį su šia redakcija sieja.  

„Bendrauju su įvairiomis priemonėmis, tačiau dėl tų, vadinamų, niuansų – etatai ne etatai, – šitoje vietoje, žinokite yra toks susitarimas susilaikyti nuo atskirų detalių viešinimo“, – tvirtina pašnekovas.

Anot LRT TELEVIZIJOS laidos „Saivaitė“ šaltinių, po tokio bendradarbiavimo skraiste gali būti legalizuojamas atlygis už paslaugas, nesusijusias su tekstų rašymu.  

Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje veikiantys „Baltnews“ padaliniai savo redaktorių neskelbia, tačiau anksčiau viešai pranešta, kad finansuojami iš tos pačios kišenės, kaip ir Kremliaus propagandos įrankis „Sputnik“. 

Laidos žiniomis, lietuviškajam portalui vadovauja Ramiojo vandenyno laivyne tarnavęs atsargos karininkas Anatolijus Ivanovas. Prieš atvykdamas į Lietuvą jis dirbo Rusijos gynybos ministerijos leidinyje „Krasnaja zvezda“.

2018 metais Valstybės saugumo departamentas (VSD) ataskaitoje konstatavo, kad „Baltnews“ ir „Sputnik“ vykdė informacines atakas prieš Lietuvą.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt.