Lietuvoje

2018.10.29 06:26

Seimo komisijų vajaus kainos niekas neskaičiuoja

Reda Gilytė, LRT TV naujienų tarnyba, LRT.lt2018.10.29 06:26

Apžvalgininkai sako, kad šis Seimas išsiskiria komisijų kūrimo gausa – viena baigia darbą, iškart pradeda kita, arba net kelios iškart. Pasak konstitucinės teisės eksperto Vytauto Sinkevičiaus, konstitucinis teismas yra išaiškinęs, kad laikinoji komisija gali būti sudaryta tik ypatingos valstybinės reikšmės klausimui tirti. Dabar, profesoriaus teigimu, komisijos gimsta net neturėdamos aiškaus tikslo, ką nori tirti.

Šioje Seimo kadencijoje jau buvo įkurta 12 laikinųjų ar specialiųjų komisijų. Tirta ir galbūt žemesnė maisto produktų kokybė, LRT veikla, darbą pradėjo komisija dėl galimos neteisėtos įtakos politikams. Tačiau „Baltijos tyrimų“ atlikta apklausa rodo, kad „valstiečių“ iniciatyvai kurti komisiją, tirsiančią verslo įtaką politikams, ketvirtadalis apklaustųjų nepritarė, o didžiausia dalis atsakė, kad nei pritaria nei nepritaria. Seimo pirmininkas Viktoras Pranckietis taip pat mano, kad ne visų komisijų atsiradimas yra būtinas.

„Kai kurių komisijų funkcijas galima buvo pavesti komitetams, kaip padaryta su paskutiniąja komisija žemės ūkio klausimams tirti – Kaimo reikalų komitetas“, – sakė V. Pranckietis.

Opozicija kai kurių komisijų darbe išvis nedalyvauja, o konservatoriai dėl kelių komisijų teisėtumo yra kreipęsi net ir į Konstitucinį Teismą. Jie prašo išaiškinti, ar komisijos LRT veiklai tirti, taip pat tirti galimą neteisėtą įtaką politikams, neprieštarauja Konstitucijai.  

„Matom, kad yra primityvus valstiečių noras daryti iš to rinkimų kampaniją ir ieškoti būdų, kaip čia pakenkti konservatoriams. Bet tas primityvizmas kenkia „valstiečiams“. Esu sakęs, kad nepamenu nė vieno kairiųjų seimo, kuriame nebūtų sudaryta 1, 2 ar 3 komisijos tirti konservatoriams“, – pasakojo Seimo TS-LKD frakcijos narys Andrius Kubilius.

Buvęs Konstitucinio Teismo (KT) teisėjas Vytautas Sinkevičius teigia, kad šis teismas yra pabrėžęs – komisijų sudarymas negali dominuoti Seimo veikloje, jo pagrindinė funkcija – leisti įstatymus.

„Pagal Konstituciją Seimas gali sudaryti laikinąsias komisijas, bet KT pabrėžia, kad ne bet kokiam, o ypatingos valstybinės reikšmės klausimui ištirti. Todėl Seimas, prieš apsispręsdamas, visada pirmiausia turi pagalvoti, ar tai iš tiesų valstybinės reikšmės klausimas. Deja, kartais to motyvacijos, kad tai valstybinės reikšmės klausimas, stokojama“, – sakė Vytautas Sinkevičius.

Komisijų kūrimosi vajų apžvalgininkas Vytautas Bruveris vadina tiesiog Seimo diskreditacija. Pasak jo, kiekvienoje kadencijoje valdančiųjų kurtos komisijos turėjo tik politinių išskaičiavimų. 

„Kaip bežiūrėsi, kaip bevartysi, jeigu bandysi žiūrėt į kažkokius realius šitų komisijų veiklos rezultatus ar vaisius – jų tiesiog nėra. Tai yra grynas politikavimas ta pačia prasčiausia prasme, politikų rietenos, sąskaitų suvedinėjimas ir bandymas žaisti kažkokius savanaudžius viešųjų ryšių žaidimus. Pačiam pasireklamuojant, pasirodant kovotoju už tautos gerovę ir teisybę, o priešus parodant kaip didžiausius tautos ir liaudies priešus“, – kalbėjo V. Bruveris.

Seimo kanceliarijoje pabandžius sužinoti, kiek gali papildomai pinigų iš biudžeto kainuoti laikinųjų komisijų darbas, gautame atsakyme rašoma, kad komisijas aptarnaujantiems Seimo kanceliarijos darbuotojams yra mokamas darbo užmokestis pagal atliktus darbus ir dirbtą laiką. Atsakyme taip pat teigiama, kad informacijos apie kiekvienos komisijos darbo išlaidas Seimo kanceliarija nekaupia.

Populiariausi