Lietuvoje

2018.09.14 09:50

Lygių galimybių kontrolierė: ŠMM tvarka skatina diskriminuoti vyresnius pedagogus

LRT.lt 2018.09.14 09:50

Lygių galimybių kontrolierė Agneta Skardžiuvienė atliko tyrimą dėl švietimo ir mokslo ministrės Jurgitos Petrauskienės įsakymo. Jis įtvirtina tvarką, kuria skatinama diskriminuoti vyresnius mokytojus, teigiama Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos pranešime. Vadovaujantis tokiu aprašu, valstybinės mokyklos iš šalies biudžeto gali gauti papildomų lėšų, optimizuodamos pedagogų skaičių.  

„Lietuvos Respublikos 2018 metų valstybės biudžeto lėšų, skirtų išlaidoms, susijusioms su pedagoginių darbuotojų skaičiaus optimizavimu, apmokėti, paskirstymo tvarkos aprašas“ numato sąlygas, kuriomis mokyklos gali prašyti asignavimų, skirtų išmokų mokytojams padengimui, kai darbo sutartis nutraukiama šalių sutarimu. Pretenduojant į šiuos pinigus, būtina įrodyti, kad 2018 metais mokyklose bus pasiektas bent vienas iš ministerijos nurodytų rezultatų.

Lygių galimybių kontrolierė nustatė, kad du apraše įvardyti kriterijai neatitinka lygių galimybių principų. Pirma, prašoma padidinti pedagogų, kurių darbo stažas neviršija 20 metų, skaičių. Antra, reikalaujama padidinti pradedančiųjų mokytojų, kurių darbinė patirtis yra trumpesnė nei 2 metai, skaičių.

Švietimo ir mokslo ministerijos kancleris Tomas Daukantas paaiškino, kad pedagoginio darbo stažo, neviršijančio 20 m., pasirinkimą motyvavo Nacionalinės mokyklų vertinimo agentūros atlikto tyrimo duomenys. Pagal juos, šie mokytojai pasiekia geriausius rezultatus vertinant mokinių pažangą ir pasiekimus, mokymosi patirtį, ugdymo(si) aplinką. Kitas kriterijus, kanclerio teigimu, pasirinktas siekiant ne atjauninti mokyklų kolektyvus, bet pritraukti motyvuotus profesionalus, galinčius pakeisti nemotyvuotus ar apsisprendusius atsisakyti pedagoginės veiklos darbuotojus.

Ministerijos atstovo paaiškinimų nepakako pagrįsti diskriminacinių punktų. Lygių galimybių kontrolierė nustatė, kad tokie reikalavimai neteisėtai skatina nevienodą mokytojų traktavimą dėl jų amžiaus, teigiama pranešime žiniasklaidai.

A. Skardžiuvienė konstatavo, kad išsikeltų tikslų ministerija siekia netinkamomis priemonėmis. „Norint į švietimo sistemą pritraukti daugiau jaunimo, negalima to daryti vyresnių asmenų gerovės sąskaita. Priešingai, atsižvelgdami į tai, kad gyvename sparčiai senėjančioje visuomenėje, turime tinkamai įvertinti jų sukauptą patirtį ir ieškoti būdų, kaip ją panaudoti kuo efektyviau“, – sako ji.

Lygių galimybių įstatymas valstybės institucijoms numato pareigą užtikrinti, kad visuose teisės aktuose būtų įtvirtintos lygios teisės ir galimybės nepaisant asmenų amžiaus.

Nors apraše nėra nurodomas tikslus pedagogų amžius, kuriam priimant į darbą būtų teikiamas prioritetas, akivaizdu, jog, norint pasiekti ministerijos išskirtus rezultatus, gali nukentėti vyresni nei 50 m. amžiaus mokytojai. A. Skardžiuvienė atkreipė dėmesį dar ir į tai, kad darbuotojų motyvacija ir jų darbo kokybė negali būti matuojama išdirbtų metų skaičiumi.

Kontrolierė kreipėsi į Švietimo ir mokslo ministeriją dėl lygias galimybes pažeidžiančių veiksmų nutraukimo.