Lietuvoje

2018.06.29 12:12

Mokytojai kelia vėją dėl matematikos egzamino: neaiškios užduotys, menkas atlygis

Indrė Jurčenkaitė, 15min.lt2018.06.29 12:12

Nekokybiškos matematikos valstybinio brandos egzamino (VBE) užduotys, mokytojų darbas ir naktimis, ir šeštadieniais, simbolinis VBE vertintojų atlygis – tai tik kelios problemos, kurias žiniasklaidai ir atsakingoms pusėms išplatintame pranešime įvardijo devynių narių Klaipėdos miesto matematikos mokytojų metodinė taryba. Reaguodamos į pastabas, institucijos žada imtis veiksmų: Švietimo ir mokslo ministerija (ŠMM) – suburti komisiją, analizuosiančią matematikos VBE užduotis, Nacionalinis egzaminų centras (NEC) – ieškoti būdų kelti vertintojų atlygį.  

Prezidentūrai, ŠMM, Švietimo tarybai, Seimo Švietimo ir mokslo komiteto pirmininko pavaduotojui Mantui Adomėnui, NEC mokytojos Virginijos Stončės antradienį siųstame kreipimesi iškeliami keturi prašymai:

  • matematikos VBE užduotį turi sudaryti kompetentingi specialistai, būtinai reikia įtraukti autoritetingus respublikos matematikos mokytojus ekspertus;
  • pakelti atlygį matematikos VBE vertintojams, kuris šiuo metu yra mažiau negu simbolinis;
  • pagerinti matematikos VBE komandiruotų vertintojų apgyvendinimo sąlygas;
  • atsisakyti siekio įvesti nuotolinį matematikos VBE vertinimą.

Tokį reikalavimų sąrašą, anot V. Stončės, išsiuntė arba ruošiasi siųsti ir kitų miestų matematikai.

Klaipėdiečių nuomone, šių metų matematikos VBE buvo per didelės apimties.

„Joje gausu neaiškios paskirties uždavinių, kuriuose neaišku, ką norima patikrinti. Taip pat sąlygų formuluotės yra neaiškios, sprendimų variantai dviprasmiški, brėžiniai nekorektiški, pasitaiko nelogiškų sprendimų“, – rašoma kreipimesi.

Piktinasi simboliniu atlygiu, darbu naktimis

Mokytojų tikinimu, šiųmetis VBE tvarkaraštis buvo sudarytas nepaisant mokinių, mokytojų ir tėvų nuomonės: „Kas yra labai keista demokratinėje valstybėje“.

Jų teigimu, „visas dėmesys buvo sukoncentruotas į prailgintus mokslo metus ir siekimą nesutrukdyti ugdymo proceso“, o „abiturientų interesai buvo pažeisti“. Kai kuriems mokiniams esą teko laikyti egzaminus tris šeštadienius iš eilės, savaitės eigoje lankant pamokas.

„Taip pat pažeisti ir mokytojų interesai – verčiami dirbti šeštadieniais vykdytojais“, – priduriama kreipimesi.

Jame taip pat rašoma, kad kitąmet numatomas nuotolinis VBE darbų vertinimas. Šių metų fizikos ir informacinių technologijų VBE vertinimo nuotoliniu būdu praktika, anot mokytojų, rodo, kad darbai vertinami naktimis, savaitgaliais, konsultacijos esą vykdomos nekokybiškai, neužtikrinama vertinimo kokybė.

Mokytojai nėra patenkinti ir atlygiu už VBE vertinimą.

„Mūsų žiniomis, yra nemažai patyrusių specialistų, kurie atsisakė dirbti matematikos VBE vertintojais dėl menko atlygio. Toks požiūris į vertintojų darbą, beje, kaip ir požiūris į mokytojo atlyginimą, apskritai demotyvuoja mokytojus. Dėl šios priežasties retėja mokytojų gretos ir jauna potenciali pedagogų pamaina nesirenka šios profesijos.

Nejaugi valdininkai, sėdintys aukštuose postuose, nesuvokia, kad artėja katastrofa – kas mokys vaikus po 10–15 metų, jei jau dabar mokytojų amžiaus vidurkis peržengęs 50 metų?“ – teiraujamasi mokytojų prašyme.

BNS nuotr.

Mokytojai: NEC skiriamuose „apartamentuose“ nesilaikoma higienos reikalavimų

„Norime, kad atkreiptumėte dėmesį ir į tai, kad matematikos pagrindinio ugdymo patikrinimo užduotys ir matematikos VBE užduotys paruoštos visiškai nesilaikant programų, egzamino struktūros matricos. Pavyzdžiui, dešimtokams užduotį turi sudaryti 40 proc. patenkinamo lygmens, 40 proc. pagrindinio ir 20 proc. aukštesniojo lygmens užduočių. Buvo atitinkamai 20 proc., 36 proc., 44 proc. užduočių. Kodėl tada reikėtų stebėtis mokinių pasiekimais, kaltinti mokytojus bloga darbo kokybe?

NEC savo kaltės čia nemato – viskas normalu. Atsakingų ministerijos darbuotojų nuomone, dešimtokų patikrinimas visai nesvarbus. Tada klausimas ministerijai, kam organizuoti nesvarbius žinių patikrinimus“, – dėsto mokytojai.

Jie teigia įdedantys daug pastangų ruošdami mokinius egzaminams, atsakingai besilaikantys visų patvirtintų dokumentų.

„Mes net sutinkame apsigyventi NEC skiriamuose „apartamentuose“, kuriuose nėra laikomasi net elementarių higienos reikalavimų, apgyvendinimo sąlygos nėra priimtinos, na, bet šį kartą ne apie mus, o apie mūsų ugdytinių ateitį“, – rašoma kreipimesi.

Matematikai tvirtina nesuprantantys, kaip VBE atsiranda užduotys, kurias, anot jų, išspręsti pajėgia tik olimpiadų ir konkursų dalyviai, ruošiami pagal specialią metodiką ir išplėstinę programą.

„Nesuprantame, kodėl valstybinių egzaminų užduotyse nėra pastovumo, kasmet užduotys radikaliai skiriasi“, – dėstoma prašyme priduriant, kad visos aukščiau išvardytos problemos turėtų būti sprendžiamos aukščiausiu lygmeniu.

BNS nuotr.

ŠMM žada išanalizuoti matematikos VBE užduotis

Švietimo ir mokslo ministerija, reaguodama į Klaipėdos matematikų kreipimąsi ir problemas, iškeltas dėl matematikos VBE, teigia ketinanti sudaryti komisiją, atliksiančią egzamino užduočių analizę.

„Remiantis gautomis išvadomis, bus priimti sprendimai dėl tolimesnių veiksmų rengiant kitų metų užduotis“, – atsakyme 15min teigia švietimo ir mokslo viceministras Gražvydas Kazakevičius.

Anot jo, sudarant egzaminų tvarkaraštį buvo išklausytos suinteresuotos pusės, pavyzdžiui, pedagogus vienijančių profesinių sąjungų atstovai, tvarkaraščio projektas buvo paskelbtas svarstyti viešai.

ŠMM duomenimis, kaip teigia G. Kazakevičius, pasiūlymų dėl tvarkaraščio pateikė tik Lietuvos moksleivių sąjunga, į juos esą buvo atsižvelgta.

„Kaip parodė ankstesnių metų patirtis, egzaminų vykdymas šeštadieniais sudaro galimybę brandos egzaminų tvarkaraštį sudėlioti taip, kad per savaitę vyktų tik vienas didelės apimties (tradiciškai populiarus) brandos egzaminas ir pailgėtų tarpai tarp penkių didžiųjų egzaminų. Tai mokiniams sudaro galimybę ilgiau pailsėti tarp egzaminų ir geriau jiems pasirengti.

Toks egzaminų išdėstymas leidžia įvertinti visus valstybinių brandos egzaminų darbus ir iki liepos 12 dienos paskelbti rezultatus, sudaryti galimybes pateikti apeliacijas, jas išnagrinėti ir pateikti apeliacijų rezultatus, kad mokyklos spėtų laiku išspausdinti brandos atestatus, o mokiniai – pateikti aukštosioms ar kitoms mokykloms mokymosi pasiekimus įteisinantį dokumentą“, – dėsto viceministras.

Jo tikinimu, derinant kitų metų egzaminų tvarkaraštį, bus svarstoma išsakyta Klaipėdos matematikų nuomonė, kitos alternatyvos: „[Bus] ieškoma optimaliausio sprendimo, kaip organizuoti egzaminus, kad jie netrikdytų ugdymo proceso.“

Viceministras: nuotoliniu būdu vertinamų egzaminų daugės

Komentuodamas mokytojų prašymą atsisakyti siekio įvesti nuotolinį matematikos VBE vertinimą, G. Kazakevičius aiškina, kad nuotolinis vertinimas yra „viena iš priemonių, galinti užtikrinti didesnį vertinimo patikimumą ir skaidrumą“.

„Todėl palaipsniui daugiau egzaminų bus vertinama nuotoliniu būdu, – priduria jis. – 2019 metais matematikos VBE dar bus vertinamas tradiciniu būdu.“

ŠMM, kaip tvirtina viceministras, „ieškos galimybių visų brandos egzaminų vertintojams sudaryti geresnes apgyvendinimo sąlygas ir mokėti adekvatesnį atlygį.“

ŠMM antrina NEC, pripažįstantis, kad „vertintojų apmokėjimo klausimas yra vienas jautriausių“.

„Ieškome įvairių būdų, kaip optimizuoti darbų ir atlygio santykį. Elektroninis vertinimas – vienas iš sprendimų, kuriuos ir siūlome vertintojams“, – rašoma NEC direktorės Saulės Vingelienės siųstame atsakyme.

Šiuo metu VBE vertintojų valandos įkainis yra 4,12 euro. NEC tikina besiaiškinantis, ar yra galimybių jį padidinti.

Atsakydamas į Klaipėdos mokytojų pastabas dėl nekokybiškų – „neaiškios paskirties“, dviprasmiškų ar nelogiškų – matematikos egzamino užduočių, NEC teigia tikintis, kad užduotys, savo struktūra, skaičiumi ir turiniu, atitiko egzamino programą.

„Tačiau, kaip parodė susidariusi situacija, matematikos atveju mokytojai ir egzamino užduoties rengėjai tuos pačius uždavinius priskiria skirtingiems pasiekimų lygiams, todėl ir kyla užduočių sunkumo klausimų“, – į pastabas reaguoja NEC.

NEC: 2019 m. matematikos VBE bus vertinamas tradiciniu būdu

Centras, kaip ir ŠMM, reiškia teigiamą požiūrį į nuotolinį egzaminus laikiusių moksleivių darbų vertinimą – esą tai yra vienas sėkmingiausių šių metų brandos egzaminų sistemos pokyčių elementų.

Klaipėdos matematikų priekaištus dėl darbo savaitgaliais, naktimis, taip pat dėl konsultacijų, kurios esą vykdomos nekokybiškai, NEC vertina kaip „atskiras detales“ ir nuogirdas.

BNS nuotr.

Visas 15min raštu siųstas NEC atsakymas – žemiau.

– Ar sutiktumėte su kritika, išsakyta dėl matematikos egzamino užduočių?

– Po įvykusių matematikos pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo ir valstybinio brandos egzamino sulaukėme įvairių nuomonių dėl užduočių sunkumo, atitikties programoms, laiko, reikalingo užduotimis atlikti, trukmės. Gerbiame profesionalų išsakytą nuomonę, suvokiame, kad mokymo praktika mokykloje yra labai svarbus veiksnys, sudarant užduoties modelį, išskiriant ja tikrinamus gebėjimus.

Atsižvelgdami į tai, kad užduočių rengėjai raštu konsultavosi su Ugdymo plėtotės centru dėl užduočių tipų atitikimo matematikos brandos egzamino programai, tikime, kad užduotis savo struktūra, užduočių skaičiumi ir turiniu atitinka egzamino programą. Tačiau, kaip parodė susidariusi situacija, matematikos atveju mokytojai ir egzamino užduoties rengėjai tuos pačius uždavinius priskiria skirtingiems pasiekimų lygiams, todėl ir kyla užduočių sunkumo klausimų.

Primename, kad sprendimus dėl einamųjų metų egzaminų sesijos valstybinių brandos egzaminų kriterinių ribų patikslintų skaitinių reikšmių priima Valstybinių brandos egzaminų vertinimo komitetas, vadovaudamasis į egzaminą atėjusių mokinių turimais mokykloje įvertinimais, mokinių surinktų einamųjų metų egzamino užduočių taškų statistine analize, ankstesnių metų ir kitų dalykų egzaminų laikymo rezultatų statistiniais duomenimis ir ekspertų išvadomis. Šie sprendimai priimami prieš apskaičiuojant kandidatų įvertinimus balais. Taip yra numatyta todėl, kad nėra galimybių iš anksto išbandyti užduotį.

Tačiau galime pasidžiaugti, kad jau prasidėjo ES struktūrinių fondų remiamas projektas „Švietimo vertinimo ir stebėsenos sistemų sukūrimas“, kuriame numatyta sukurti užduočių banką. Kuriant užduočių banką, bus pamažu pereinama prie egzaminų užduočių sudarymo iš išbandytų klausimų.

– Kaip buvo sudarytas VBE tvarkaraštis? Ar, jūsų žiniomis, mokytojai skundžiasi dėl darbo šeštadieniais?

– 2018 metų brandos egzaminų tvarkaraštis buvo patvirtintas 2017 metų rudenį. Mokslo metų ilginimas ir siekis netrukdyti ugdymo procesui lėmė, kad padidėjo šeštadieniais vykdomų egzaminų skaičius. Egzaminų vykdymą koordinuoja visų savivaldybių švietimo padalinio administracijos specialistai.

Visi egzaminai įvyko. Tai reiškia, kad specialistams pavyko užtikrinti, jog į egzaminų vykdymą net ir šeštadieniais įsitrauktų pakankamai mokytojų.

Kasmet egzaminų tvarkaraščio derinimas vyksta su skirtingomis tikslinėmis grupėmis – mokytojų asociacijomis, mokinių organizacijomis, mokyklų vadovų atstovais, po viešo projekto paskelbimo sulaukiame ir pavienių visuomenės interesus atstovaujančiųjų piliečių nuomonės.

Beje, dėl 2018 metų egzaminų tvarkaraščio projekto siūlymų gavome tik iš Lietuvos moksleivių sąjungos, ir į juos buvo atsižvelgta.

– Kaip vertintumėte kritiką dėl esą neužtikrinamos vertinimo kokybės, darbų vertinimo konsultacijų, kurios, kaip teigiama, vykdomos nekokybiškai?

– Pateiktame matematikos mokytojų rašte, remiantis nuogirdomis ir atskiromis detalėmis, vertinama kitų mokomųjų dalykų valstybinių brandos egzaminų – informacinių technologijų ir fizikos – kandidatų darbų vertinimo praktika nuotoliniu elektroniniu būdu. Tai yra vienas sėkmingiausių šių metų brandos egzaminų sistemos pokyčių elementų.

Kitais metais planuojama, kad daugiau egzaminų darbų bus vertinama nuotoliniu elektroniniu būdu. Jis leidžia vertintojui lanksčiu grafiku, jam tinkamu laiku vertinti kandidatų darbus, o vertinimo sistemos kokybės kontrolė užtikrina didesnį vertinimo patikimumą ir skaidrumą.

Vertinimo komisijos vyresnieji vertintojai daugiau dėmesio skyrė ne techniniams darbams – lipdukų klijavimui, kandidatų darbų ar taškų aritmetiniam skaičiavimui, o dalykiniam konsultavimui.

Vertinimo sistema, kuri panaudota fizikos ir informacinių technologijų testo, tekstų rengyklės ir skaičiuoklės vertinimui, naudojasi Cambridge Assessment, tarptautinio bakalaureato programą vykdančios švietimo institucijos, mūsų kaimynai lenkai ir daugelio kitų šalių egzaminų darbų vertintojai.

Neabejojame, kad mokytojai, dalyvaudami numatytuose elektroninio vertinimo mokymuose, įvertins šios sistemos privalumus ir ramiai planuosis įsitraukti.

– „Mūsų žiniomis, yra nemažai patyrusių specialistų, kurie atsisakė dirbti matematikos VBE vertintojais dėl menko atlygio“, – rašoma kreipimesi. Ar tai tiesa? Kokį atlyginį gauna matematikos VBE vertintojai?

– Valstybinių brandos egzaminų kandidatų darbų vertintojų kaita vyksta kasmet – vieni naujai įsitraukia į vertinimo procesą, nes sėkmingai atlieka pateiktas mokymosi užduotis elektroninėje aplinkoje, kiti atsisako dėl asmeninių priežasčių arba pakeitę darbo vietą.

Visų dalykų vertinimo komisijose dalyvavo pakankamai vertintojų, tai leido ir leidžia laiku baigti vertinimo procedūras.

Pripažįstame, kad vertintojų apmokėjimo klausimas yra vienas jautriausių. Ieškome įvairių būdų, kaip optimizuoti darbų ir atlygio santykį. Elektroninis vertinimas – vienas iš sprendimų, kuriuos ir siūlome vertintojams.

Valstybinių brandos egzaminų kandidatų darbų vertintojams už darbą mokama pagal du modelius – arba už vertinamų darbų skaičių, arba pagal valandinį įkainį. Vertindami kandidatų darbus ne elektroniniu būdu, visi vertintojai gauna vidutinį darbo užmokestį savo pagrindinėje darbovietėje, atlygį už vertinimą pagal valandinį ar darbo įkainį ir dienpinigius.

Šiuo metu valstybinių brandos egzaminų kandidatų darbų vertintojų valandos įkainis yra 4,12 euro. Aiškinamasi, ar yra galimybių jiems padidinti atlygį.

– Kaip vertinate iškeltus reikalavimus, ar bus bandoma juos įgyvendinti?

– Mokytojų, mokinių ir kitų suinteresuotųjų grupių reikalavimai – svarbus veiksnys planuojant išorinio mokinių pasiekimų vertinimo veiklas. Šis raštas bus puiki proga su mokytojų bendruomene aktyviau pradėti svarstyti kaupiamojo vertinimo koncepciją, nes matematika numatyta kaip ašis, kurios pasiekimų vertinimas bus vienas svarbiausių.

Visų brandos egzaminų ir pasiekimų patikrinimų užduotis rengia ir recenzuoja viešųjų pirkimų būdu savo paslaugas teikiantys dalyko specialistai, tarp jų yra ir mokytojų. Jiems keliami kvalifikacijos, patirties, konfidencialumo ir viešųjų bei privačiųjų interesų derinimo reikalavimai. Skatiname ir raginame dalyvauti viešųjų pirkimų konkurse visus patyrusius ir savo kompetencija pasiryžusius dalytis mokytojus.

Antrojo ir trečiojo punktų reikalavimus padėtų išspręsti nuotolinis elektroninis vertinimas. Šiame rašte prašote atsisakyti jį įvesti, todėl radikaliai pakeisti vertintojų apgyvendinimo sąlygų neturime galimybių. Visų dalykų valstybinių brandos egzaminų kandidatų darbų vertintojų atlygio klausimas yra vienas svarbiausių, kuriam ieškome įvairių sprendimų.

Matematikos valstybinio brandos egzamino kandidatų darbai 2019 metais bus vertinami tradiciniu būdu. Bet vertintojus ketiname kviesti į mokymus, kad supažindintume su elektroninio vertinimo sistemos privalumais.