Lietuvoje

2018.04.10 16:44

Lietuvos karinė aviacija niekada nebuvo tokia turtinga

Šiuo metu Lietuvos karinės pajėgos turi net šešis sraigtasparnius (Latvija turi keturis – LRT.lt). Į rikiuotę po kapitalinio remonto neseniai sugrįžo sraigtasparniai Mi-8. Kuo šie du praktiškai iš laužyno prikelti sraigtasparniai ypatingi ir kokias užduotis jie gali vykdyti, atskleidžia LRT TELEVIZIJOS laida „Karinės paslaptys“.

Dauguma sraigtasparnių – net aštuoni – į Lietuvos karines pajėgas pateko netikėtu būdu: 1993 metais jie buvo konfiskuoti kaip kontrabanda iš vieno Lenkijos piliečio. Po kelerių metų teismų ir procedūrų orlaiviai buvo perduoti kariuomenei. Po rekonstrukcijos beveik dešimtmetį jie buvo aktyviai eksploatuojami, kol išseko jų resursai. 2016-aisiais buvo likęs tik vienas galintis skraidyti Mi-8T.

Pinigų remontui tuo metu nebuvo, todėl karinės pajėgos džiaugėsi, kad būtiniausias paieškos ir gelbėjimo užduotis gali atlikti nauji bendrovės „Airbus“ sraigtasparniai „Dauphin“. Tai – naujos kartos orlaiviai, maksimaliai palengvinantys pilotų darbą. Tačiau juose, be įgulos, telpa tik šeši žmonės, nuogąstaujama ir dėl to, kad „Dauphin“ yra jautrūs apledėjimui. Būtent todėl šio tipo sraigtasparniai budi paieškos ir gelbėjimo poste Nemirsetoje, prie Baltijos jūros. Jūrinis klimatas yra šiltesnis ir per trejus metus „Dauphin“ dėl apledėjimo grėsmės užduoties negalėjo atlikti tik kartą.

Giliau Lietuvoje šaltuoju metų laiku patikimai galėjo budėti tik Mi-8. Aleksoto paieškos ir gelbėjimo poste budėjo Mi-8, o vasarą papildomai jis buvo įdarbinamas Specialiųjų operacijų pajėgų (SOP) ir Sausumos pajėgų (SP) užduotims.

Karinių oro pajėgų (KOP) štabo operacijų karininkas majoras Eligijus Rukšnaitis pasakoja, kad Lietuvos kariuomenė jau dešimtmetį neturėjo vienu metu veikiančių trijų orlaivių.

„Po remonto atsirado galimybė turėti tris veikiančius Mi-8, tikimės, kad suremontuoti bus dar trys. Stengiamės aprūpini visus Karinių jūros pajėgų (KJP), SOP, SP, KOP, Pasienio tarnybos poreikius“, – kalba E. Rukšnaitis.

Pasak specialisto, po remonto šie sraigtasparniai gali skraidyti 2 tūkst. valandų arba 8 metus. Pasiekus vieną arba kitą ribą, orlaivių darbas stabdomas, jiems reikalingas kapitalinis remontas.

„Apledėjimas visiems orlaiviams kelia tam tikrų nepatogumų, tačiau šis sraigtasparnis (Mi-8 – LRT.lt) gali skristi apledėjimo sąlygomis, gali skristi tamsoje, sudėtingomis oro sąlygomis, viskas priklauso nuo įgulos kompetencijos ir pasirengimo lygio“, – pasakoja E. Rukšnaitis.

Plačiau žiūrėkite laidos „Karinės paslaptys“ reportaže.