Lietuvoje

2018.03.05 16:21

Po geležinkelininkų žūties prabilo apie grėsmes pusei Europos

Šį pirmadienio rytą Vaidotų geležinkelio stotyje žuvus dviem sniegą nuo bėgių valiusiems darbuotojams, bendrovės „Lietuvos geležinkeliai“ darbuotojų profesinės sąjungos „Solidarumas“ pirmininkas Stanislavas Fedaravičius nutarė nebetylėti apie kitus gresiančius pavojus. Didžiausia jo matoma grėsmė – miegantys, tiesiogine šio žodžio prasme, mašinistai. S. Fedaravičiaus teigimu, prastas, verslumu, o ne žmogiškumu, pagrįstas darbo organizavimas tokioje įmonėje, kaip „Lietuvos geležinkeliai“, gali lemti katastrofą ne tik mūsų šalies, bet ir viso žemyno mastu.

Aptardamas su 15min išskirtinę šio ryto nelaimę geležinkelyje, kuomet Vaidotuose žuvo iškart du patyrę darbuotojai, profesinės sąjungos „Solidarumas“ pirmininkas tragedijos priežasčių ieškojo kasdienio darbo organizavimo užkulisiuose. S. Fedaravičius pareiškė tiesiai šviesiai: žmonių gyvybės yra nepamatuoto taupymo kaina.

„Atėjo tokie laikai, kad kuo toliau, tuo viskas blogiau, bet jau reikia kažką daryti. Prieš pusę metų kalbėjau su vadovybe apie jų planus mažinti tokių kelininkų, kurie aptarnauja geležinkelį žiemą – valo sniegą, ledą ir taip toliau, skaičių. Vadovybės argumentai buvo, kad žiemos Lietuvoje beveik nebėra, o tie žmonės dieną ir naktį budi, tad jiems reikia mokėti atlyginimą. Pasakė, kad nori tokius specialius etatus panaikinti. O jeigu bus sniego – paprasti žmonės galės po darbo, per viršvalandžius, nuvalyti“, – 15min pasakojo S. Federavičius.

Jis pakartojo, kad toks beatodairiškas taupymas ir priveda prie nelaimių.

„Solidarumo“ vadovas teigė nebegalintis tylėti ir apie kitus panašaus pobūdžio, bet visiškai kitokio masto pavojus, kurie kyla, kai pavojingą ir atsakingą darbą dirbantys geležinkelininkai neturi sąlygų laikytis poilsio režimo.

„Dar baisiau gali įvykti, ir mes apie tai jau kalbame pusę metų. Mašinistai per susirinkimus su vadovybe atsistoja ir sako: mes važiuojam, valdom traukinius ir mes užmiegam! Vairuodami tiesiog užmiegam. Čia yra vadovybės sugalvotas eksperimentas, kad mašinistai važiuos į kelionę su dvigubu poilsiu. Tai reiškia, kad jie važiuoja 12 valandų, po to miega ne mažiau kaip 6 valandas, po to važiuoja dar 12 valandų, o po to 12 valandų ilsisi. Bet po to reikia vėl 12 valandų važiuot! Ir taip išeina, kad viena kelionė užtrunka 50 ar net 52 valandas. O juk tai yra daugiau, nei savaitinė darbo valandų norma – 48“, – aiškino 15min pašnekovas.

S. Fedaravičius pasiūlė įsivaizduoti tokį baisiausią scenarijų: „Laukiam kokio nors įvykio. Du žmonės, darbuotojai, žuvo – tai jau baisu. Bet įsivaizduokite traukinį, kuris gabena 7 000 tonų cheminių medžiagų. Čia ne tik Lietuvą, čia pusę Europos Sąjungos reikėtų evakuoti, jei įvyktų tokio sąstato avarija!“

S. Fedaravičius, BNS nuotr.

S. Fedaravičius pabrėžė, kad galimybė vienam mašinistui dirbti 50 valandų bendros trukmės kelionėje buvo pasiūlyta kaip eksperimentas, o dabar įmonėje tai laikoma normalia praktika.

„Radviliškyje, stotyje, darbuotojai parašė tokį tarnybinį raštą, kad jų net nebandytų priversti važiuoti į tokias keliones. Raštą pasirašė apie 80 žmonių. Yra sutarta, kad tų žmonių, kurie taip parašė ir pasirašė, niekas nevers. Tačiau yra apie 20 ar 30 žmonių, kurie važinėja. Ir vadovai mums sako: jūs nesikiškite, nes žmonės patys nori to, ir taip dirba. Bet aiškinu, kad turi būti riba. Žmogus gali norėti ir visą mėnesį be normalaus poilsio darbuotis, kad paskui tris mėnesius namuose sėdėtų. Ir išeina, kad geležinkelis jam sako – valio, žmogus nori, tai tegul dirba! Bet čia yra strateginis objektas, ir turi būti riba, kiek žmogus gali ilgiausiai dirbti, nepaisant jo paties pasiryžimo. Persidirbti turi būti aiškiai uždrausta, bet į šiuos dalykus kažkodėl niekas nežiūri“, – piktinosi profesinės sąjungos lyderis.

S. Fedaravičius pridūrė, kad tai yra ne vien jo žodžiai ar pamąstymai – esama ir daugybė objektyvios medžiagos apie geležinkelių eismo saugumą.

15min pašnekovas priminė, kad mažiau nei prieš metus beveik tokiomis pačiomis aplinkybėmis „Lietuvos geležinkelių“ personalo narys žuvo sostinės Panerių stotyje: „Puikiai pamenu, kad tai įvyko 2017 m. kovo 9 d.“

Tąsyk, pirminiais duomenimis, viskas įvyko analogiškomis aplinkybėmis: ausines nuo garso užsidėjęs darbuotojas ėjo bėgiais ir galingu bei triukšmingu įrenginiu pūtė nuo jų sniegą, tačiau neišgirdo ir nepamatė traukinio.

S. Fedaravičius apgailestavo, kad nė nesulaukus kolegos žūties metinių, dar viena nelaimė pareikalavo iškart dviejų gyvybių. Apskritai, tiek geležinkeliuose, tiek bet kurioje kitoje įmonėje dviguba žūtis yra gana retas atvejis.

Pasak „Solidarumo“ vadovo, jis su kolegomis yra užsirašęs į priėmimą visais šiais aktualiais klausimais pas „Lietuvos geležinkelių“ vadovą Mantą Bartušką, pokalbis buvo numatytas kovo 12 dieną, tačiau šiuo metu jau yra perkeltas į kovo 15 dieną.

Pirmadienio popietę BNS salėje surengta speciali spaudos konferencija, kurioje dalyvavo ne tik „Lietuvos geležinkelių“ profesinės sąjungos pirmininkas S. Fedaravičius, bet ir tarybos narys Andrius Šlepikas, taip pat Lietuvos vežėjų profesinės sąjungos teisininkė Rita Kairienė.

„Nenoriu užbėgti įvykiams į priekį, bet manau, kad kaip visada bus apkaltinti darbuotojai, kad ko nors nepadarė, kad ką nors pažeidė. Tokia yra realybė, kad jei žmonės žūsta, visada galima visą kaltę suversti jiems“, – BNS po pirmadienį įvykusios spaudos konferencijos cituoja „Lietuvos geležinkelių“ profesinės sąjungos „Solidarumas“ pirmininką S. Fedaravičių.

15min apie „Solidarumo“ pirmininko bei jo kolegų įvardintas galimas grėsmes laukia komentaro ir iš bendrovės „Lietuvos geležinkeliai“ atstovų. Vežėjų įmonė pirmadienio pavakarę taip pat rengia trumpąją spaudos konferenciją, kurios metu žada pateikti atsakymus į visuomenę dominančius klausimus.