Lietuvoje

2018.01.09 17:50

Teisininkas: dėl alkoholio reklamos draudimų gali kilti naujų kurioziškų situacijų

ELTA2018.01.09 17:50

Lietuvoje nuo šių metų visiškai uždraudus alkoholio reklamą, šalies įstatymai gali pradėti prieštarauti Europos Sąjungos (ES) teisei. Bendrijos lygiu ketinama priimti teisės aktus, kurie draustų riboti informaciją geografiniu pagrindu, vadinasi, užsienio leidėjai privalėtų lietuviams parduoti žurnalus, nors už reklamą juose gautų baudas.

Kyla abejonių ir dėl siūlomos išimties užsienio leidiniams, kurie toliau galėtų talpinti alkoholio reklamą. Tokiu atveju Lietuvos ir užsienio leidėjams šalyje gali būti sudarytos nevienodos konkurencinės sąlygos.

Kaip naujienų agentūrai ELTA aiškino „Sorainen“ teisininkas Ignas Motiejūnas, tarp Lietuvos ir ES įstatymų gali kilti teisinė kolizija. Anot jo, greitu metu Bendrijoje turėtų būti priimti teisės aktai, įpareigojantys prekybininkus parduoti savo produkciją visiems ES vartotojams, neatsižvelgiant į jų pilietybę ar gyvenamąją vietą.

„Ateityje turėsime teisinę koliziją, kai ES leidėjai negalės atsisakyti prekiauti žurnalais tam tikros valstybės vartotojams. Pasak Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento, jiems grėstų bauda dėl alkoholio reklamos, todėl tokiu atveju susiklostytų kurioziška situacija, kai leidėjui pačiam reikėtų lipdyti lipdukus ant atitinkamų leidinių, kurie būtų išsiunčiami Lietuvos vartotojams“, – ELTA teigė I. Motiejūnas.

Pasak jo, problemų kyla ir tuo atveju, jeigu užsienio leidiniams būtų daromos išimtys ir leidžiama platinti alkoholio reklamą. Tokį siūlymą pateikė konservatoriai.

Teisininko teigimu, tarptautiniai alkoholio gamintojai galėtų užsienyje išleisti specializuotus leidinius apie savo produkciją ir taip toliau reklamuoti savo produkciją Lietuvoje. Tokiu atveju kyla klausimas, ar iš tiesų būtų pasiektas įstatyme numatytas tikslas riboti alkoholio reklamos prieinamumą.

I. Motiejūnas, „Sorainen“ nuotr.

Be to, pasak I. Motiejūno, padarius išimtis užsienio leidiniams, būtų sukurtos nevienodos konkurencijos sąlygos.

„Akivaizdu, kad tarptautiniu mastu platinamas leidinys turėtų pakankamai svarių pranašumų prieš vietinę spaudą. Nors ir abu, tarptautiniai ir vietiniai, leidiniai būtų prieinami Lietuvos visuomenei ir parduodami šioje teritorijoje, bet tarptautiniuose leidiniuose būtų galima skelbti alkoholio reklamą, sukuriant diskriminaciją Lietuvos leidėjams ir skirtingas konkurencines sąlygas rinkoje“, – aiškino teisininkas.

Anot jo, klausimų kyla ne tik dėl spausdintų leidinių, bet ir užsienio naujienų portalų, skaitmeninių leidinių ir kitos produkcijos, kur galima išvysti alkoholio reklamą. Vartotojai vis vien galės pasiekti šį turinį, o jeigu užsienio interneto svetainės būtų blokuojamos, tai pažeistų asmenų teisės ieškoti, gauti ir rinkti informaciją proporcingumą.

Nuo Naujųjų metų įsigaliojus alkoholio reklamą draudžiantiems teisės aktams, užsienio spaudos platintojai ėmė tušuoti ir plėšyti reklamas iš Lietuvai skirtų leidinių. Tai papiktino visuomenę, o konservatoriai pirmadienį išplatino siūlymą koreguoti įstatymą ir užsienio leidiniams nustatyti išimtį, leidžiančią talpinti alkoholio reklamą.

Pateiktame pasiūlyme numatoma, kad reklama nelaikoma informacija apie alkoholinius gėrimus importuotuose leidiniuose užsienio kalba, kurio leidėjas yra užsienyje registruotas juridinis asmuo.