Lietuvoje

2021.10.20 09:45

Planuoja pertvarką: 300 eurų stipendiją mokės ne visiems būsimiems mokytojams, daliai studentų teks 500 eurų

Aida Murauskaitė, LRT.lt2021.10.20 09:45

Mokytojų dalykininkų stinga, jų trūkumas, kaip prognozuojama, vis didės. O norinčiųjų studijuoti pedagogikos dalykus, net praėjusiems valdantiesiems pasiūlius 300 eurų stipendiją, – mažai. Švietimo, mokslo ir sporto ministerija siūlo 300 eurų stipendiją skirti ne visiems pedagogikos studentams, o ketvirto kurso studentams ir tiems, kurie pasirašys sutartis su mokykla ar savivaldybe, mokėti 500 eurų stipendiją, už kurią teks atidirbti.

Švietimo, mokslo ir sporto ministrė Jurgita Šiugždinienė pristatė 2022–2030 m. mokytojų rengimo ir kvalifikacijos tobulinimo planą.

Ministrė pabrėžė, kad esama sistema nepadeda spręsti esamų problemų. Ji sakė, kad mokytojų teoriškai parengiama pakankamai, bet ne tose srityse, kur itin reikia.

„Pirma, mes neparengiame mokytojų tose srityse, kuriose labiausiai jų reikia“, – sakė ministrė.

Menkai parengiama matematikų, fizikų, chemikų, daug – ikimokyklinio, fizinio ugdymo pedagogų. Antra, menkai mokytojų įsidarbina mokyklose. Antra, pasak ministrės, tik 20 proc. baigusiųjų įsidarbina regionuose.

Pasak ministrės, Lietuva neturi tikslinės skatinimo sistemos. Esanti skatinimo sistema nesusieta su prioritetinėmis sritimis ir įsidarbinimu.

Kad į mokyklas ateitų dirbti dalyko pedagogai, kurių poreikis didžiausias, ministerija siūlo nuo kitų metų skirti 300 eurų skatinamąsias stipendijas stojantiesiems tik į prioritetines pedagogikos sritis. 500 eurų stipendiją siūloma mokėti ketvirto kurso studentams ir profesinių pedagogikos studijų studentams, pasirašiusiems sutartis su mokykla ar savivaldybe, kurioje pabaigę studijas įsipareigoja dirbti ne mažiau kaip 0,7 etato ir ne trumpiau kaip 3 metus.

Tam ketinama perskirstyti valstybės biudžeto skiriamas lėšas.

„Šiuo metu mes per metus išleidžiame 3,5 mln. stipendijoms, per ketverius metus – per 12 mln. eurų. Mes pinigus ketiname perskirstyti, taikliau paskirstyti“, – aiškino ministrė.

Pasak viceministro G. Jakšto, į 500 eurų stipendiją galėtų pretenduoti ir 300 eurų gavę ketvirtakursiai, sutarę dėl būsimos darbo vietos.

Ministrė sakė, kad įsipareigojus ir vykdant įsipareigojimą nereikės stipendijos grąžinti. Taip ketinama spręsti mokytojų stygiaus regionuose problemą.

Nuo 2022 m. rugsėjo mėnesio taip pat siūloma 20 proc. padidinti valstybės finansuojamų vietų skaičių, skiriamą profesinėms pedagogikos studijoms, į kurias gali ateiti jau įgijusieji dalyko bakalauro ar magistro laipsnį.

Dar viena planuojama ilgalaikė priemonė didinti mokytojo profesijos patrauklumą – karjeros modelio atnaujinimas. Šiuo metu mokytojų funkcijos, priklausomai nuo pareigybės lygio beveik nesiskiria, o ir finansinės paskatos siekti metodininko arba mokytojo eksperto pareigybės – labai menkos. Mokytojų atliekamos funkcijos yra peržiūrimos, jas ketinama susieti su darbo apmokėjimu. Dabar mokytojų kvalifikacinės kategorijos suteikiamos visam gyvenimui, svarstoma šią nuostatą keisti, kad kategorijos būtų suteiktos tam tikram laikotarpiui.

Ministerija prognozuoja, kad jau po kelerių metų mokykloms labiausiai trūks matematikos, fizikos, chemijos, biologijos, technologijų, lietuvių kalbos ir literatūros, istorijos mokytojų. Tarp šių dalykų mokytojų daugiau nei 60 proc. yra vyresni nei 50 metų. Po 7–10 metų regionuose gali tapti neįmanoma rasti šių dalykų mokytojų.

Regionuose vyrauja vyresnio amžiaus mokytojai. Vienose savivaldybėse mokytojų sudėtis atsinaujina greičiau nei kitose. Pavyzdžiui, Neringos savivaldybėje mokytojai virš 50 m. sudaro 26 proc., Vilniaus rajone – 41 proc. Tuo tarpu net aštuoniose savivaldybėse vyresni nei 50 metų sudaro daugiau nei 70 proc. visų mokytojų: taip yra Zarasų, Skuodo, Rokiškio, Birštono, Molėtų, Ukmergės, Anykščių rajonuose ir Panevėžio mieste.

Šiemet į aukštąsias mokyklas priimta studijuoti tik po 2 būsimus fizikos ir informatikos mokytojus, 9 būsimi matematikos mokytojai, 14 būsimų lietuvių kalbos ir literatūros mokytojų.

Mokyklose per metus nuo studijų baigimo įsidarbino vidutiniškai 40 proc. 2020 metų pirmos pakopos pedagogikos studijų programų absolventų, iš jų tik penktadalis – regionuose. Regionuose įsidarbinę prioritetinių sričių specialistai sudaro tik 1 proc. nuo visų įsidarbinusių mokyklose, o tai neatliepia mokytojų sudėties atsinaujinimo poreikių valstybės mastu.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt