Lietuvoje

2021.10.17 11:23

Po nepalankaus teismo sprendimo LRTK žada atidžiau vertinti savo narių nešališkumą

BNS2021.10.17 11:23

Teismui pripažinus, jog Lietuvos radijo ir televizijos komisija (LRTK) neteisėtai sustabdė „RTR Planeta“ retransliavimą, nes dalis narių dirbo transliavimo licenciją turinčiose įstaigose, LRTK ateityje žada atidžiau vertinti šią nuostatą.

Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas dar gegužę panaikino 2018-aisiais komisijos priimtą sprendimą metams stabdyti „RTR Planeta“ retransliacijas, taip pat skirtą baudą „Init“ už minėto sprendimo nesilaikymą.

Tuomet teismas konstatavo, kad trys sprendimus priėmę komisijos nariai dirbo įstaigose, turinčiose transliavimo licenciją, ir taip nesilaikė Visuomenės informavimo įstatymo numatyto įstaigos nepriklausomumo ir nešališkumo reikalavimo: Laurynas Jonavičius ir Mantas Martišius dirbo Vilniaus universitete – universitetas turi radijo stotį „Start FM“, Vidas Mačiulis vedė laidą „Lietuvos ryto“ televizijoje.

LRTK pirmininkas Rimantas Bagdzevičius BNS sakė, kad nuo kovo veikianti naujos sudėties komisija pripažįsta pralaimėjimą ir jau dabar imasi priemonių, kad panašūs precedentai nepasikartotų.

„Man labai liūdna, bet administracinis teismas elgiasi įstatymų ribose, kadangi procedūrinis balsavimas buvo pažeistas, jie nebesvarstė svarbesnio klausimo dėl kanalo transliavimo uždarymo. Tad procedūros pakišo koją svarbesniam idėjiniam reikalui. Taigi, atvirai sakant, ana komisija pralaimėjo per neapsižiūrėjimą“, – sakė R. Bagdzevičius.

„Mūsų naujoji komisija yra pasirašiusi nešališko dalyvavimo patvirtinimus, mes tai prižiūrime, stengiamės, kad toks incidentas nepasikartotų, kad galima būtų teisme sprendimą nuginčyti. Pirmiausia, jie turi užpildyti viešųjų ir privačiųjų interesų deklaraciją, visi tai yra padarę. Labai stengiamės, kad nebeiškiltų tokių kazusų“, – tvirtino R. Bagdzevičius.

Anot jo, šiuo metu komisijoje yra du nariai, dirbantys aukštosiose įstaigose – profesorė Audronė Nugaraitė bei Lauras Bielinis, abu jie dirba Vytauto Didžiojo universitete, neturinčiame transliuotojo licencijos, tačiau L. Bielinis turi paskaitų ir Vilniaus universitete.

„Ateityje, turbūt, dėl to mes kažkaip dar tarsimės“, – tvirtino LRTK vadovas.

Anot jo, naujoji komisija šiuo metu nepriima jokių sprendimų, kurie susiję su televizija, tik atlieka stebėjimą – pažeidimų kol kas nėra užfiksuota. Dauguma komisijos sprendimų šiuo metu susiję su intelektinės nuosavybės internete pažeidimais. Ateityje iškilus panašiai situacijai, pasak R. Bagdzevičiaus, komisijos nariai, kuriems gali kilti interesų konfliktas, tiesiog nusišalintų nuo sprendimų.

Teismas gegužę patenkino Rusijos valstybinės televizijos ir radijo kompanijos (VGTRK) ir dar vienos Rusijos ne pelno siekiančios organizacijos, taip pat Lietuvoje veikiančios bendrovės „Init“ skundus, kadangi LRTK sprendimui stabdyti metams „RTR Planeta“ retransliavimą be minėtų trijų narių būtų nepakakę kvorumo, o rugsėjį atmetė ir LRTK prašymą atnaujinti bylos nagrinėjimą.

„Priimant 2018 metų vasario 14 d. sprendimą, 2 iš 9 posėdyje balsavusių Komisijos narių, o priimant 2018 metų balandžio 25 d. sprendimą – 3 iš 9 posėdyje balsavusių Komisijos narių neatitiko imperatyvių įstatymo reikalavimų, keliamų Komisijos nariams. Abiem atvejais, priimant byloje ginčijamus sprendimus, nebuvo užtikrintas (...) reikalavimas tokius sprendimus priimti 2/3 visų Komisijos narių balsų dauguma“, – konstatavo teismas.

„Kadangi priimant ginčijamus sprendimus, buvo pažeistos pagrindinės procedūros, ypač taisyklės, turėjusios užtikrinti objektyvų visų aplinkybių įvertinimą ir sprendimo pagrįstumą, jie nėra teisėti, todėl naikintini“, – teigiama teismo sprendime.

LRTK sprendimu, „RTR planeta“ retransliacijos buvo ribojamos metus, nuo 2018 vasario 23-iosios. LRTK taip pat buvo skyrusi „Init“ 150 tūkst. eurų baudą dėl sprendimo nesilaikymo transliuojat kitą kanalo versiją – „Rossija RTR“. Vilniaus apygardos teismas baudą vėliau sumažino triskart, o Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas (LVAT) gegužę dėl minėtų procedūrinių pažeidimų ją apskritai panaikino.

„Init“ 2018-aisiais siekė laikinųjų apsaugos priemonių draudimams transliuoti „RTR planeta“, t.y. kad šie nebūtų taikomi, tačiau dviejų instancijų teismai tuomet prašymus atmetė.

„RTR Planeta“ retransliacijos Lietuvoje dėl karo ir neapykantos kurstymo buvo draustos du kartus – 2015-aisiais ir 2016-aisiais.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt
Vilnius
COVID-19 TRUMPAI