Lietuvoje

2021.09.03 19:57

Tarša Klaipėdoje: KLASCO sumažėjus geležies rūdos krovai gyventojai kenčia mažiau, tačiau klausia – ar ilgam?

Radvilė Rumšienė, LRT.lt2021.09.03 19:57

Tarša uostamiestyje vis dar lieka karšta tema. Greta Klaipėdos jūrų krovinių kompanijos KLASCO gyvenantys klaipėdiečiai pasakoja kurį laiką nesusiduriantys su tokia ryškia tarša, kokia anksčiau, tačiau neatmeta, kad padėtis pagerėjusi tik laikinai ir reikalauja, kad dulki geležies rūda netoli miesto centro nebūtų kraunama apskritai. Pati dėl taršos kritikuojama kompanija nesutinka su jai žeriamais kaltinimais. Kontroliuojančios institucijos konstatuoja – tarša iš KLASCO yra nustatyta, pranešimų apie tai sulaukta ir po šių metų gegužę įsigaliojusio griežtesnio taršos reglamentavimo.

Atvirai krovinius tvarkančių įmonių veikla griežčiau prižiūrima nuo gegužės 1 d. Įsigaliojusius Minimalius reikalavimus dulkėtumui mažinti laikant, kraunant, vežant palaidas kietąsias medžiagas.

Anksčiau ypač dėl taršos kentėję greta kompanijos KLASCO įsikūrę gyventojai sako, kad šiuo metu situacija kiek pagerėjo, tačiau neatmeta, tai nebūtinai reiškia, kad rudos ir rausvos dulkės langų, palangių, balkonų ir automobilių negali nukloti bet kurį rytą.

„Dabar nutilo. Kranai stovi. Jeigu kranai nejuda – nekrauna, nedulka“, – taip situaciją apibendrino vienas Švyturio gatvės daugiabučių namų gyventojų.

Kiti netoli įmonės gyvenantys žmonės taip pat tvirtino, jog pastaruoju metu dulka pastebimai mažiau, tačiau dulkių vis dar pastebi.

„Žiemą tai čia buvo viskas juoda. Bet langų, kurie čia yra į tą pusę, palangė visa juoda. Nežinau, ką jie krauna ten. Man atrodo, kad šiek tiek pasikeitė“, – sakė Aldona.

Tiesa, kitas to paties namo gyventojas Juozas Aldonai oponavo, jog iš esmės situacija nesikeičia jau metų metus ir plaunant automobilius vis dar bėga rudas vanduo.

Paskutinis skundas – liepos pabaigoje

Asociacijos „Klaipėdiečių iniciatyva už demokratiją ir ekologiją“ (KIDE) vadovė Alina Andronova teigė, kad paskutinį kartą asociacija skundo ir prašymo kreiptis į institucijas dėl geležies rūdos dulkių gavo liepos 24 d.

„Buvo atsiųsta nuotrauka su pajuodusiu delnu ir gyventojai, kelioms valandos pravėrę langą, rado pajuodusias palanges ir kreipėsi. Prieš porą dienų bendravome su gyventojais, kurie susisiekė su mumis pasidžiaugti. Nedrąsiai dar. Pranešė, kad nuo rugpjūčio pradžios KLASCO geležies rūdos nekrauna. Pastebėjo, kad 7–9 krantinėse yra kraunami grūdai ir sandėliuojama krantinių gilinimo medžiaga – balti akmens luitai“, – dėstė A. Andronova.

Kiek pagerėjusiomis gyvenimo sąlygomis besidžiaugiantys gyventojai kelia vienintelį klausimą – ar tokia situacija dabar taps nuolatine ir dulki geležies rūda nebegrįš į greta gyvenamųjų namų esančią KLASCO teritoriją, ar dabartinė situacija yra tik laikina.

„Tiek miesto meras, tiek atsakingos institucijos vasaros pradžioje informavo, kad liepos mėnesį jie sužinos, ar KLASCO dar kraus geležies rūdą, galbūt nebekraus. Jau yra rugsėjo pradžia, tačiau niekas neinformuoja gyventojų apie situaciją“, – sakė A. Andronova.

Žmonių lūkestis – nutraukta geležies rūdos krova greta gyvenamosios teritorijos

Pašnekovė pastebėjo, kad stambiosios geležies rūdos dalelės teršia aplinką ir žmonės kenčia diskomfortą, o smulkiosios dalelės dirgina kvėpavimo takus. Kai kurie gyventojai maždaug ketverius metus jau skundžiasi nepaaiškinamu kosuliu.

Šiuo metu didžiausias gyventojų lūkestis yra tai, jog KLASCO greta gyvenamųjų namų nebevykdytų geležies rūdos krovos.

„Po ketverių metų tam tikro netgi įmonės teroro, kurį gyventojai patyrė, gyventojai nebenori šito krovinio. Ir sienelės, ir tam tikra kita įranga sukels kitas problemas – akustinės taršos problemas, vizualinės taršos problemas. Visos institucijos, meras sutinka, kad toks krovinys miesto centre neturi būti kraunamas. Ir tai yra mūsų didžiausias lūkestis“, – žmonių nuotaikas apibendrino asociacijos KIDE vadovė.

A. Andronovos teigimu, KLASCO valdančiai įmonių grupei priklauso ir kitos uostamiestyje esančios krantinės, tad žmonės neabejoja, kad dulkančios geležies rūdos krovą galima iškelti toliau nuo gyventojų.

Įsigaliojus griežtesniam reglamentavimui NVSC vis dar sulaukė skundų

Nors žmonės pasakoja, kad pastaruoju metu situacija kiek pagerėjo, Nacionalinio visuomenės sveikatos centro (NVSC) Klaipėdos departamento turimi duomenys rodo, kad sumažinti taršos dėl to kaltinamai kompanijai KLASCO nuo pat gegužės nepavyko.

„Nuo šių metų gegužės pradžios, kadangi įsigaliojo minimalūs reikalavimai dulkėtumui mažinti, esame gavę du pranešimus dėl triukšmo ir penkis pranešimus dėl oro taršos“, – sakė NVSC Klaipėdos departamento vadovas Raimundas Grigaliūnas.

Pašnekovo teigimu, specialistams, kuriems yra tekę vykti į dėl taršos minimą vietą, jau ir plika akimi matyti, kad tam tikra dalis dalelių iš tiesų gali patekti į gyvenamąją teritoriją.

Šiuo metu dar laukiama ir Aplinkos apsaugos agentūros atsakymų dėl to, ką jiems pavyko nustatyti situaciją stebint visą vasarą. Tuomet bus tariamasi dėl galimų priemonių.

NVSC jau prašė, jog KLASCO pateiktų planus, kaip ketina mažinti triukšmą bei oro dulkėtumą.

„Kažkokią dalį atsakymų gavome, bet jie, mūsų galva, buvo paviršutiniški. Mes norėjome, kad atidžiau ir rimčiau atsižvelgtų į visus skundus. Žmonės šiaip sau nesugalvoja, kad iš kažkur tos dulkės krenta“, – akcentavo R. Grigaliūnas.

Vis dėlto pašnekovas akcentavo, jog tai, kad kompanija KLASCO teršia, jau yra įrodyta.

„Lietuvos geologijos tarnyba yra pateikusi ataskaitą, taip pat Klaipėdos universiteto mokslininkai yra atlikę tyrimus ir ten yra aiškiai parašyta, kad priežastis yra krovinys, kuris yra šios įmonės teritorijoje. Tai aš net nežinau, kam dar 50 kartų daryti tai, kas jau yra pasakyta juodu ant balto“, – apibendrino R. Grigaliūnas.

KLASCO su kaltinimais dėl taršos nesutinka

Neseniai LRT.lt lankėsi bendrovės KLASCO teritorijoje. Šiuo metu geležies rūdos, kurios itin nepageidauja gyventojai krantinėse nebuvo matyti.

Tiesa, ir pats KLASCO generalinis direktorius Vytautas Štumbergas pripažino, jog geležies rūdos krovos apimtys pastebimai sumenko.

Lyginant su praėjusių metų vasara, šiemet geležies rūdos žaliavos krova KLASCO sumenko 50 proc.

Pati daugybės gyventojų kaltinimų dėl taršos sulaukianti įmonė su tokia kritika nėra linkusi sutikti, tačiau neslepia – dulkančios geležies rūdos žaliavos krovos ateitis yra labai miglota.

„Dėl geležies rūdos žaliavos šiandien yra situacija tokia, kad yra tik priimamos tik partijos. Jos nėra kaupiamos, nėra laikomos. Jeigu yra laivas – žinome, kada jis atplauks. Tik krovininę partiją priimame ir visą laiką yra krantinės tuščios, kad nebūtų tų rietuvių aukštų, kad nebūtų išsidėstymo. Pavyko ir su klientu išsiderėti, kad pavyktų laikyti tik partijinius. Antra, įtakoja ir geopolitiniai dalykai, kadangi dėl tam tikrų geopolitinių situacijų, šis krovinys yra labai ribojamas ir su kiekviena diena tas ribojimas vis gilėja. Kaip bus ateityje – niekas negali prognozuoti, bet mes galvojame, kad ko gero, ta žaliava, kur jūs įvardijate, kad yra pavojingas ir dulkėtas krovinys, nors aš nelabai norėčiau sutikti, jo perspektyvų nematome“, – dėstė V. Štumbergas.

Vis dėto jis taip pat patikino, kad šiam kroviniui alternatyvų KLASCO turi, o krantinėms, kur buvo kraunama geležies rūda, numatyta kita funkcija.

„Kai pradėsime krauti – pamatysite“, – pažadėjo V. Štumbergas.

Pašnekovas taip pat nebuvo linkęs sutikti su gyventojų užfiksuotais vaizdas, kur matyti nuvalomos, kaip teigiama, KLASCO kraunamos geležies rūdos dulkėmis nusėtos palangės, langai ir pan.

„Aš su šituo niekada nesutikau ir nesutiksiu. Vienas dalykas, jeigu taip produktas dulka ir aš teršiu kažką, visų pirma, turi būti parodymas, kad aš teršiu kažką, o ne emocionaliai reaguoti, kad dulka. Man nepatinka. Gal jis dulka. Aš tikrai nesakau, kad tai yra idealus produktas“, – dėstė kompanijos generalinis direktorius.

V. Štumbergas nelinkęs sutikti ir su jau minėto Klaipėdos universiteto mokslininkų tyrimo išvadomis. Kompanijos vadovas abejoja gautų rezultatų patikimu, tyrimo metodais.

Tvirtinama, kad vien pernai aplinkosauginėms priemonėms KLASCO skyrė beveik milijoną eurų ir į inovatyvius sprendimus investuos toliau.

Kompanijos teritorijoje yra šešios vandens rūko patrankos, kurios, purkšdamos ekologišką vandens ir absorbuojančios medžiagos mišinį, suriša ore sklandančias daleles ir esą neleidžia joms sklisti nei pačioje teritorijoje, nei už jos ribų.

Krovinių perkrovimo sandėliuose įdiegtos suspausto oro sistemos, kad į miesto gatves išriedantys transporto ratai būtų švarūs. Dėl tos pačios priežasties laistomi ir valomi keliai bendrovės teritorijoje bei greta jos.

„Kiek šiandien turiu pats informacijos ir kiek atlieka valstybinės institucijos patikrinimų, kol kas nė vieno pažeidimo nėra užfiksuota“, – sakė V. Štumbergas.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt