Lietuvoje

2021.05.10 12:47

Skuodis pranešė – LAKD nepritarė Trakų rajono kelio asfaltavimui, o vadovas po kelių dienų buvo atleistas

Modesta Gaučaitė-Znutienė, LRT.lt2021.05.10 12:47

Susisiekimo ministerija kreipėsi į Specialiųjų tyrimų tarnybą (STT) ir Generalinę prokuratūrą, prašydama įvertinti galimus įstatymų pažeidimus pernai skiriant finansavimą keliui Trakų rajone tiesti. Institucijų taip pat prašoma išsiaiškinti, ar nebuvo darytas politinis spaudimas tuometinei Lietuvos automobilių kelių direkcijos (LAKD) vadovybei atlikti neteisėtus veiksmus, rašoma ministerijos pranešime.

Kaip pirmadienį komentavo susisiekimo ministras Marius Skuodis, ministerijos iniciatyva buvo atliktas auditas, siekiant išsiaiškinti, kaip praėjusiais metais buvo panaudota 150 mln. eurų, skirtų ekonomikos gaivinimui per infrastruktūros finansavimą.

M. Skuodis teigė, kad auditoriai patvirtino tai, ką jau pernai sakė STT. Nors Vyriausybė patvirtino aprašą, kaip tos lėšos turėtų būti panaudotos, problema kilo dėl to, kad nebuvo nustatyta, kaip finansuojamus objektus reikėtų atsirinkti.

„Nei kaip nustatyti prioritetų tvarką, kuriuos objektus finansuoti, kurių ne. Apskritai, kokie prioritetai turėtų būti, kokios turėtų būti proporcijos paskirstant finansavimą tarp savivaldybių, kaip spręsti dėl dalinio finansavimo. Buvo priimami visiškai politiniai sprendimai“, – komentavo M. Skuodis.

Jis kalbėjo kas savaitę susitinkantis su savivaldybių merais, kurie jo nuolat klausia, kodėl vienoms savivaldybėms yra skiriama neproporcingai daugiau finansavimo nei kitoms.

„Atlikus vidaus auditą dėl kelių finansavimo iš Ekonomikos skatinimo ir koronaviruso (COVID-19) plitimo sukeltų pasekmių mažinimo priemonių plano, kyla rimtų abejonių dėl kai kurių praėjusiais metais ministerijos priimtų sprendimų.

Daug įrodymų, kad bent dėl vieno objekto – kelio remonto Trakų rajone – Lietuvos automobilių kelių direkcijos vadovybė patyrė politinį spaudimą imtis galimai neteisėtų veiksmų. Todėl perduodami medžiagą ir kreipdamiesi į teisėsaugos institucijas, prašome įvertinti visas aplinkybes, kad neliktų neatsakytų klausimų“, – sakė M. Skuodis.

Kaip aiškino ministras, buvusi ministerijos vadovybė patvirtino finansuotinų objektų sąrašą ir LAKD dėl valstybinių kelių turi tarti lemiamą žodį – ką ir kaip daryti. Anot jo, LAKD atsakė ministerijai, kad tokio kelio įtraukimas, greičiausiai, buvo klaida. Tačiau ministerija LAKD pavedė nekvestionuoti ministro sprendimų ir įgyvendinti juos.

„LAKD reaguoja dar kartą su labai išsamiais paaiškinimais, kad sprendimas yra neteisėtas, jie nepritaria tokio objekto finansavimui ir prašo koreguoti, nes sprendimai nebus įgyvendinti. Po kelių dienų LAKD vadovas yra atleidžiamas, po kiek laiko paskiriamas naujas vadovas, jis laimi konkursą ir ministerija gauna atsakymą, kad tas objektas bus įgyvendintas. Nors pagal Vyriausybės tvarką to nebuvo galima daryti“, – komentavo susisiekimo ministras.

M. Skuodis teigė, kad dabartinė LAKD vadovybė yra pateikusi informaciją apie tam tikrus buvusios ministerijos vadovybės veiksmus. Anot jo, dabartinė LAKD vadovybė sutinka, kad tokio sprendimo būti neturėjo. Ministras teigė, kad jei nebūtų buvę politinio įsikišimo, toks objektas nebūtų finansuotas.

„Finansavimas būtų atidėtas laikotarpiui, kada ateis prioritetinė eilė, o lėšos būtų buvusios perskirstytos kitiems projektams. Čia klausimas dėl lėšų panaudojimo efektyvumo“, – sakė ministras.

Teiks siūlymą dėl LAKD pertvarkos

Pasak ministro, akivaizdu, kad kelių finansavimo sistemai reikia esminių pokyčių. Vieną jų – LAKD pertvarką iš valstybės įmonės į akcinę bendrovę – ministerija ketina Vyriausybei pateikti dar šią savaitę. Anot M. Skuodžio, tol, kol LAKD bus valstybės įmonė, jai bus Susisiekimo ministerija galės daryti daug politinio spaudimo, o tai nėra tinkama.

„Tiesiai šviesiai sakau. <...> Mes esame pribrendę visai kelių sistemos finansavimo peržiūrai ir jau ministrų kabinete esame turėję pirmas diskusijas, kaip reikėtų finansavimą keisti. Artimiausiu metu principus pradėsime oficialiai ir tuomet pradėsime viešas konsultacijas“, – sakė ministras.

Dėl ko kreipėsi?

Ministerijos kreipimesi teisėsaugos prašoma įvertinti, ar buvęs susisiekimo ministras Jaroslavas Narkevičius teisėtai skyrė 366,3 tūkst. eurų finansavimą Trakų rajone esančiam keliui Šklėriai-Aluona I, kurio ilgis kiek daugiau nei 1 km, nors LAKD informavo ministeriją, jog šis kelias neatitinka kelių finansavimo skyrimo iš Ekonomikos skatinimo ir koronaviruso (COVID-19) plitimo sukeltų pasekmių mažinimo priemonių plano aprašo reikalavimų (toliau – Aprašas).

Tarnybų taip pat prašoma įvertinti, ar ministerija 2020 m. birželio 30 d. davusi pavedimą LAKD įgyvendinti ministro priimtą įsakymą finansuoti minėtą kelią ir jį įgyvendinti iki 2020 m. lapkričio 30 d., nevertino rizikų, kad projekto nėra galimybių spėti įgyvendinti iki nurodyto laiko.

2020 m. liepos 1 d. LAKD informavo ministeriją, kad tiek susisiekimo ministro įsakymai, kuriais buvo skirtas finansavimas, tiek ir pavedimas juos įgyvendinti, prieštarauja galiojantiems teisės aktams, t. y. neteisėti, ir atsisakė juos vykdyti. Ministras Jaroslav Narkevič netrukus atleido tuometinį LAKD vadovą Vitalijų Andrejevą iš pareigų.

2020 m. rugpjūčio 21 d. LAKD raštu informavo ministeriją, kad pasirašyta viešojo pirkimo sutartis dėl minėto kelio remonto darbų įgyvendinimo.

Generalinės prokuratūros ir STT taip pat prašoma įvertinti, ar teisėtai ir efektyviai buvo panaudotos skirtos lėšos ne pirmos svarbos minėto Trakų rajono kelio remontui, koks buvo buvusios politinės vadovybės vaidmuo šiame procese bei ar nebuvo daromas spaudimas įgyvendinti buvusio ministro sprendimus dėl minėto kelio finansavimo naujai paskirtam LAKD vadovui Remigijui Lipkevičiui.

STT pernai atlikusi Aprašo antikorupcinį vertinimą nustatė, kad jos nuostatos gali būti interpretuojamos ir taikomos nevienareikšmiškai bei nėra pakankamos aiškiam ir skaidriam lėšų pagal numatytą paskirtį paskirstymui užtikrinti.

Dėl šio kelio ruožo remonto ir jam skirto finansavimo, ministerija šių metų pavasarį atliko vidaus auditą. Jame konstatuota, kad ministro sprendimas skirti finansavimą šiam kelio ruožui priimtas pažeidžiant Aprašo reikalavimus. LAKD neprašė skirti finansavimo šiam projektui, nes jis nebuvo numatytas prioritetinėje žvyrkelių finansavimo eilėje ir iki 2022 m. įmonė neplanavo jo įgyvendinti, be to šis kelias neatitinka apibrėžtos valstybinės reikšmės kelio sąvokos. Šis privažiavimas prie gyvenvietės yra akligatvis, jame nedidelis eismo intensyvumas, jam remontuoti nebuvo gauta paraiškų.

Skiriant finansavimą keliui nebuvo parengtas ir patvirtintas techninis projektas ir atlikta jo ekspertizė. Pagal pateiktą darbų grafiką rangovas planavo darbus atlikti tik po 12 mėn. Tačiau esant galimam spaudimui iš buvusios ministerijos vadovybės, rangovas informavo, kad dės visas pastangas kelio statybos darbus atlikti iki 2020 metų pabaigos.

Ministerijos duomenimis, šiuo metu dalis šio kelio darbų dar nebaigta. Iš Ekonomikos skatinimo ir koronaviruso (COVID-19) plitimo sukeltų pasekmių mažinimo priemonių plano projektui skirta 273 tūkst. eurų. Likusi 127 tūkst. Eur suma panaudota iš kito finansavimo šaltinio – Kelių priežiūros ir plėtros programos lėšų – nors šiam projektui nebuvo numatytas finansavimas iš šio šaltinio.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt.