Lietuvoje

2020.12.09 10:36

Naujausi tarptautinio tyrimo rezultatai: Lietuvos ketvirtokus ir aštuntokus aplenkė 5–8 šalys, prasčiau sekėsi kaimo mokiniams

Aida Murauskaitė, LRT.lt2020.12.09 10:36

Lietuvos ketvirtokų ir aštuntokų matematikos ir gamtos mokslų pasiekimai lenkia daugelio pasaulio šalių, rodo šiandien Švietimo mokslo ir sporto ministerijoje pristatyti 2019 metų tarptautinių IEA TIMSS tyrimų rezultatai. Geriausius matematikos ir gamtos mokslų rezultatus 4 klasėje pasiekė mokiniai, kurie mokosi pradinėse mokyklose, o 8 klasėje – progimnazijų ir gimnazijų mokiniai.

Kaip rodo Lietuvos rezultatai, panašiai sekėsi besimokantiems lietuvių ir rusų kalba, prasčiau – lenkų kalba besimokantiems.

Didžiųjų miestų ketvirtokai pasirodė kur kas geriau nei mažesnių vietovių mokiniai. Prasčiausiai pasirodė mokiniai, kurie gyvena ten, kur mažiau nei 3 tūkst. žmonių. Tarp aštuntokų šie skirtumai yra mažesni.

Lietuvoje skirtumas tarp aukšto ir žemo socialinio, ekonominio ir kultūrinio statuso mokinių – 22 taškai. Tarptautinis vidurkis siekia 52 taškus.

Tyrimas atskleidė ir tai, kad pradinukai geresnių rezultatų pasiekė, jei lankė ikimokyklinio ar priešmokyklinio ugdymo grupes.

Tyrėjai apžvelgė ir tai, ar vaiko namuose yra knygų, ar yra interneto ryšys namuose. Skirtumas, palyginti su 2015-aisiais, pasikeitė vienu tašku. Dabar jis didesnis vienetu.

Palyginti su 2015 metų rezultatais, patyčias bent kartą per mėnesį patiria 9 proc. mažiau mokinių.

Tarptautiniai kas ketverius metus vykstantys matematikos ir gamtos mokslų gebėjimų tyrimai atlikti 2019 metais, juose dalyvavo 72 šalys ir regionai.

Tarptautiniai matematikos ir gamtos mokslų tyrimai TIMSS (angl. Trends in International Mathematics and Science Study) tiria ketvirtokų ir aštuntokų pasiekimus. Tyrimą organizuoja Tarptautinė švietimo vertinimo organizacija IEA (angl. International association for the Evaluation of Education Achievement). Lietuva tapo šios organizacijos nare Nepriklausomybės atkūrimo pradžioje.

Anksčiau šis tyrimas buvo atliekamas popieriuje, pastaruoju metu vaikai atsako į klausimus kompiuteriu. Praėjusių metų tyrimas parodė, kad Lietuvos aštuntokams sekėsi kur kas geriau testus atlikti kompiuteriu, nei kad anksčiau sekdavosi tai daryti popieriuje – priklausomai nuo dalyko, rezultatas buvo palankesnis net 11-12 taškų. Ketvirtokų skirtumai šiuo aspektu statistiškai nereikšmingi.

Lietuvos ketvirtokus reikšmingai lenkia 6–8 šalių bendraamžiai

Lietuvos 4 klasės mokinių matematikos rezultatas – 542 skalės taškai. Lietuva užima 12 poziciją iš 58 šalių dalyvių, statistiškai reikšmingai Lietuvos ketvirtokus lenkia 8 šalių bendraamžiai.

Lietuvos 4 kl. mokinių matematikos 2019 m. rezultatas, palyginti su 2015 m., pakilo 7 taškais. Į Lietuvos ketvirtokų matematikos pasiekimus panašūs Airijos, Latvijos, Norvegijos (5 kl.), Austrijos ir Nyderlandų mokinių rezultatai.

Sėkmingiausi Singapūro (625 taškai), Honkongo (602 taškai), Pietų Korėjos (600 taškų) ir Taivano (Kinija, 599 taškai) mokiniai, prasčiausiai sekasi Filipinų (297 taškai) ir Pakistano (328 taškai) mokiniams.

Lietuvos ketvirtokų gamtos mokslų rezultatas – 538 skalės taškai. Lietuva užima 10 poziciją iš 58 šalių dalyvių, statistiškai reikšmingai mūsų šalies ketvirtokus lenkia tik 6 šalių mokiniai.

Lietuvos 4 kl. mokinių gamtos mokslų 2019 m. rezultatas, palyginti su 2015 m., pakilo 10 taškų. Į Lietuvos ketvirtokų gamtos mokslų pasiekimus panašūs Latvijos, Norvegijos (5 kl.), JAV, Švedijos, Anglijos, Čekijos, Australijos ir Honkongo mokinių
rezultatai.

Sėkmingiausi Singapūro (595 taškai) ir Pietų Korėjos (588 taškai) mokiniai, prasčiausiai sekasi Filipinų (249 taškai) ir Pakistano (290 taškų) mokiniams.

Lietuvos aštuntokų rezultatai: Lietuvą lenkia tik 5–6 šalys

Lietuvos 8 kl. mokinių matematikos rezultatas – 520 skalės taškų. Lietuva užima 8 poziciją iš 39 šalių dalyvių, tačiau statistiškai reikšmingai mūsų aštuntokus lenkia tik 6 šalių mokiniai.

Lietuvos 8 kl. mokinių matematikos 2019 m. rezultatas, palyginti su 2015 m., pakilo 9 taškais. Į Lietuvos aštuntokų matematikos rezultatus panašūs Airijos, Izraelio, Australijos, Vengrijos, JAV ir Anglijos mokinių rezultatai.

Sėkmingiausi Singapūro (616 taškų), Taivano (Kinija) (612 taškų) ir Pietų Korėjos (607 taškai) mokiniai, prasčiausiai sekasi Maroko (388 taškai), PAR (389 taškai) ir Saudo Arabijos (394 taškai) mokiniams.

Lietuvos 8 kl. mokinių gamtos mokslų rezultatas – 534 skalės taškai. Lietuva užima 7 poziciją iš 39 šalių dalyvių, statistiškai reikšmingai mus lenkia 5 šalys.

Lietuvos 8 kl. mokinių gamtos mokslų 2019 m. rezultatas, palyginti su 2015 m., pakilo 15 taškų. Į Lietuvos aštuntokų gamtos mokslų rezultatus panašūs Rusijos, Vengrijos ir Australijos mokinių rezultatai.

Merginoms geriau sekasi biologija, o chemija - vaikinams.

Sėkmingiausi Singapūro (608 taškai), Taivano (Kinija) (574 taškai) ir Japonijos (570 taškų) mokiniai, prasčiausiai sekasi PAR (370 taškų) ir Libano (377 taškai) mokiniams.

Geriausi rezultatai – pradinėse mokyklose ir progimnazijose

Geriausius matematikos ir gamtos mokslų rezultatus 4 klasėje pasiekė mokiniai, kurie mokosi pradinėse mokyklose, o 8 klasėje – progimnazijų ir gimnazijų mokiniai. Ketvirtokų, kurie mokosi gimnazijose, rezultatai nesiekia Lietuvos rezultatų vidurkio
visose srityje. Ir ketvirtos, ir aštuntos klasės mokinių, kurie mokosi pagrindinėse mokyklose, rezultatai taip pat nesiekia Lietuvos rezultatų vidurkio visose srityse ir yra 16–45 taškais žemesni.

TIMSS tyrimuose 2019 m. Lietuvoje dalyvavo 5 328 ketvirtų klasių mokiniai iš 281 mokyklos ir 5 513 aštuntokų iš 266 mokyklų.

Kaip sakė laikinai einanti švietimo, mokslo ir sporto viceministrės pareigas Jolanta Urbanovič, šio tyrimo metu ne tik sužinomi mokinių pasiekimai, bet ir surenkama ir kitos naudingos informacijos, padeda stebėti nacionalinę švietimo būklę.

Remiantis šio tyrimo rezultatais, buvo keičiamos ugdymo programos, tarkime, matematikos. Anot J. Urbanovič, tai geras pagrindas koreguoti mokyojų rengimo modelį.

Tyrimų rezultatus pristatė Jolanta Urbanovič, laikinai einanti švietimo, mokslo ir sporto viceministrės pareigas, dr. Rita Dukynaitė, IEA Generalinės asamblėjos narė, ir Asta Buinevičiūtė, TIMSS koordinatorė.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt