Lietuvoje

2020.11.18 21:15

Šimonytė apie Skvernelio komentarą: gal premjeras yra prisiklausęs nelabai švankių priežodžių apie moteris laive?

Deividas Jursevičius, LRT TELEVIZIJOS laida „Dienos tema“, LRT.lt2020.11.18 21:15

Saulius Skvernelis, vertindamas Ingridos Šimonytės pasiūlytą ministrų kabinetą, pareiškė, kad „su tokia komanda audringu vandenynu neplauktų net kaip keleivis“. Būsima premjerė juokauja ir sako komentaro tiesiog nevertinsianti, o kalbėdama apie buvusį ir naująjį Seimą ji teigia besitikinti, „kad nebus tos įstatymų kuliamosios, kokia buvo anksčiau“.

„Dienos temoje“ – pokalbis su kandidate į premjerus I. Šimonyte.

– Po pokalbio su prezidentu, visuomenei pristatydama kandidatus į ministrus, kelis kartus pabrėžėte, kad šių pavardžių paviešinimas dar nereiškia prezidentūros pritarimo. Dėl kurių konkrečių pavardžių nesutariate su prezidentūra?

– Tikrai neturėjau mintyje jokių konkrečių pavardžių, bet norėjau, kad informacija viešumoje būtų korektiškai interpretuojama, nes visokie pavadinimai, titulai yra ankstyvi. Aš pati neturiu jokio statuso ir net neturiu galimybės oficialiai teikti sąrašo, kuris galėtų būti patvirtinamas. Visuomenei įdomu ir ji turi teisę žinoti, ką siūloma svarstyti. Ir kad tai būtų vieša, tik todėl pabrėžiau.

Dienos tema. Šimonytė: ministrų sąrašas dar nepatvirtintas – kol kas tai mano vizija ir įsivaizdavimas (su vertimu į gestų k.)

– Kiek visas sąrašas gali sutrumpėti ir pasikeisti?

– Sutrumpėti negali, nes ministrai vis tiek turi būti. Čia dar trūksta vienos kandidatūros – į Žemės ūkio ministerijos vadovo postą, ją paviešinsiu šiek tiek vėliau. O žmonės, kiek jie galėtų keistis vienoje ar kitoje pozicijoje? Dar ir Ekscelencija prezidentas susitiks su kandidatais, galbūt turės savo pastabų, gal, negaliu atmesti, mano dideliam apgailestavimui, imtų kas ir apsigalvotų – visko gyvenime būna. Kai turėsime patvirtintą sąrašą, tada sakysime, kad tai galutinis sąrašas, o kol kas tai mano vizija ir įsivaizdavimas. Taip ir reikėtų vertinti.

Suprantu tam tikrą galbūt pikanteriją to, kad ponas Dulkys nebuvo pasiūlytas antrai kadencijai valstybės kontrolieriaus pozicijoje, bet tuo metu ir prezidentūros, institucijos, kuri turi kompetenciją teikti kandidatą, paaiškinimai buvo svarbūs.

– Prezidentas pavardes išgirdo tikrai anksčiau. Ar derinant kandidatūras buvo signalų, kad galbūt viena ar kita kandidatūra nėra priimtina prezidentūrai?

– Buvo tų pavardžių, aptarinėjamų kitomis progomis: kai su Ekscelencija prezidentu turėjome susitikimus ir kalbėjome daugiau apie darbą, apie koalicijos derybas. Kadangi dalis pavardžių mano pačios siūloma, dalis siūloma koalicijos partnerių, tai tas pavardes priimu, tam tikra atsakomybė yra ir mano, tačiau ne visos pavardės buvo gerokai anksčiau žinomos. Tad skirtingo, sakykim, intensyvumo tie aptarinėjimai buvo, bet su Ekscelencija buvo sutarimas, kad pateiksiu savo atsakymą, koks mano ir koalicijos partnerių siūlymu turėtų būti kabinetas, ir toliau Jo Ekscelencija pagal Konstituciją turi savo klausimų ir jie bus užduoti.

– Kalbėdama apie pavardes vartojate daugiskaitą. Tai jų yra kelios, ne viena?

– Kalbu bendrai, nes nenoriu specifiškai išskirti kokio nors vieno kandidato. Ankstesnėse diskusijose su prezidentu buvo paminėta ne viena pavardė, dalis tų pavardžių yra šitame sąraše, dalies nėra, o dalies pavardžių niekada ir nebuvo.

Su visa pagarba mūsų nuostabiems medikams, man atrodo, kad ministrui šiuo atveju reikia gydyti pačią sistemą, o ne žmones.

– Viešai kalbama, kad Arūnas Dulkys netinka prezidentūrai, tačiau, ne tik jūsų, bet ir kitų specialistų manymu, būtent jis yra labai plačios erudicijos ir gebėjimų vadybininkas ir tiktų į sveikatos apsaugos ministrus. Yra trinties momentų dėl šios pavardės prezidentūroje?

– Kartais norėčiau manyti, kad kažkas turi interesą tą trintį sukurti, kur jos nebūtinai yra. Suprantu tam tikrą galbūt pikanteriją to, kad ponas Dulkys nebuvo pasiūlytas antrai kadencijai valstybės kontrolieriaus pozicijoje, bet tuo metu ir prezidentūros, institucijos, kuri turi kompetenciją teikti kandidatą, paaiškinimai buvo svarbūs. Ar iš to galima daryti kokias nors labai toli siekiančias išvadas, aš nežinau. Mano nuomone, ponas A. Dulkys dėl asmeninių savybių ir dėl plačios kompetencijos, būtent: sistemų išmanymo, gebėjimo telkti, kalbėtis su ekspertais ir žmonėmis, kurie gali duoti gerų patarimų arba padėti priimti kvalifikuotus sprendimus, nes jis pats tą darbą dirbo Valstybės kontrolėje, turi daug tinkamų savybių, kurios tinkamos ir šiuo ypatingu metu.

Vienas dalykas, kuris man asmeniškai buvo labai svarbus galvojant apie Sveikatos apsaugos ministeriją, buvo tas, kad iki šiol mes daugiausia matydavome įtakos centrų kaitą. Įtakos centras pasislinkdavo į vieną sostinę ar į kitą ir pagal tai būdavo matuojama – ministerija yra vilniečių ar kauniečių. Man reikia, kad būtų Lietuvai ir į visas tas problemas žvelgtų ekspertiniu ir nešališku žvilgsniu, ypač vertinant klaidas, kurių esame padarę sveikatos sistemoje tiek dėl kai kurių perteklinių investicijų, tiek dėl kitų sprendimų, kad būtų priimami geriausi sprendimai pacientams ir gydytojams, dirbantiems sistemoje, o ne vienam ar kitam galios centrui.

Gal premjeras S. Skvernelis yra prisiklausęs daug tokių nelabai švankių priežodžių apie moteris laive. Nesiimu vertinti jo vertinimų.

– Iš kelių kandidatų rinkote sveikatos apsaugos ministrą?

– Kandidatų į bet kurią instituciją turėjome tikrai ne vieną: ir savo bendruomenėje, ir žmonių, kurie yra puikūs medikai. Bet mano kriterijai nuo pradžių buvo, kad žmogus labiau turėtų vadybinį profilį negu medicininį išsilavinimą, medicininę patirtį. Su visa pagarba mūsų nuostabiems medikams, man atrodo, kad ministrui šiuo atveju reikia gydyti pačią sistemą, o ne žmones, todėl kompetencijų reikia kitų.

– Pavardės paskelbtos viešai tik dabar, iki šiol praktiškai nebuvo jokios informacijos apie kandidatūras. Kaip jums pavyko, kad visi laikytų liežuvį už dantų?

– Vyko diskusijos, aš pati neaptarinėjau pavardžių viešumoje ir garsiai sakiau ne kartą, kad tikrai neaptarinėsiu nei spekuliacijų, nei bandymų kažkaip konspiruoti tą realybę, nei kitų dalykų, kurie nėra faktai. Kai jau turiu faktą – siūlymą, kurį pateikiau Ekscelencijai prezidentui, kad jis apsvarstytų tas kandidatūras, tik tada matau pagrindą kalbėti ir pasakiau, kad kalbėsiu visiems vienu metu, kad būtų kuo mažiau gandų, teorijų ir kažkokių nuotykių, ir panašių dalykų. Man atrodo, tai labiau atspindi mano pačios požiūrį į tai, kaip informacija turėtų būti atskleidžiama pagal galimybes ir kad ją reikėtų atskleisti visiems vienu metu, skaidriai, aiškiai, be jokių išskirtinių sąlygų ar kitų priešinančių ar nelygių galimybių suteikiančių elementų.

– Saulius Skvernelis, vertindamas jūsų pasiūlytą kabinetą, pareiškė, kad „su tokia komanda audringu vandenynu neplauktų net kaip keleivis“, ir jus pavadino labai drąsia kapitone.

– Ką aš turiu pakomentuoti? Gal premjeras S. Skvernelis yra prisiklausęs daug tokių nelabai švankių priežodžių apie moteris laive. Nesiimu vertinti jo vertinimų.

Labai tikiuosi, kad naujame Seime nebus tos įstatymų kuliamosios, kokia buvo anksčiau, kad tikrai sumažinsime priimamų teisės aktų skaičių ir apsukas.

– O patį S. Skvernelį paimtumėte į laivą?

– Manau, į Vyriausybę turbūt jau nekviesiu premjero. Jis savo jau atidirbo, o dabar turbūt dirbs kitą darbą. Bet buvo Lietuvos istorijoje tokių laikų, kai premjerui dar būnant policijos generaliniu komisaru bendradarbiauti mums sekėsi neblogai. Nežinau, kurio iš mūsų irklavimo įgūdžiai taip smarkiai per tą laiką patobulėjo ar sugedo, dabar nežinau, kaip būtų.

– Pagrindiniai iššūkiai naujam ministrų kabinetui – pandemijos suvaldymas ir parama verslui. Jūs, kalbėdama apie ją, išreiškėte abejonių dėl paramos kriterijų objektyvumo. Ar lengvinsite paramos prieinamumą verslininkams ir kaip greitai tai darysite, jeigu darysite?

– Pirmiausia reikia gauti įgaliojimus priimti sprendimus ir tada tuos priimti. Nuo pat pandemijos pradžios pagrindinė žinia, kuri buvo ir į kurią Vyriausybė atsižvelgė, tiesa, ne iš karto, – kad paramos priemonės turi būti pagal galimybę kuo mažiau apsunkinančios ir apkraunančios darbu tiek pačias įmones, tiek administruojančias institucijas. Puikiai žinome, pavyzdžiui, iš NVSC, kai nesusitvarkant institucijai reikia gana griežto karantino, taip ir su verslo parama lygiai tas pats: administraciniai gebėjimai yra riboti. Jeigu kas nors turi sėdėti su kalkuliatoriumi ir skaičiuoti, ar tavo pajamos sumažėjo 30 proc. ir dar visos tavo verslo šakos 40 proc., manau, tai yra per didelės komplikacijos. Tikrai tarsimės dėl aiškesnių, skaidresnių ir paprastesnių sprendimų, kurie galėtų būti įgyvendinti bent jau netoli, tiek automatizuotai, kaip, tarkim, Mokesčių inspekcijos mokesčių atidėjimai, kurie puikiai veikia nuo pat pandemijos pradžios.

– Ministrų kabinete tik du ne Seimo nariai, visi kiti – parlamentarai. Nebijote, kad taip susilpninsite valdančiąją daugumą Seime, kai reikės balsuoti dėl strateginių sprendimų? Juk nebūtinai visi ministrai galės tuo metu būti Seimo salėje.

– Manau, čia bus ir valdančiosios daugumos atstovų Seime išminties klausimas tinkamai planuoti darbus. Labai tikiuosi, kad naujame Seime nebus tos įstatymų kuliamosios, kokia buvo anksčiau, kad tikrai sumažinsime priimamų teisės aktų skaičių ir apsukas. Tai reiškia, kad bus daug lengviau suplanuoti, kas reikalinga, kad Seimo salėje būtų daugiau ar mažiau parlamentarų, kada yra priimami tikrai svarbūs sprendimai, kada vyksta diskusijos, kur gali dalyvauti tik dalis Vyriausybės, o galbūt tai išvis nebūtina. Tiesiog tam reikės labai gero darbo planavimo, bet Seime lieka žmonės, kurie yra kompetentingi, kurie tikrai moka planuoti darbą, ir tikiuosi, kad susitvarkys.

– Esate 100 proc. tikra, kad jūsų pasirinkti kandidatai gali dirbti kaip komanda, nes Vyriausybė visų pirma yra komanda?

– Žinote, yra sakoma, kad 100 proc. gali būti tikras dėl savęs ir tik praeityje. Dėl nieko 100 proc. tikras būti negali, bet tikrai dėsiu visas pastangas, kurias tik galėsiu, kad galėtume dirbti kaip komanda ir kad rezultatas taip pat būtų komandos darbas.

Populiariausi