Lietuvoje

2020.08.17 11:44

Abiturientų egzaminų apeliacijų derlius: kai kuriems įvertinimas pakilo net per 20 balų

Aida Murauskaitė, LRT.lt2020.08.17 11:44

Vienai abiturientei valstybinio brandos egzamino įvertinimas po apeliacijos pakilo net 22 balais. Kitam – 21 balu. Dar viena mergina lengviau atsikvėpė, kai matematikos egzamino rezultatas pasistiebė vos vienu balu, bet tas balas tapo lemtingas – ji gali pretenduoti į valstybės finansuojamą vietą aukštojoje mokykloje.

Kaip sakė LRT.lt kalbinti pedagogai, tai rodo, kad vertinimo sistema, ypač lietuvių kalbos ir literatūros egzamino rašinio, yra subjektyvi.

Nacionalinė švietimo agentūra (NŠA) pripažino, kad kai kuriems abiturientams įvertinimai pakilo reikšmingai.

Rugpjūčio 13 dieną NŠA paskelbė pagrindinės ir pakartotinės sesijos valstybinių brandos egzaminų (VBE) apeliacijų rezultatus. Šiais metais buvo pateiktos 1004 apeliacijos dėl pagrindinės ir pakartotinės sesijos VBE rezultatų.

Pagal Brandos egzaminų organizavimo ir vykdymo tvarkos aprašą apibrėžtas procedūras išnagrinėjus apeliacijai pateiktus kandidatų darbus, pasikeitė 111 darbų (11,05 proc.) įvertinimai (2019 metais pasikeitė 13,3 proc.).

„Kaip ir kasmet, po apeliacijų nagrinėjimo yra pasikeitimų egzaminų įvertinimuose. Įvertinimo pakeitimą lėmė techninės ir vertinimo procedūros. Pavyzdžiui, užsienio kalbos (anglų) egzamino kalbėjimo dalies vertinimo lape buvo netiksliai užpildyta informacija apie gautus įvertinimus.

Taip pat skaitykite

Kandidatų įvertinimai keitėsi nuo kelių iki keliolikos balų. Pokyčio dydį lėmė ir tai, kiek mokomojo dalyko egzamino užduotyje yra taškų. Kuo mažiau taškų, tuo kiekvieno taško pokytis generavo didesnį balų pokytį“, – LRT.lt paaiškino NŠA direktoriaus pavaduotoja Asta Ranonytė.

Vos vienas balas padėtį pakeitė iš esmės

Šiemetinė abiturientė Elžbieta Feklistova iš Vilniaus rajono, vos paskelbus egzaminų rezultatus, išvydo, kad neišlaikė matematikos. Mergina peržiūrėjo savo egzamino darbą. Ji buvo gavusi 8 taškus.

„Kad išlaikytum, reikėjo surinkti devynis taškus. Aš suskaičiavau, kad išties surinkau devynis. Paskambinau mokytojai, pakalbėjau su tėvais. Mokytoja paaiškino, kad sprendimo būdas buvo ne toks, kokio reikėjo, bet atsakymas buvo teisingas“, – pasakojo mergina.

Ji nutarė rašyti apeliaciją. Po jos įvertinimas pakilo iki 9 taškų.

„Man tai buvo lemiamas dalykas, mat norėjau stoti į valstybės finansuojamą vietą universitete. Dabar mano nuotaika puiki, džiaugiuosi, kad priėmiau teisingą sprendimą pateikti apeliaciją“, – kalbėjo Elžbieta.

Ji ketina rinktis studijuoti ryšių su visuomene sritį arba pedagogiką.

Taip pat skaitykite

Kelia klausimų vertinimo subjektyvumas

Kauno „Aušros“ gimnazijos direktorė Nerija Baltrėnienė sakė, kad apeliacijas jos vadovaujamoje mokykloje pateikė 9 mokiniai, dviem iš jų rezultatai pagerėjo.

„Jie buvo neišlaikę egzaminų, vienas – lietuvių kalbos, kitas – matematikos. Po apeliacijos paaiškėjo, kad egzaminai išlaikyti. Tarkim, vienas mokinys turėjo po kelių dienų eiti perlaikyti lietuvių kalbos mokyklinio, bet sužinojo, kad išties išlaikė valstybinį egzaminą. Tai ir vaikams skausminga, streso daug“, – padėtį apibūdino direktorė.

Anot jos, paaiškinti, kodėl taip nutinka, sunku. Tokias situacijas pedagogai ne kartą aptarinėjo.

„Lietuvių kalbos rašinio vertinimas yra subjektyvus. Vertintojai skirtingi, vaikai rašo savo mintis, savo supratimą, tad vertinti sunku. Dėl matematikos paprasčiau. Gal sprendimo būdas netinkamas pasirinktas, bet matematikoje mažiau interpretavimo galimybių“, – kalbėjo N. Baltrėnienė.

Anot jos, lietuvių kalbos ir literatūros egzamino vertinimo sistemą reikėtų keisti.

„Vienas rašinys tikrai neparodo mokinio 12 metų žinių. Rezultatą gali paveikti stresas, įtampa. Be to, abiturientai laiko lietuvių kalbos kalbėjimo įskaitą. Jei ją išlaiko, tai parodo, kad vaikas pasiekęs tam tikrą lygį, juk ten taip pat reikia remtis kūriniais. Gal objektyviau būtų, jei būtų vertinamos mokinio gramatikos žinios“, – svarstė N. Baltrėnienė.

Ji sakė, kad ne kasmet po apeliacijos keičiasi rezultatai. Pernai tokių situacijų nebuvo. Bet užpernai viena mokinė po apeliacijos gavo 20 taškų daugiau. Tuomet svarstai, kur tos spragos.

Įvertinimas šoko net per 20 balų

Vienos Vilniaus gimnazijos direktoriaus pavaduotoja sakė, kad jos mokykloje vienam mokiniui lietuvių kalbos ir literatūros egzamino įvertinimas pakilo net per 20 taškų.

Pedagogė nenorėjo, kad būtų atskleistas mokyklos pavadinimas, nes teikusiųjų apeliacijas mokinių buvo labai mažai, tad išsyk paaiškėtų abituriento tapatybė.

„Esu tiksliųjų mokslų atstovė. Mūsų moksluose rezultatai keičiasi labai retai, nebent įsivelia klaida įvedant taškus. O rašinys labai subjektyvus dalykas“, – sakė direktoriaus pavaduotoja.