Lietuvoje

2020.08.08 22:48

Didmiesčių užmojai – miestai be metalinių garažų: gyventojai patys turės juos nugriauti

Žygintas Abromaitis, Jovita Gaižauskaitė-Remesė, Jūratė Anilionytė, LRT TV naujienų tarnyba, LRT.lt2020.08.08 22:48

Vilniaus savivaldybė šią savaitę ant mieste esančių metalinių garažų iškabino pranešimus – iki rugsėjo 30 d. gyventojai įpareigoti juos nugriauti. Šitaip savivaldybė pasekė Kauno pėdomis ir pradėjo miesto teritorijų atlaisvinimą, kuris tikrai nepatiks daliai miestiečių. Įkandin gali pasekti ne tik du didieji miestai – Klaipėdoje garažų gali taip pat nelikti.

Metaliniai garažai – nelegalūs ir kenkia aplinkai

Vilniaus valdžia žada, kad jau greitai nebeliks dar vieno sovietmečio relikto – metalinių garažų. Šiuo metu sostinėje yra apie 10 700 tokių garažų, o jų masyvai užima 51 hektarą valstybinės žemės. Vaizdžiai tariant – tokioje teritorijoje tilptų 71 futbolo stadionas. Valdžia sako, kad visa teritorija galiausiai būtų grąžinta vilniečiams, tik jau kitokia forma – viešosiomis erdvėmis, naujais keliais pėstiesiems, dviratininkams ir automobiliams.

Sostinėje – kova dėl garažų: savivaldybė davė 2 mėnesius nugriauti, turėtojai pasiduoti neketina

Vilniaus vicemeras Vytautas Mitalas sako, kad metaliniai garažai yra nelegalūs statiniai, kuriems leidimai įrengti buvo duoti dar sovietiniais laikais.

„Tai yra valstybinė žemė, kuriai nėra jokių absoliučiai suformuotų sklypų. Ir tiesiog tie garažai kažkada buvo pastatyti 5 m. vykdomojo komiteto sprendimu laikinai. Tai nei vykdomojo komiteto jau, ačiū dievui, seniai nebėra. Ir tie 5 m. seniai sutiksėję.“ – sako V. Mitalas.

Sostinės valdžia sako, kad dabar garažais naudojasi vis mažiau žmonių, o jie veikiau tėra didžiulės skardinės dėžės, kuriose kaupiamos šiukšlės, nebenaudojami daiktai. Esą apleistuose garažuose įsikuria ir benamiai, ir vogti automobiliai.

Pasak V. Mitalo, gyventojai įspėti patys nukelti metalinius garažus, o savivaldybė padėtų sutvarkyti šiukšles ir tai, kas liktų garažą iškrausčius. Tiesa, pabrėžia, kad jeigu gyventojai ignoruos savivaldybės nurodymą, gali grėsti įspėjimai, baudos. Gali būti ir taip, kad savivaldybė atvyks su buldozeriu, garažą nugriaus, o darbo išlaidas turės padengti gyventojai.

Už savavališką žemės užėmimą (naudojimąsi ja neturint teisinio pagrindo) gresia administracinė bauda nuo 300 iki 560 eurų, o už pakartotinį nusižengimą – nuo 550 iki 1200 eurų.

Garažų bendrijos žada priešintis

Vienos sostinės garažų bendrijos pirmininkas Steponas Žydelis sako, kad savivaldybės sprendimas – tarsi perkūnas iš giedro dangaus. Neaišku, ar žmonės per porą mėnesių spės susitvarkyti. Bendrijos pirmininkas sako, kad garažas per metus klientams kainuoja 50 eurų – už tai ne tik vieta automobiliui, bet ir elektra, šiukšlių, senų padangų bei tepalų utilizavimas. Už tuos pinigus dar ir samdomi sargai – šie nuolat tikrina teritoriją, nes garažai dažnai tampa ilgapirščių taikiniu. Ne sykį yra tekę ir stebėti kaip maždaug 18 kv/m. garažai supleška po padegimų. Pasak S. Žydelio, gyventojai jau dabar jaučia nerimą. Ypač baiminasi senjorai ir taip gaunantys mažas pensijas.

„Nieko neperspėjo (red. savivaldybė), raštas be jokių atspaudų, be firminio blanko, kas parašė, kaip parašė. Žmonės ateina ir klausinėja tuos visus dalykus. Jūs matote, ant garažų yra užklijuota. Tie gąsdinimai. Žmogų gąsdina, kuris šiandien gauna pensiją sakysim 250-300 eurų, o jam bauda - 500 eurų. Už ką ta bauda jam 500? Ir dar daugiau. Dar net iki 1,2 tūkst. eurų.“ – pasakoja Steponas Žydelis.

Kelios Vilniaus bendrijos jau vienija jėgas su teisininkais, o jie sako, kad tik teismas gali nuspręsti dėl garažų nukėlimo ir racionalių terminų. Ir patys bendrijų pirmininkai sako, kad garažus nugriauti per tokį trumpą laiką gali būti labai sunku.

Savivaldybės žingsnis jau gyventojus paskatino ieškoti būdų atsikratyti garažais. Pasipylė skelbimai siūlant juos pirkti. Kainos svyruoja nuo 300 eurų. Apsukruoliai ir patys siūlo pagalbą – nemokamai nugriauti garažus, bet jiems darbas atsipirktų juos atidavus į metalo laužą.

Kaunas jau į pabaigą, Klaipėda – dar tik pradeda

Kol Vilnius rengiasi stoti į mūšį, Kaunas jau gali beveik švęsti pergalę. Mieste beliko paskutinieji keli šimtai metalinių garažų, nors dar prieš trejus metus jų buvo apie tūkstantį. Kauniečiai reagavo žaibiškai – kone pusė jų nugriauta vien per pusmetį.

Kauno savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojas Paulius Keras sako, kad garažai stovintys ant valstybinės žemės trukdė miesto plėtrai, teršė aplinką. Ir nors dalis garažų savininkų suskubo, teko imtis ir griežtesnių priemonių.

„Didelė dalis statinių, kurių nenusiėmė patys gyventojai, tai buvo bešeimininkis turtas, kurį teko pašalinti. Bet taip, ten, kur yra galimybė nustatyti gyventojus, to turto savininkus, visais atvejais savivaldybė kreipėsi dėl tų sąnaudų, kurios atsiranda pašalinant neteisėtą turtą atlyginti.“ – sako P. Keras.

Idėjos atsikratyti garažų pamažu imasi ir Klaipėda. Kaip ir kituose šalies didmiesčiuose, jie gyventojams skirti dar sovietmečiu. Uostamiesčio savivaldybės vyriausioji architektė sako, kad garažus griauti imamasi tik tada, kai jie trukdo planuojamam infrastruktūros projektui.

„Artimiausias projektas būtų Smiltelės upelio gyvenamajam kvartale. Jis yra labai arti uosto teritorijos. Toje vietoje savivaldybė yra numačiusi įrengti parkelį, bet kol kas ten - dar yra metalinių garažų ir reikės imtis tų priemonių, kad jie iš tos vietos būtų patraukti.“ – teigia Mantė Černiūtė-Amšiejienė.

Klaipėdos savivaldybė skaičiuoja, kad mieste yra penkios vietos, kur yra pristatytų metalinių garažų. Jie užima 21 hektarą – plotą, kuriame tilptų 15 futbolo aikščių.

Populiariausi

Koronavirusas; ligoninė

Lietuvoje

2020.09.17 13:43

Radviliškio ligoninėje nustatyti dar 23 koronaviruso atvejai, į ją nauji pacientai patekti nebegali iš viso serga 23 pacientai ir 8 darbuotojai; atnaujinta 15:20

10
STT

Lietuvoje

2020.09.17 15:19

Nelegalių veisyklų istorijos atgarsiai: Žemės ūkio ministerija dėl VMVT kreipėsi į STT Mažeika apie VMVT vadovą: kai kurių abejonių kyla; atnaujinta 17.13

18