Lietuvoje

2020.08.04 21:29

Kol SAM siaučia ikiteisminių tyrimų viesulas, VPT vadovė perspėja: ir be COVID-19 viešieji pirkimai yra su korupcine rizika

Rasa Tapinienė, LRT TELEVIZIJOS laida „Dienos tema“, LRT.lt2020.08.04 21:29

Per dvi savaites – du tyrimai dėl įtartinų valstybės pirkinių pandemijos metu. Kol agentai mėgina išnarplioti, ar, o jei taip, kokia buvo padaryta žala valstybei ir kas kaltininkas, šalies vadovas susisodino prie stalo prižiūrinčių tarnybų vadovus. Kokių apčiuopiamų rezultatų galima tikėtis?

Apie tai – prezidento patarėjas, Nacionalinio saugumo grupės vadovas Darius Kuliešius ir Viešųjų pirkimų tarnybos laikinoji vadovė Jovita Petkuvienė „Dienos temoje“.

– Prezidentas dar pavasarį ragino skelbti visas viešųjų pirkimų sutartis, tačiau tas raginimas nėra išgirstas, maždaug šeštadalis jų nėra paviešinta. Ar raginimas virs reikalavimu?

D. Kuliešius: Teisingai, mes šiandien apie tai kalbėjome pas prezidentą kartu su Specialiųjų tyrimų tarnybos, Valstybės kontrolės ir Viešųjų pirkimų tarnybos atstovais. Apie tai, kad būtent ekstremalios situacijos metu rizikos grėsmės ir pamokos turi būti išmoktos, suvaldytos. Viena iš priemonių, gerų priemonių rizikoms suvaldyti yra viešumas. Šiandien tas susitikimas yra tęstinė veikla, kai dar pandemijos pradžioje kalbėjome, kad visiems vadovams, visoms perkančiosioms organizacijoms, visai Lietuvai labai svarbu ne tik lankstumas viešuosiuose pirkimuose, ne tik greitis, bet ir skaidrumas.

– Skaidrumas reiškia sutarčių viešinimą. Ponios Petkuvienės noriu klausti: ar labai sudėtinga yra paskelbti sutartį ir jeigu ne, kodėl tai nėra daroma?

J. Petkuvienė: Norėčiau pradėti nuo to, kad sutarčių viešinimo prievolė atsirado 2015 metais ir visos rašytinės sutartys yra viešinamos. Perkančiosioms organizacijoms jokia naujiena, kad tas sutartis reikia viešinti ir kad jos yra viešinamos. Pačioje karantino pradžioje, kai intensyviai dirbome su perkančiosiomis organizacijomis, skatinome jas šią prievolę vykdyti nelaukiant 15 dienų termino, kuris numatytas įstatyme, o sudarius sutartį skubėti kuo greičiau paviešinti tiek pačią sutartį, tiek tiekėjo pasiūlymą, jeigu jis gautas rašytiniu būdu.

Dienos tema. Kuliešius: iš šono gali atrodyti, kad sukasi kažkoks ikiteisminių tyrimų viesulas kratų ir apklausų forma

Kiek mes pastebėjome, į šitą raginimą buvo pakankamai neblogai atsiliepta ir didžioji dalis sutarčių buvo paviešinta. Kartais atsitinka tokių dalykų, kad sutarčių viešinimas vėluoja dėl labai žmogiškų veiksnių. Bet turbūt nėra taip, kad dėl tų sutarčių, kurios nepaviešintos, būtų didžiausios bėdos, nes ikiteisminiai tyrimai pradėti dėl tų sutarčių, kurios buvo paviešintos tinkamai ir laiku.

– Pone Kuliešiau, opozicija sako, kad atsakomybę turėtų prisiimti ir sveikatos apsaugos ministras. Suprantu, kad prezidentas irgi norės jo pasiaiškinimo. Kaip šalies vadovas tą Aurelijaus Verygos atsakomybę įsivaizduoja?

D. Kuliešius: Ministras, kaip atsakingos srities vadovas, tikrai negali likti nuošalyje. Laukiame ir iš ministro pusės vertinimo, ir visų pirma pačios ministerijos vadovybės paaiškinimo, kas čia atsitiko ir kodėl taip atsitiko, kodėl tos rizikos yra nesuvaldytos.

– Ką jūs turite omeny „ministerijos vadovybę“? Vadovybė yra ministras.

D. Kuliešius: Kadangi sutartys buvo sudaromos ne tik pačios ministerijos, bet ir ministerijai pavaldžių įstaigų. Šiuo atveju turi būti bendra prevencijos programa, kurią vadovai turėtų turėti ir iš savo pusės padaryti visus veiksmus, kad galimos rizikos dėl skaidrumo būtų suvaldytos. Ir tik po to, jau vėliau, turėtų įsitraukti ikiteisminius tyrimus atliekančios institucijos.

Taip pat skaitykite

– Ministras šiuo metu atostogauja. Dalis tiek politikų, tiek visuomenės šiek tiek piktinosi ilgomis atostogomis. Žmogiškai tai yra suprantama. Iš tikrųjų buvo sudėtingas metas, bet sudėtingas metas buvo ne tik ministerijai, tačiau ir kitų profesijų atstovams. Ir dabar piktesnis arba įtaresnis lietuvis galėtų pasakyti, kad štai, žiūrėkite, tas ramybės periodas, kai ministras atostogauja, yra ganėtinai jam patogus, kai jo artimos aplinkos žmonės, viceministrė, yra įtariami piktnaudžiavimu, o jis tyli ir ateis tik penktadienį patenkinti atsistatydinimo prašymo. Tai vis dėlto turi ministras atsakyti už pavaldžių įstaigų darbą ar ne?

D. Kuliešius: Iš šono gali atrodyti, kad ministerijoje sukasi kažkoks ikiteisminių tyrimų viesulas kratų ir apklausų forma. O ministras yra šone. Bet konkrečių tyrimų ir konkrečių aplinkybių mes nei šiandien, nei į priekį žiūrėdami tikrai nenorime komentuoti ir apie juos kalbėti. Šiandien per susitikimą kalbėjome apie sisteminius dalykus. Turime ekstremalią situaciją dėl pandemijos, ta situacija gali pasikeisti. Turėjome situaciją dėl civilinės saugos, dėl gaisrų. Gali būti kitų valstybės mastu didelių ekstremalių situacijų ir labai svarbu, kad valstybė, visos valstybės institucijos būtų pasiruošusios tą krizę, visas tokias ekstremalias situacijas tinkamai valdyti.

– Ar esame pasiruošę? Grįžtu prie to paties sveikatos apsaugos ministro ir jo atostogų. Prezidentas dar kovo mėnesį, kai opozicija ir medikai reikalavo nušalinti A. Verygą, yra sakęs, kad arklių vidury brastos nekeičiame, bet jau tada jis pastebėjo, kad ministro vadybiniai gebėjimai nėra pakankami įsigyjant reikalingų priemonių. Tam tikra prasme šalies vadovas žinojo, bet nieko nedarė. Tai šiandien kyla klausimas, ar žinodamas, kad ministras nėra pakankamai geras vadybininkas, prezidentas neturėtų prisiimti tam tikros moralinės atsakomybės dėl situacijos, kurią turime dabar, t. y. bent du ikiteisminiai tyrimai.

D. Kuliešius: Apie atsakomybę už konkrečius atvejus, dėl kurių atliekamas ikiteisminis tyrimas: turės prisiimti tie asmenys būtent teisme, kada tas procesas persikels į teismą. Šiandien mes kalbame apie tai, kad yra tinkamas laikas pasiruošti naujiems galimiems ekstremaliems atvejams ir kalbėti apie tas pamokas, kurios šitą pusmetį mus ištiko. Kalbėti apie tai, kad buvo nustatyti atvejai, dėl kurių reikia atlikti ikiteisminius tyrimus, yra blogai. Bet mes kalbame apie tai jau šiandien kaip apie atvejus, kas buvo blogai praeityje. Žiūrint į ateitį dabar yra tas laikotarpis, kai situacija leidžia viešuosius pirkimus daryti normaliu, planingu ritmu, įsivertinti visus poreikius. Ir būtent ne neskelbiamų derybų būdu, o tinkamų, viešaisiais pirkimais, procedūrose numatytomis taisyklėmis daryti pirkimus. Ir čia kalba ne tik apie pirkimus, kalba ir apie platesnį ekonomikos skatinimą, apie ekonomikos skatinimo programas, apie investicijas, kad būtų sisteminis požiūris, jog mes turime ir tikslingai, ir skaidriai panaudoti lėšas. Ir šiandien susitikimo metu buvo akcentuota, kad skaidrumui užtikrinti reikalingas viešumas. To viešumo, kaip matome iš duomenų, kuriuos pateikia stebėseną ir analizę darančios institucijos, trūksta. Trūksta su viešaisiais pirkimais, su finansavimo programomis. Tiek savivaldos lygiu, tiek Vyriausybės lygiu norėtume, kad informacija visuomenei būtų visos apimties ir patogiai įteikiama.

– Ponia Petkuviene, kaip Viešųjų pirkimų tarnyba norėtų būti pasiruošusi rudeniui, įvertinus tai, kad dabartinė žala, kurią bent preliminariai skaičiuoja tarnybos, gali siekti 11 milijonų eurų. Taip pat yra nustatyta, kad daugiau nei trečdalis pirkimuose dalyvavusių įmonių buvo sukurtos ganėtinai neseniai, jose dirbo labai mažai žmonių, ir tai kelia tam tikrą riziką, kad jos galėjo būti sukurtos specialiai tam laikotarpiui. Kokia tvarka laukia tų, kurie dalyvaus tuose viešuosiuose pirkimuose rudenį, nes visi sako, kad ta banga artėja, ir visi kalba apie tai, kad reikia pasiruošti.

J. Petkuvienė: Birželio pabaigoje, prieš pat Jonines, Viešųjų pirkimų tarnyba išleido tų COVID-19 suvaldyti pirktų apsaugos priemonių ataskaitą. Ir jau birželio mėnesį kalbėjome, kad jau šiandien reikia vykdyti pirkimus, nes neskelbiami pirkimai rudenį neturės jokio pagrindo ir negalėsime paaiškinti, kad staiga ištiko nenumatytos aplinkybės. Tai turbūt nekalbama apie tai, kad rudenį reikės pirkti, pirkti reikėjo jau visą vasarą ir pirkti reikia šiandien, jeigu dar nepasirūpinta, suskaičiavus, ko reikia ir kokių priemonių labiausiai gali pritrūkti, nes pagal apimtis, kurias matome, tiek, kiek suskaičiavome, tiek, kiek ataskaitoje atskleidėme, tai kiekiai buvo nupirkti tikrai dideli.

Galbūt artimiausiu laikotarpiu net ir nėra būtinybės vykdyti pirkimų, bet apie tikslius poreikius gali pasakyti atsakingos institucijos. Tos, kurios turi prižiūrėti, kaip bus suvaldyta ekstremali situacija, kaip pasiruošta karantinui. Sveikatos apsaugos ministras informavo visas gydymo įstaigas, kad jos privalo pasiruošti ir turėti tų priemonių. Tai tas pasiruošimas turbūt yra nuolatinis. Dėl korupcinių atvejų – iš tikrųjų turbūt visi puikiai suprantame, kad ir be COVID-19 viešieji pirkimai yra su tam tikra rizika, kad gali būti korupcinių atvejų. Ir tiek, kiek mes dažnai matome patys, kad tais atvejais, kur yra sąmoningas, nesąžiningas veikimas, procedūriškai dažnai viskas būna sutvarkyta. Tinkamas procedūrų suvaldymas turbūt dar nereiškia, kad viskas bus gerai su realiu rezultatu ir kad ten nėra asmeninių interesų, yra tenkinami tik viešieji interesai.

Populiariausi

Covid-19 tyrimo punktas Radviliškyje

Lietuvoje

2020.09.30 10:49

NVSC skelbia pašalinusi trikdžius savo sistemoje: specialistai gali pasiekti informaciją apie COVID-19 atvejus Registrų centras: sutrikimai ne e.sveikatoje, o NVSC; atnaujinta 17.25

Vilniaus oro uostas

Lietuvoje

2020.09.30 13:37

Daliai užsieniečių atvykti į Lietuvą taps paprasčiau: Vyriausybė supaprastino tvarką atsisakyta reikalavimo užsieniečiams atsivežti neigiamą COVID-19 testą likus 72 valandoms iki kelionės