Lietuvoje

2020.06.29 16:53

Tikisi, kad įvedama tvarka užlopys žiojinčią spragą, – kandidatų į švietimo įstaigų vadovus pranašumus skaičiuos kitaip

LRT.lt2020.06.29 16:53

Su ugdymo įstaigų vadovų stygiumi susiduria daugelis savivaldybių. Į konkursus dažnu atveju iki šiol ateidavo vos vienas kitas kandidatas arba išvis nė vieno. Juos neretai atbaidydavo kompetencijų patikrinimas, rengiamas Nacionalinėje švietimo agentūroje (NŠA). Nuo liepos keičiasi kandidatų vertinimo tvarka.  

2019 m. gruodžio 31 d. nuolatinių vadovų neturėjo 105 bendrojo ugdymo įstaigos ir 94 darželiai. 2020 m. vasario 1 d. buvo paskelbtas 121 konkursas į švietimo įstaigų vadovų pareigas.

Taip pat skaitykite

Kaip praneša Švietimo, mokslo ir sporto ministerija, nuo liepos 1 d. įsigalioja atrankos į švietimo įstaigų vadovus pakeitimai, užtikrinsiantys didesnį objektyvumą. NŠA atliekamas bendrų kandidato, o savivaldybėje – orientuotų į konkrečios mokyklos valdymą kompetencijų vertinimas bus lygiavertis. Taip pat bus taikomi griežtesni reikalavimai vadovų kompetencijų vertintojams.

Naujos nuostatos įteisintos švietimo, mokslo ir sporto ministro Algirdo Monkevičiaus patvirtintuose Kvalifikacinių reikalavimų ir Konkursų tvarkos aprašuose. Numatyta, kad, kaip ir anksčiau, pretendentų kompetencijos būtų vertinamos dviem etapais – Nacionalinėje švietimo agentūroje (NŠA) ir savivaldybėje, kurios teritorijoje yra mokykla. Skirtumas tas, kad kandidatas galės bendrai per abu etapus surinkti 50 balų. Pirmojo etapo rezultatai sumuotųsi su antrojo, vadovu galėtų tapti surinkęs ne mažiau kaip 31 balą.

Taip pat skaitykite

Pagal ankstesnę tvarką, abiejų vertinimo etapų rezultatai buvo nesumuojami. Taikytas reikalavimas, kad visos kompetencijos NŠA būtų įvertintos ne žemesniu, kaip pakankamu lygiu. Jei kandidatas gaudavo žemesnį įvertinimą, antrajame etape savivaldybėje negalėjo dalyvauti. Dabar vertinimas NŠA ir savivaldybėje taps lygiavertis. Abu vertinimo etapai – nacionalinis ir savivaldybės – turės vienodą reikšmę, tai užtikrins didesnį objektyvumą.

Taip pat skaitykite

„Vienas iš vertinimo tikslų yra nustatyti, kokios pagalbos naujam mokyklos vadovui reikėtų ateityje, ir ji bus organizuojama. Pavyzdžiui, savivaldybėje skiriamas mentorius, pagal galimybes teikiamos konsultacijos administravimo, finansiniais, teisiniais, viešųjų pirkimų klausimais“, – teigia ministras A. Monkevičius.

Švietimo, mokslo ir sporto ministro patvirtintuose dokumentuose taip pat keliami aukštesni ir pagal vertinamas kompetencijas konkretizuoti reikalavimai NŠA vertintojams. Pavyzdžiui, vertinantieji vadovavimo ugdymui ir mokymuisi kompetenciją, patys privalėtų turėti pedagogo kvalifikaciją ir ne mažesnę kaip 5 metų vadovavimo švietimo įstaigai patirtį.

Ministerija numato ateityje pakeisti visą vadovų atrankos, rengimo ir kvalifikacijos tobulinimo sistemą. Atnaujinamų kompetencijų pagrindu numatyta kurti nacionalinę vadovų rengimo programą, kurią sudarys studijų ar mokymų moduliai. Juos vykdytų aukštosios mokyklos arba kitos reikalavimus atitinkančios įstaigos.

Taip pat kuriamas internetinis kompetencijų įsivertinimo instrumentas, kiekvienam potencialiam vadovui leisiantis išbandyti savo galimybes tapti vadovu. Įsivertinimo instrumentas padės žmonėms, kurie svarsto galimybę imtis vadovauti, pasirinkti studijų ar mokymų modulius, padėsiančius užpildyti trūkstamų kompetencijų spragas.

Birželio 30 d. Seime svarstomi Švietimo ir Vietos savivaldos įstatymų pakeitimai. Įstatymų pakeitimais siekiama optimizuoti konkursų švietimo įstaigų vadovų pareigoms tvarką ir terminus, patikslinti pasirengimo švietimo įstaigos vadovo pareigoms eiti reglamentavimą, mažinti švietimo įstaigos veiklos dokumentavimo apimtis.

Įteisinama, kad švietimo įstaigos vadovą į pareigas skiria, vadovaudamasis viešo konkurso rezultatais, ir iš jų atleidžia meras, o ne savivaldybės taryba, kaip buvo iki šiol.