Ne pirmus metus geležies rūdos, chromo tarša besiskundžiantys klaipėdiečiai šį nelietingą pavasarį sako išvis nespėjantys valyti palangių, grindų ir langų. Aplinkos ministras Kęstutis Mažeika pripažįsta, kad realiai situacija nesikeičia dėl didžiausios uostamiesčio krovos bendrovės „Klasco“, kurioje aplinkosaugininkai šią savaitę pradėjo patikrinimą.
Ministras Seime inicijavo įstatymo pataisas, pagal kurias įmonės ne nuo 2022-ųjų, o jau nuo šių metų lapkričio būtų įpareigotos neteršti aplinkos.
Klaipėdos centrinės dalies gyventojai tarša skundžiasi ne pirmi metai, bet dabar, kai orai sausi ir mėnesį nelijo, dulkių neatsigina. Žmonės patys filmuoja arčiausiai jų gyvenamosios vietos esančią bendrovę „Klasco“, kuri birius krovinius krauna atvirai.
„Tai yra plaučiai, tai yra gerklė, pagal sveikatą jaučiu, aš gyvenu 20 metų“, – skundžiasi klaipėdietė Danguolė.
„Miesto centre, gražiame Klaipėdos senamiestyje, istoriniame senamiestyje, turėtų nelikti tokios veiklos“, – mano kita miesto gyventoja, Ausma.
„Labai sveika, žinokit, aš jums galiu parodyt per langą, kiekvieną kartą kaip čia rūksta, kokie mūsų langai, per mūsų langus gi matosi, kada jie krauna tą rūdą“, – piktinasi klaipėdietė Vanda.
Penkios klaipėdiečių bendruomenės prašė ištirti aplinką ir stabdyti krovą.

„Gavome atsakymą iš Aplinkos ministerijos ir iš Lietuvos geologijos tarnybos, ir jie teigia, kad chromo tarša Vitės dirvožemyje, šios taršos šaltinis yra šalia uoste esantys sausakrūviai kroviniai. Taip pat mūsų gyvenamojoj aplinkoj yra rasta ne tik tokių cheminių medžiagų kaip toksiškas chromas, geležies rūda, bet ir kalio trąšos“, – sako organizacijos „Klaipėdiečių iniciatyvos už demokratiją ir ekologiją“ prezidentė Alina Andronova.
Žmonės sako, akivaizdu, kad tai metalai. „Subraukiau dulkes ir priglaudi magnetą – sutraukia tas dulkes“, – tikina klaipėdietis Paulius.
Skundais raštu ir žodžiu įvairias institucijas žmonės sako tiesiog užvertę. Bet vietos aplinkosaugininkai esą pareiškė, kad gyventojų matomi juoduliai – nuo automobilių ar suodžiai iš krosnių.
Šią savaitę bendrovę tikrinti ėmė ne uostamiesčio aplinkosaugininkai, o ministras sako, kad įmonė piktybiškai laukia, kol pasikeis valdančioji dauguma, ir galės veikti kaip tinkama, tad ministras inicijuoja taršos įstatymo pataisas, įsigaliosiančias jau nuo lapkričio.

„Esant oro sąlygoms netinkamoms, įmonė galėjo tikrai pristabdyti veiklą, matydama, kad dulkėtumas vyksta į miesto pusę, – sako aplinkos ministras Kęstutis Mažeika. – Pasitelkėme platesnį aplinkosaugininkų ratą iš kitų valdybų, kurios tikrai nėra susijusios, bet turi kompetencijos, taip pat agentūros, kaip minėjau, taip pat ministerijos specialistus.“
Pati bendrovė atsiųstame laiške teigia, kad į aplinkosaugos priemones ir krovą spartinančią techniką investavo daugiau kaip milijoną eurų, įsigijo 6 vandens rūko patrankas, kurios drėkina krovinius, o ministro teiginius esą paneigia taršos matavimo stotelių rodmenys.
„Šių metų balandžio 1-5 dienomis, kai Vitės kvartalo gyventojų grupelė ėmė atakuoti aplinkosaugininkus skundais, oro monitoringo stotelių diagrama aiškiai rodė, kad stotelės Klasco2 kreivė yra daug žemesnė už stotelių Šilutės plente ir Bangų gatvėje fiksuotas kietąsias daleles. Nors įmonė pernai buvo tikrinta arti 100 kartų, jokių normatyvinių pažeidimų pareigūnai nerado“, – teigiama bendrovės laiške.
Oro kokybės stotelė, esanti bendrovės teritorijoje, matuoja anglies monoksidą, sieros dioksidą, lakius organinius junginius, kietąsias daleles. Dabartiniai teisės aktai nereglamentuoja vizualiosios taršos, jei neviršijamos normos. Aplinkosaugininkų tyrimo rezultatų laukiama gegužę.