Lietuvoje

2020.03.30 09:25

Nuotolinio mokymo bėdos: stringant sistemoms, patarė, ką reikėtų daryti

atnaujinta 10.45
Aida Murauskaitė, LRT.lt2020.03.30 09:25

Pirmadienio rytas tapo dažnam mokytojui rimtu išmėginimu. Visuotinai startavus nuotoliniam mokymui, užstrigo daugiausiai pedagogų naudojamos sistemos. Kaip sako mokytojai, nuo ryto pakibusi „Eduka klasė“, elektroninis dienynas. 

Kaip rodė išankstinės apklausos, daugiausiai mokytojų planavo dirbti su „Eduka“ platforma.

„Užpildžiau pirmą pamoką iš septynių, ir viskas įstrigo. Dabar bendrauju su vaikais per „Messenger“. Stropūs vaikai patys kviečiasi į draugus ir rašo: mokytojau, ką daryti?“, – pirmadienio rytą dalijosi Vilniaus Taikos progimnazijos etikos ir istorijos mokytojas Algis Bitautas.

Jis sakė, kad pakibo „Tamo“ dienynas.

„O tai pagrindinė bendravimo platforma, taip pat EMA, „Eduka“, „Zoom“. Mokytojai „Tamo“ dienyne pagal savo pamokų tvarkaraštį kelia informaciją mokiniams.

Mokytojai gali užpildyti tos dienos pamokas ir anksčiau tą dieną (bet ne vėliau) nei pamoka numatyta pamokų tvarkaraštyje, kad mokinys galėtų intensyviai pasidarbuoti iki pietų“, – pasakojo A. Bitautas.

Nuo šiandien visos Lietuvos švietimo įstaigos turi pereiti prie nuotolinio mokymo. Kai kurios mokyklos nuotolinį mokymą pradėjo jau anksčiau. Nuo šiandien tikimasi itin didelės interneto apgulties, nes prisijungti turėtų ir visos kitos mokyklos.

Ryšių ekspertai pripažįsta, kad nuotolinis mokymas taps iššūkiu. Jie pataria, naudojantis mokymo platformomis, uždaryti tuomet nereikalingus naršyklės langus ir patikrinti, ar interneto tuomet nenaudoja kiti įrenginiai.

Ryšių reguliavimo tarnybos vadovas Feliksas Dobrovolskis LRT RADIJUI sakė patariantis išjungti filmų peržiūras, žaidimus, maršrutizatorių laikyti tinkamoje vietoje, geriau naudoti fiksuotą, o ne mobilųjį ryšį. Be to, jis įspėjo, kad sistemos gali strigti ne tik dėl suintensyvėjusio interneto srauto, bet ir dėl apkrovos.

Tuo tarpu Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos atstovas Aidas Aldakauskas LRT RADIJUI sakė, kad 9 val. ryto nesulaukta nė vieno skundo. Jis pabrėžė, kad jei kai kurie vaikai neturi kompiuterio, galima naudotis mobiliaisiais telefonais.

„Kaip buvo pažymiai, taip jie ir bus. Kaip reikėjo lankyti pamokas, taip ir reikės. Nėra ekstremalių pasikeitimų. Vienintelis skirtumas: mokytojas bus pasiekiamas per technologijas“, – sakė Šiaulių „Sandoros“ gimnazijos dirktorius Kęstutis Šaltis.

Tiesa, jis sakė, kad adaptaciniu periodu, dvi savaites, pedagogai sutarė nerašyti neigiamų pažymių.

Mokytojai, kurie dirba su „Zoom“, „Moodle“ aplinkomis, sako nesklandumų nepatiriantys.

Švietimo, mokslo ir sporto ministras A. Monkevičius LRT RADIJUI pirmadienio rytą sakė norintis pasidžiaugti, kad mokyklų vadovai ir mokytojai per tas savaites, kai mokiniai atostogavo, išties daug dirbo.

„Šalyje nerasime nė vienos mokyklos, kuri vienokiu ar kitokiu būdu nepradėtų šiandien vykdyti nuotolinio mokymo“, – sako ministras.

Jis taip pat patikino, kad per artimiausias kelias savaites socialiai remtinus vaikus pasieks žadėti 35 tūkst. kompiuterių. Anot A. Aldakausko, pirmieji kompiuteriai, apie 10 tūkst., iš šio pirkimo vaikus pasieks šios savaitės pabaigoje.

Ministras dėkojo ir verslui bei nevyriausybinėms organizacijoms. Anot jo, šios iniciatyvos padeda ne tik šiuo išskirtiniu metu, bet ir apskritai modernizuoti švietimo sistemą.

Sprendžia kilusias problemas

Milda Juonė, „Šviesos“ vadovė:

„Iš tiesų pirmadienio rytą dėl itin intensyvaus vienu metu besijungiančio vartotojų srauto mūsų mokymo(si) platforma patyrė laikinus techninius sutrikimus. Juos nedelsdami pradėjome spręsti.

Dedame visas pastangas, kad kuo daugiau mokytojų ir moksleivių galėtų kuo sklandžiau pradėti nuotolinio mokymo(si) procesą, todėl tik įvedus karantiną visoms šalies mokykloms suteikėme laisvą ir neatlyginamą prieigą prie skaitmeninės mokymo(si) platformos.

Praėjusias dvi savaites intensyviai vedėme mokymus mokytojams, kad galėtume kuo greičiau atsakyti į kylančius klausimus, klientų aptarnavimo resursus padidinome 5 kartus, stiprinome sistemos infrastruktūrą ir jos pajėgumus išplėtėme daugiau nei 20 kartų.

Nepaisant to, srautai auga stipriau nei įmanoma pritaikyti sistemas. Profesionali programuotojų komanda ir toliau nepertraukiamai dirba, siekiant atlaikyti net ir toliau augančius srautus bei sudaryti sąlygas mokymo(si) procesą tęsti tiek priešmokyklinukams, tiek 1–12 klasių moksleiviams. Apgailestaujame dėl laikinų techninių nesklandumų ir dėkojame už supratingumą.

Kol šalinami sistemos techniniai mokymo(si) sistemos trikdžiai rekomenduojame:
- virtualioje klasės bendravimo grupėje informuoti mokinius apie kitą veiklą iš dienos tvarkaraščio;
- nurodyti užduotis, kurias mokiniai atliks savarankiškai spausdintuose leidiniuose;
- nusiųsti mokiniams teorinės dalies vaizdo įrašą arba nuorodą, kur jie galėtų rasti daugiau informacijos;
- nurodyti mokiniams spausdinto vadovėlio puslapius, kuriuose jie galėtų susipažinti su teorine medžiaga ir rasti naudingų patarimų;
- skirti laiko patikrinti užduotims.“

Srautai – 10 kartų didesni

TAMO grupė taip pat pateikė savo komentarą dėl stringančių sistemų.

„Dėl koronaviruso plitimo bei karantino šiandien visoje Lietuvoje pradėjus nuotolinio ugdymo procesą šalyje veikiančios elektroninės mokymosi sistemos patyrė perkrovas. TAMO grupė susidūrė su 10 kartų didesniais nei įprasta srautais, taip pat patyrė trikdžių, tačiau jie – jau sprendžiami.

„Atsiprašome vartotojų – daliai jų šįryt nepavyko prisijungti prie sistemos – už patirtus nepatogumus. Buvome pasiruošę 4 kartus didesniems nei įprasta vartotojų srautams. Porą pastarųjų savaičių sistemą labai rimtai ruošėme netipiškai didelėms apkrovoms – atlikome visus įmanomus pačios sistemos optimizavimus, iki maksimumo padidinome serverių resursus. Visgi daugeliui startavus nuotolinį mokymą vienu metu, pirmadienio ryto srautas buvo didesnis, nei planavome. Tad šiuo ieškome papildomų sprendimų greitai situacijos korekcijai, optimizuojame sistemos greitaveiką“, – sakė TAMO grupės vadovas Edgaras Jasalinis.

Jo teigimu, TAMO specialistų komanda šiuo metu dirba nepailsdama, kad esamą sistemos architektūrą dar geriau pritaikytų pandemijos metu dešimteriopai išaugusiems srautams ir sudarytų kaip įmanoma kokybiškesnę nuotolinio ugdymo galimybę Lietuvos mokiniams bei mokytojams.

E. Jasalinis sakė, kad kokybiškam sistemos darbui svarbu kaip įmanoma tolygenis srautų pasiskirstymas. Pirmadienio 10 val. ryto, sumažėjus iš pačio ryto buvusiai ypač didelei apkrovai, TAMO valdoma sistema jau funkcionavo daug optimaliau.
Vienu metu sistema gali naudotis iki 20 tūkst. vartotojų, tačiau rytinės apkrovos ženkliai viršijo limitus, todėl sistemoje atsirado trikdžių.

Atsižvelgdama į koronaviruso plitimo pavojų ir Lietuvoje sustabdytą mokinių ugdymo procesą bendrojo lavinimo mokyklose, TAMO grupė suteikė galimybę nemokamai naudoti elektroninę mokymosi aplinką EMA visoms Lietuvos mokykloms, jų mokytojams ir mokiniams: nemokamai pasidalino mokymosi turiniu, kuriuo visų mokyklų mokytojai ir mokiniai gali naudotis nemokamai ir neribotai jau nuo kovo 12 dienos.

Pandemijos metu įvedus karantiną daugelyje vakarų valstybių, su sistemos trikdžiais susidūrė ir pasauliniu mastu nuotoliniam darbui naudojamos sistemos.“