LRT FAKTAI

Lietuvoje

2020.01.23 16:52

LRT FAKTAI. Rusiškas naujienų satyros puslapis klaidina kelias politines stovyklas vienu metu

Jurga Bakaitė, LRT.lt 2020.01.23 16:52

„Turkmėnistano prezidentas laimėjo nacionalinį programavimo čempionatą“, „Borisas Johnsonas užims princo Harry vietą karališkoje šeimoje“, „Tarptautinis valiutos fondas rekomendavo Rusijai sumažinti raštingumo lygį šalyje“.

Retas skaitytojas į portalą su tokiomis antraštėmis pirmajame puslapyje nepažvelgtų kritiškai. Tačiau atskirai socialiniuose tinkluose išplatinta naujiena, kai šaltinį dažnai pasivarginama tikrinti, atrodo, kelia daug mažiau įtarimų. LRT FAKTAI aiškinasi, kaip rusiškas naujienų satyros puslapis Lietuvoje suklaidino socialinių tinklų vartotojus.

Pasišaipė iš Vidurio Azijos diktatoriaus

Portale panorama.pub publikuotu straipsniu, kad Turkmėnistano prezidentas laimėjo nacionalinį programavimo čempionatą, gruodžio mėnesį socialiniame tinkle „Facebook“ pasidalijo Seimo narė Ingrida Šimonytė.

„Ir rašytojas, ir jojikas, ir ralistas, dar ir programeris neprilygstamo masto. Lieka tik Geros Vovos varžybose nugalėti, be dopingo, auksinės štangos kilnojimo rungtyje“, – komentavo parlamentarė.

I. Šimonytė sukritikavo Vidurinės Azijos valstybės politinę kultūrą ir jos lyderį – vieną labiausiai izoliuotų ir nedemokratiškiausių pasaulio valstybių 14 metų valdantis Gurbangulis Berdimuchamedovas kuria savo asmenybės kultą. Gamtinių dujų išteklių turtinga valstybė, kurios didžioji gyventojų dalis gyvena skurdžiai, o įsiskolinusios, kaip rašo užsienio spauda, yra net valstybinės naftos kompanijos, savo sostinę papuošė auksine prezidento skulptūra – tuo tarpu valstybinė žiniasklaida nuolat skelbia apie nepaprastus lyderio pasiekimus automobilių ir žirgų lenktynėse bei šaudyme.

Straipsnyje, kuriuo pasidalijo I. Šimonytė, rašoma, kad prezidento vizitas esą buvo netikėtas, tačiau „jaunieji respublikos programuotojai pasitiko jį „garsiais plojimais, nesuskaičiuojamu kiekiu gėlių, dovanų, eilėraščių jo garbei“.

„Berdimuchamedovas iš kuklumo nenorėjo dalyvauti varžybose, tačiau organizatoriai ir dalyviai jį įkalbėjo. Galiausiai prezidentas laimėjo triuškinamu rezultatu ir „sukūrė modernų neuroninį tinklą HTML kalba, kuris bylojo apie Turkmėnistano klestėjimą ir technologinę lyderystę“, – panorama.pub neva cituoja prezidento spaudos tarnybą.

Nors galima manyti, kad tokia propagandinė žinutė apie Globėju vadinamą valstybės vadovą nieko nenustebintų, tačiau visi straipsnyje paminėti faktai yra išgalvoti: tai paminėta ir prie publikacijos.

I. Šimonytė: nors tai netiesa, vis tiek juokinga

Satyrinio portalo naujiena socialiniuose tinkluose Lietuvoje pasidalijo ne tik I. Šimonytė. Sausio mėnesį buvo pasidalyta nuoroda, kad klimato aktyvistė Greta Thunberg viešai paskelbė besižavinti Stalinu.

LRT FAKTAMS Ingrida Šimonytė sakė, kad straipsnio ir puslapio pobūdis jai buvo žinomas, tačiau pasidalyti žinute nusprendė dėl to, kad, net ir būdama neteisinga, ji gerai iliustruoja dabartinę situaciją Turkmėnistane.

„Žinant Turkmėnistano prezidento „nuopelnus“ įvairiose srityse, tai buvo tiesiog labai juokinga, nes galėjo būti ir tiesa. Tai visai ne tas atvejis, kai pasidaliji kažkuo, kas atrodo kaip teisybė: tiesiog žmogus toks egzotiškas, kad gali atrodyti [kaip tiesa]“, – sakė Seimo narė.

I. Šimonytė prisipažino sulaukusi pastabų, kad naujiena gali klaidinti žmones ir daug kam pasirodyti kaip tikra, todėl aktyvią nuorodą į straipsnį pakeitė sustabdytu kadru.

„Kad žmonės neitų gilyn ir neskaitytų to, kas nėra dėmesio vertas turinys. Po to man net pastabą padarė, ir sakiau, kad ta pastaba buvo teisinga“, – teigė parlamentarė.

Neatpažino naujienų satyros

Vis dėlto galima manyti, kad retas socialinių tinklų vartotojas, sureagavęs į antraštę, žinojo, kokio pobūdžio naujieną – tikrą ar netikrą – skaito. Vos keli lietuvių komentatoriai atkreipė dėmesį, kad panorama.pub yra naujienų satyros puslapis.

Jo autoriai skelbia, kad „Panorama“ yra „seniausia Rusijos ir Sovietų Sąjungos naujienų agentūra“, veikianti nuo 1822 metų. Šalia visų straipsnių matomas užrašas smulkesniu šriftu, kad informacija puslapyje yra išgalvota, tai leidžia suprasti ir prierašas „satyrinis žurnalas“ prie pagrindinio logotipo.

Kaip skelbia Rusijos vidaus politikai kritišku vadinamas portalas meduza.io, puslapis veikia nuo 2017 m. ir veiklos pradžioje suklaidino ne vieną įtakingą Rusijos žiniasklaidos priemonę, taip pat ir valstybines naujienų agentūras. Kaip interviu teigė jo autoriai, kuriems tai esą buvo laisvalaikio projektas, kurį laiką redakcija džiaugėsi, vėliau juos esą apėmė priešingi jausmai, matant, kaip atsainiai informaciją tikrina tiek Rusijos žiniasklaida, tiek skaitytojai.

Rusijoje naujas žanras – naujienų satyra – atskiriamas iš to, kad išgalvotos naujienos publikuojamos taip, kad atrodo lyg tikros. Pasaulyje bene populiariausias tokio pobūdžio naujienų šaltinis yra JAV veikiantis „The Onion“, ilgą laiką ėjęs ir kaip spausdintas laikraštis.

Lietuvoje naujienų satyrą kurį laiką skelbė kanalas „1k“. Šiame interneto puslapyje buvo galima rasti naujienų, kaip „Landsbergiai organizuos pirmuosius kolūkių griovimo mokymus“, „Rugsėjį tėvai leis vaikus į Lenkijos mokyklas, nes ten pigiau“, „Po gero Kauno oro uosto rezultato planuojama visam laikui uždaryti Vilniaus oro uostą“.

Ar humoras pakeis Rusiją?

Vienas iš „1k“ autorių, humoristas Olegas Šurajevas sako, kad taip buvo bandoma šaipytis iš žiniasklaidos stiliaus, klišinių formuluočių.

„Žiniasklaida tapo kreivu veidrodžiu. <...> Mes nelabai einam į politiką, tačiau ketinimas buvo šiek tiek pakovoti su klikbaitine žiniasklaida, nuvesti iki visiško absurdo“, – sakė O. Šurajevas.

Komentuodamas Rusijos žiniasklaidą, jis sakė nesantis linkęs manyti, kad humoras ir satyra gali prisidėti prie esminių pokyčių politikoje. Jis sako, kad Rusijoje tam tikras humoras, net ir kritikuojantis valdžią, yra leidžiamas, tačiau kanalus galiausiai vis tiek valdo su režimu siejamos kompanijos.

„Humoras vis dėlto pervertinamas politine prasme, niekas dėl bajerių, anekdotų nedaro perversmų, resursų perdalijimų. <...> Komikai, net ir tas pats „Late Night Show“, įgarsina jau įtvirtintus naratyvus, savo publikai priimtinas normas. Humoras yra šou verslas, tai yra maksimaliai konformistiškas dalykas“, – sakė O. Šurajevas.

Suklaidinti buvo ir Lietuvos naujienų portalai

Humoristas Paulius Ambrazevičius sako, kad net ir didieji Lietuvos portalai yra pasidaliję naujienų satyros žinutėmis kaip tikromis – atskirti šias žinutes nuo tikros informacijos kartais sunku net ir profesionalams.

Ir šiandien galima atrasti, kad naujienų portalas alfa.lt prieš 10 metų paskelbė straipsnį pavadinimu „Bieberis – 51 metų pedofilas?“ pagal „The Onion“ išleistą žinutę.

P. Ambrazevičius sako, kad naujienų satyros žanras Lietuvoje nekuriamas, nes yra pernelyg brangus.

„Lietuvoje tokių žmonių tikrai yra, bet jie yra brangūs, jie vertina savo laiką. Niekas į tai investuoti nenori – Lietuvoje nenorima investuoti į humorą, į jo turinį. <...> Kitas dalykas, kad žmonės, kurie priima sprendimus žiniasklaidos priemonėse, negalvoja, kad Lietuvos auditorija yra pakankamai protinga, kad suprastų tokį žanrą.

Su kritišku žiniasklaidos vertinimu yra problemų – [„Facebooke“] įdeda foto, kad „Vytautas“ kainuoja 3 centus už butelį, ir žmonės tuo dalijasi. Žmonės pamato, kad kažkas protingas pasidalija, ir kritiškai patys nevertina, tiesa tai ar ne“, – aiškina P. Ambrazevičius.

Anot jo, naujienų satyros žanrui svarbu, kad galiausiai išaiškėtų, jog skelbiama netikra informacija, todėl pernelyg tikroviška ši žinia neturėtų būti. Humoristo teigimu, juokauti galima visada ir apie viską, todėl humoro ribojimas yra cenzūra. Tačiau jis pripažįsta, kad stebina skaičius žmonių, palaikančių melagingas arba satyrines žinutes tikromis.

„Mano teorija yra, kad tai vyresni žmonės, kurie užaugo su laikraščiais ir televizija, įpratę, kad informacija yra pertikrinama. Todėl dabar žmonėms atrodo, kad bet kas, kas užrašyta, net kas yra rašoma komentaruose, yra tiesa“, – sako P. Ambrazevičius.

Satyra

Naujienų satyra vis rečiau klaidina žiniasklaidos priemones, tačiau socialiniuose tinkluose informacija vertinama mažiau kritiškai. Būtent taip atsitiko šiuo atveju, kai rusiško naujienų satyros puslapio informacija pasidalijo Seimo narė Ingrida Šimonytė, norėdama pašiepti nedemokratiškos valstybės vadovą. Paaiškėjo, kad, bene pirmajam tokio pobūdžio puslapiui Rusijoje pradėjus veiklą, suklydo ir didelė dalis šios šalies žiniasklaidos, o žinutes sensacingai skambančiomis antraštėmis kartkartėmis tikromis palaiko dalis socialinių tinklų vartotojų.

LRT FAKTAI – LRT ir tarptautinės tiriamosios žurnalistikos organizacijos OCCRP (Organized Crime and Corruption Reporting Project) projektas, kuris padeda visiems mums - informacijos vartotojams - geriau ją suprasti. LRT FAKTAI pateikia viešumoje pasirodžiusios įtartinos informacijos dekonstrukciją ir paaiškina, ko galimai buvo siekiama, platinant klaidinančią žinią.

Propaganda, Spaudžiamos antraštės („clickbait“), Užsakytas turinys, Dezinformacija, Satyra ir melaginga žinutė, Klaida, Vienpusiška ir šališka informacija, Manipuliacija, Pramanai, Melaginga/suklastota naujiena, Konspiracijos teorija, Pseudomokslas, Cenzūra