Lietuvoje

2019.12.07 17:36

Skvernelio rinkimų kampanijos dalyvio bei „valstiečio“ sūnaus Jovaišos pergalė konkurse kelia įtarimų

Aistė Valiauskaitė, LRT TV naujienų tarnyba, LRT.lt2019.12.07 17:36

Tautinio kostiumo populiarinimo konkursas kelia abejonių daliai Seimo kultūros komiteto narių. Jie sako įtariantys, kad konkursas galėjo būti surengtas vienam žmogui. Konkursą laimėjo fotomenininkas Marius Jovaiša, kuris yra „valstiečio“ Eugenijaus Jovaišos sūnus, taip pat prisidėjo prie Sauliaus Skvernelio rinkimų kampanijos. Jis pats sako, kad jo ryšiai su valstiečiais ir laimėjimai konkursuose nesusiję.

Žymių žmonių nuotraukos, darytos fotomenininko M. Jovaišos, yra tautinio kostiumo populiarinimo projekto dalis. Kad padarytų nuotraukas, Jovaišos įmonė „Unseen pictures“ dalyvavo konkurse, kurį skelbė Lietuvos nacionalinis kultūros centras. M. Jovaiša – „valstiečio“, Seimo švietimo ir mokslo komiteto pirmininko E. Jošaišos sūnus. Jis taip pat prisidėjo prie premjero rinkiminės kampanijos, kai S. Skvernelis kandidatavo į prezidentus. 2018 metais – prieš rinkimus – M. Jovaišai ėmė sektis viešųjų pirkimų konkursuose. Portalo 15 min.lt duomenimis, M. Jovaišos įmonė gavo kelis užsakymus iš valstybinių įmonių, vieną jų – iš viešojo pirkimo konkurso pašalinus kitas įmones.

Pasisekė ir šiame konkurse. Vis dėlto opozicijai priklausantiems Seimo kultūros komiteto nariams reikalavimai pasirodė neįprasti.

„Nu, reikalavimai yra įdomūs. Pavyzdžiui, visuomenei žinomas ir pripažintas fotografas. Kas tai yra? Kada tu toks esi? Kas yra žinomas, o kas ne? Vertinimai abstraktūs“, – abejonių neslėpė Seimo Kultūros komiteto narys Vytautas Kernagis.

Pats M. Jovaiša sako, kad šis konkurso laimėjimas nesusijęs su ryšiais su „valstiečiais“, tačiau plačiau situaciją komentuoti atsisakė.

Tarp konkurso sąlygų nurodyta, kad fotosesijas turi vykdyti visuomenei žinomas ir pripažintas fotografas. Jis turi būti publikavęs foto tiražinių leidinių, surengęs ne mažiau kaip 3 autorines parodas. Taip pat turi būti publikavęs bent vieną 100 tūkst. vartotojų socialiniuose tinkluose pasiekusią žinutę ir turėti ne mažiau nei 10 tūkst. sekėjų. M. Jovaiša „Instagram“ profilyje turi virš 30 000 sekėjų.

Seimo Kultūros komiteto narys Mantas Adomėnas sako, kad konkurso aprašyme trūksta tik vieno dalyko: parašyti, kad jis skirtas „valstiečio“ Seimo nario E. Jovaišos sūnui M. Jovaišai.

„Čia labai aiškiai nutaikyta į konkrečius žmones – tokių fotografų yra mažai, jei jų yra, išskyrus M. Jovaišą. Čia viskas rodo, kad konkursas parašytas specialiai vienam žmogui ir ta netikėta sėkmė, kai M. Jovaišos įmonei pradeda sektis į valdžią atėjus „valstiečiams“, kur jo tėvas užima žymias pareigas - sutapimų yra per daug“, – įsitikinęs M. Adomėnas.

Kultūros centro vadovas sako, kad tokių reikalavimų reikia, nes norima, kad nuotraukos būtų populiarios ir socialiniuose tinkluose, ir vėliau galėtų būti spausdinamos.

„Norime pritraukti jaunąją kartą, vadinamus influencerius, kuriuos seka daug žmonių – sklaida didelė“, – sakė Nacionalinio kultūros centro direktorius Saulius Liausa. – „Ffotografijos mums reikalingos ir tolesnei sklaidai – labai didelis susidomėjimas yra tautiniais kostiumais, jų nuotraukomis, mes leidžiame tradicinį kalendorių, albumus, esame ir nuotraukas išleidę – meniniai sprendimai mums būtini“.

S. Liausos teigimu, fotografų atitinkančių reikalavimus tikrai pakankamai. Konkurse be M. Jovaišos dalyvavo dar viena įmonė, ji esą pasiūlė 65 proc. didesnę kainą. Sutartis su M. Jovaiša siekia beveik 43 tūkst. eurų.