Lietuvoje

2019.10.29 20:12

Zarasuose baiminamasi Alytaus scenarijaus: miesto pašonėje – kalnai neprižiūrimų padangų

Madona Lučkaitė, Vesta Tizenhauzienė, LRT RADIJO laida „Lietuvos diena“, LRT.lt2019.10.29 20:12

Zarasų gyventojams nerimą kelia tūkstančiai tonų supresuotų padangų miesto centre. Jie kalba, kad milžiniški kiekiai perdirbtų padangų vienoje įmonėje gali virsti ekologine katastrofa, pranokstančia ir Alytaus nelaimę.

Įmonės vadovas teigia nerandantis pirkėjų produkcijai, todėl padangos talpinamos bendrovės teritorijoje ir aplink ją. Aplinkosaugininkai toliau skiria baudas, ugniagesiai stebi, ar kas nesmilksta, o rajono meras šaukia ekstremalių situacijų komisiją.

Zarasų rajono valdžia dėl miesto pašonėje esančios padangų perdirbimo įmonės Ekstremalių situacijų komisijos posėdį sušaukia ne pirmą kartą. Praėjusiais metais įmonei buvo skirta ir nemažai baudų, pavyzdžiui, už per didelį kiekį padangų ir netvarkingą jų laikymą.

Šalia įmonės esančios vietovės gyventojai ne kartą kreipėsi į vietinę valdžią, ypač po to, kai juos išgąsdino netoli įmonės degantis automobilis.

Dabar gyventojai sunerimę dar labiau. Po Alytaus įvykių šie baiminasi, kad nepasikartotų panaši situacija, nes perdirbtos padangos yra sandėliuojamos už teritorijos ribų ir pasiekiamos bet kam.

„Matyti, kad čia reikia aukštesnei valdžiai ką nors daryti. Verslininkai nusiperka, ištraukia vielas, suspaudžia, o dėti neturi kur. Jeigu užsidegtų, viskas keliautų link miestelio, nes čia vyrauja vakariniai vėjai. Tada ir būtų tas pats variantas, kaip ir su Alytaus gyvenviete“, – sako zarasiškis Algimantas.

Pasigenda reglamentavimo

Zarasų rajono valdžia taip pat baiminasi, kad nepasikartotų Alytaus įvykiai. Labiausiai politikams kliūva tai, kad kalnai perdirbtų padangų yra už įmonės teritorijos ir tai nėra saugoma.

Susidaro paradoksali situacija, mat įmonei yra reglamentuotas laikomų neperdirbtų padangų kiekis, o teisės aktų, nurodančių, kiek paruoštos produkcijos galima sandėliuoti, nėra.

Valdininkai sako, kad Alytaus įvykiai – signalas visai Lietuvai ir Aplinkos ministerija turėtų sugriežtinti tvarką, pagal kurią yra išduodamos licencijos tokiai veiklai vykdyti.

„Lyg šiol nėra reglamentuota, nors apie tai atvirai kalbama. Nėra reglamentuoti pagamintos produkcijos kiekiai, nors yra ne ką mažiau ar netgi labiau pavojinga nei gaisro atveju būtų pavojinga žaliavos produkcija. [...]

Mūsų tai neramina. Nesuprantu Aplinkos ministerijos vangumo žinant padėtį visoje Lietuvoje ir nesiimant jokių priemonių. [...] Tai yra mūsų gyventojų sveikata, o ne tik aplaidus tam tikrų teisės aktų nebuvimas“, – komentuoja Zarasų rajono savivaldybės administratorius Benjaminas Sakalauskas.

Ugniagesiai netgi ironiškai juokauja, kad iki šios padangų perdirbimo įmonės galėtų nuvažiuoti ir užrištomis akimis, mat čia tenka vykti labai dažnai. Tiesa, ne dėl gaisro, o dėl fiksuojamų pažeidimų. Nors pažeidimų šiuo metu mažiau, pavojus vis tik išlieka. Zarasų ugniagesiai tikisi, kad jiems nereikės paromis stovėti gaisravietėje, kaip tai nutiko kolegoms Alytuje.

Paklausta, kas turėtų reglamentuoti perdirbtų padangų kiekius, aplinkos viceministrė Justina Grigaravičienė sako, kad būtina atskirti leidžiamų perdirbti ir leidžiamų laikyti padangų kiekius.

Pašnekovė teigia suprantanti gyventojų nerimą, todėl, anot jos, būtina iš anksto užtikrinti priešgaisrinę saugą.

„Mano žiniomis, priešgaisrinės saugos kontrolės specialistai turėjo patikrinti tą įmonę. Manau, kad jų pateikta informacija bus tam tikra terpe diskusijoms, ką reikėtų daryti toliau. [...] Perdirbančioms įmonėms bus griežtinami aplinkosauginiai ir priešgaisrinės apsaugos reikalavimai“, – aiškina aplinkos viceministrė.