Lietuvoje

2019.09.05 12:44

Santaros klinikos planuoja nutraukti sutartį su „Pontem“: nešvarūs indai, maistas atšalęs ir netinkamai ruošiamas

atnaujinta 14:18
Laura Adomavičienė, LRT.lt2019.09.05 12:44

Ketvirtadienį Santaros klinikos surengė skubią spaudos konferenciją, skirtą aptarti pacientams tiekiamo maisto kokybę. Klinikų atstovai planuoja nutraukti sutartį su maistą tiekiančia bendrove „Pontem“ dėl prastos maisto kokybės. Pastarosios vadovybė pabrėžia, kad klinikos, nenorėdamos už maitinimą mokėti daugiau, ieško neteisėtų būdų nutraukti sutartį anksčiau laiko.

Santaros klinikų valdymo direktorė Aušra Bilotienė Motiejūnienė patikino, kad bendrovės teikiamų maitinimo paslaugų kokybė kelia didelį susirūpinimą. Maistas tiekiamas atšalęs, nevalgomas, gaminamas iš netinkamų, kartais sugedusių produktų.

Patiekalai pacientams pateikiami nešvariuose induose, suskilusiuose padėkluose, kurie nebeatitinka termoizoliacinių savybių. Patalpos, kuriose laikomas ir ruošiamas maistas, nevalomos, vakar dienos panaudoti indai nėra suplauti, paliekami nakčiai, po patalpas laksto tarakonai.

Šiuos trūkumus rugpjūtį užfiksavo ir priežiūra atliekanti Maisto ir veterinarijos tarnyba. Santaros klinikos laukia tarnybos išvadų. Santaros klinikoms kyla pagrįstų įtarimų, kad dėl visų užsfiksuotų pažeidimų gali būti stabdoma ar nutraukiama bendrovės „Pontem“ veikla. Kad pacientai neliktų be maitinimo, Santaros klinikos sudarė preliminarią sutartį su bedrove „Skonio era“. Nutrūkus „Pontem“ veiklai, pastaroji galėtų 3 mėnesiams perimti maitinimo paslaugą, kol bus pasklebtas konkursas kito tiekėjo paslaugoms pirkti.

Po Santaros klinikų atliktų apklausų paaiškėjo, kad didžioji dalis pacientų nėra patenkinti maisto kokybe: maistas nešviežias, neskanus, neestetiškas, kartais – sugedęs. Pacientai apklausoje nurodė, kad dažnai perka papildomai maisto produktus ar valgo ligoninės kavinėje už savo lėšas.

„Aiškiai galime pasakyti, kad esame nepatenkinti „Pontem“ teikiamomis paslaugomis. Praėjo praktiškai mėnuo nuo pateiktos rekomendacijos ir išvadų - didesnių pokyčių nėra, kokybė maisto lieka tokia pati apgailėtina. Dabar, vadovaudamiesi Maisto ir veterinarijos tarnybos rekomendacijomis, mes dažniau tikriname maisto tiekėjo paslaugas organizuojančią įmonę, atliekame maisto kokybės ir higienos patikrinimus. Pavyzdžiui, šiandien iš ryto gavome dar vieną pacientės skundą, kad indai nešvarūs, dvokia chlorkalkėmis, maistas atšalęs, pagamintas iš neaiškios kilmės produktų. Skundas yra užregistruotas ir skubos tvarka nagrinėsime bei kreipsimės į maisto ir veterinarijos tarnybą“, – sakė A. Bilotienė Motiejūnienė.

Santaros klinikų direktoriaus medicinai pavaduotoja slaugai Jurga Šuminienė pabrėžė, kad nuo šių metų gegužės iki šios dienos yra registruoti 65 skundai.

Konferencijos metu taip pat buvo pristatytos patikrinimų metu darytos nuotraukos tiek palatose, tiek ir maisto gaminimo vietoje. Nuotraukose matyti nešvarūs indai su kalkių nuosėdomis, maisto dėmėmis, neaiškios spalvos puodeliai, tamsiu skysčiu apipilti termopadėklai, kai kurie jų suskilę. Visi šie indai esą traktuotini kaip švarūs ir buvo atvežami su maistu pacientams. Kai kurie padėklai vis dar šlapi, nors juose yra vieta duonai padėti. Skundai, kad palatą pasiekia duona, sumirkusi į košę, yra vieni dažnesnių.

Nuotraukose, darytose rugpjūčio 29 d., patalpa, kurioje gaminamas maistas, matyti netvarkinga: grindys nešvarios, nešvarių padėklų ir indų stirtos stovi sukrautos nuo vakar dienos. Visi jie prieš naktį nebuvo suplauti. Greta vežimėlio su nedengtais varškės produktais užfiksuotas ropojantis tarakonas.

Vieta, kur apdorojami ir laikomi mėsos gaminiai taip pat nešvari, šaldytuvas su dėmėmis, kai kur net rūdimis, greta esnatis gartraukis apsinešęs dulkėmis ir riebalais.

Pastebėti sutarties pažeidimai ir perkant pačius maisto produktus. Pavyzdžiui, visi mėsos maltiniai turi būti gaminami iš vištienos šlaunelių mėsos, tačiau vietoje to perkamas šaldytas faršas. Pastarasis atšilęs tampa kone juodas, jo skonis baisus, o maistinė kokybė kelia didelių abejonių. Pasitaiko ir tokių atvejų, kada pacientams atvežama duona ar batonas su pelėsiu, morkos ar kopūstai – prarūgę.

Pacientams patiekiamos košės dažnai būna pervirtos, vandeningos, kartais nė nebepasakysi, ar tai yra košė, ar sriuba. Patikrinus meniu paaiškėja, kad tai yra košė su mėsa, tačiau pastarosios lėkštėje nė nematyti.

„Visas inventorius turėjo būti atnaujintas per metus, bet tokie papuola pacientams į rankas. Nešvarūs indai atnešami ir vieniems iš mūsų labiausiai jautrių pacientų, kurie gydosi Hematologijos, onkologijos ir trasfuzipologijos centre. Jiems turi būti patiekiama ne tik švariuose, bet ir dezinfekuotuose induose“, – pažeidimus vardijo J. Šuminienė.

Preliminaraus tiekėjo palsaugos kainuotų brangiau

Santaros klinikų Teisės skyriaus vedėjas Darius Taminskas patvirtino, kad sutartis su bendrove „Pontem“ greičiausiai bus nutraukta dėl pastarosios įsipareigojimų nevykdymo. Jis atkreipė dėmesį, kad 2015 m. buvo pasirašyta paslaugos teikimo sutartis atsižvelgiant į pačios bendrovės pateiktą pasiūlymą bei paslaugos įkainius. Pats tiekėjas nurodė, kad bus pajėgus 7 metų laikotarpiui užtikrinti kokybišką pacientų maitinimą už nurodytą sumą.

„Svarstysime visus galimus variantus, taip pat ir vienašališko sutarties nutraukimo galimybę dėl tiekėjo kaltės, bet dar laukiame tarnybos vertinimų. Taip pat su kitu tiekėju yra pasirašyta preliminarioji sutartis, tam kad pacientams būtų užtikrinta nenutrūkstama paslauga. Tiesa, pagal šią sutartį paslaugos būtų perkamos už didesnę kainą, nei kad pasirašyta su „Pontem“, tačiau tai buvo mažiausią kainą pasiūliusi bendrovė, atrinkta apklausos būdu. Kokia konkreti suma - dabar pasakyti negaliu. Ši sutartis yra laikina, iki kol bus skeliamas konkursas maisto tiekėjo paslaugoms pirkti. Jame pasiūlymus galės teikti visos rinkoje esančios bei kvalifikacinius reikalavimus atitinkančios bendrovės“ – sakė D. Taminskas.

Santaros klinikos visuose skyriuose gulinčių pacientų maitinimui per metus išleidžia daugiau nei 2 mln. eurų. Per vieną dieną vien pagrindiniame pastate, esančiame adresu Satariškių g. 2, pamaitinama apie 1 tūkst. pacientų.Santaros klinikos neatmeta galimybės ateityje gaminti maistą patiems, kaip tai daro didžioji dalis šalies įstaigų.

Pacientai įvertino: maistas perdirbtas ir pervirtas

Santaros atstovų žodžius patvirtino ir kalbinti pacientai. Kaulų čiulpų transplantacijos skyriuje besigydantis Viktoras Bolotinas pasakojo ligoninėje gulintis trečią savaitę ir pastebėjęs prastą maisto kokybę.

„Pirmiausia su meniu yra problema, kadangi mums jo niekas neduoda. Būtų visai neblogai, jeigu mes žinotume, kas turi atkeliauti ir kada. Nes, pavyzdžiui, vakar priešpiečius pridėjo prie vakarienės. Priešpiečiams buvo omletas. Kartu su vakariene jis pasidarė šaltas ir guminis. Aš bandžiau didvyriškai jį įveikti – nepavyko. Gerai, kad vakarienei buvo varškės apkepo“, – pasakojo V. Bolotinas.

Kitoje palatoje gulinti Agnė tikino, kad toks maitinimas pacientams nepadeda sveikti, nes būtent onkologinėmis ligomis sergantiems pacientams turi būti pritaikyta mityba, yra paskaičiuotas kalorijų kiekis.

„Kalbant apie maisto kokybę, galima žmogui duoti batono su sviestu ir „šlapianke“ ir gausi tas pačias kalorijas, arba kitokį, kuris turės tas pačias kalorijas, tačiau visai kitokią maistinę vertę. Čia viskas virta, pervirta, apdorota, nors mums rekomenduoja valgyti kuo mažiau perdirbtą maistą. Mes kasdien juokaujame, kas bus patiekiama šiandien. Ir apaiškėja, kad tas, kas buvo vakar, tik truputėlį kitaip. Tačiau valgyti nori. Nors būna dienų, kad atsidarai padėklą ir matai, kad nevalgysi“, – sakė Agnė.

Nuo lapkričio keisis maitinimas ligoninėse

Atidžiau vertinti valgiaraštį Santaros klinikas spaudžia Sveikatos apsaugos ministerija (SAM), kuri nuo lapkričio įves griežtesnius reikalavimus maistą pacientams teikiančioms įmonėms. Tai daroma siekiant pakeisti situaciją, kad ligoniams tiekiamas maistas būtų subalansuotas, turtingas naudingųjų medžiagų, šiltas bei patiektas išvaizdžiai.

Nuo lapkričio 1 dienos pacientai savo lėkštėse neturėtų rasti riebaluose virtų, skrudintų, džiūvėsėliuose apvoliotų ar jais pabarstytų keptų mėsos, paukštienos ir žuvies gaminių, taip pat sultinių ir padažų koncentratų, rūkytų mėsos gaminių, šaldytų pusgaminių ir kitų sveikatai nepalankių produktų ar iš jų pagamintų patiekalų.

Taip pat taisyklėse numatyti kokybės reikalavimai, leidžiami cukrų, druskos ir skaidulinių medžiagų kiekiai, nustatytas nerekomenduojamų tiekti maisto produktų sąrašas.

Be to, gydymo įstaigoms rekomenduojama maisto produktus įsigyti iš vietinių ūkių. Ministerija teigia, kad tai leistų užtikrinti, jog į gydymo įstaigas būtų tiekiami švieži, sezoniniai produktai.

Negali užtikrinti kokybės už 2014 m. įkainius

Tą pačią dieną, ketvirtadienį ryte, bendrovė „Pontem“ išplatino pranešimą, kuriame kritikuojami Santaros klinikų veiksmai. Esą bendrovė su klinikomis sėkmingai bendradarbiavo nuo 2014 m., tačiau, prakalbus apie būtinybę keisti valgiaraštį pacientams, o kartu ir paslaugos kainą, klinikos pareiškė norą sutartį nutraukti.

„Derybos tarp šalių prasidėjo šių metų liepos mėnesį siekiant rasti racionalų sprendimą, kaip konstruktyviai išspręsti susidariusią situaciją. Dar 2018 metais Santaros klinikos išreiškė poreikį keisti valgiaraštį. Paslaugų teikėjas paruošė iš esmės naują valgiaraštį, kurį klinikos patvirtino, tačiau naujasis valgiaraštis negalėjo būti ir toliau realizuotas už 2014 metų konkursinę vieno paciento dietinio maitinimo vienos dienos kainą – 2 eurus 59 centus. Derybų metu klinikos veikė ne tik priešingai šalių bendradarbiavimo principui, bet pradėjo intensyviai ieškoti priežasčių, kurios galėtų būti vertinamos kaip netinkamas paslaugos teikimas“, – rašoma bendrovės „Pontem“ pranešime žiniasklaidai.

2014 metais sutartį su Santaros klinikomis septyneriems metams pasirašiusi „Pontem“ teigia, kad dėl pasikeitusios ekonominės situacijos neturi galimybių tiekti kokybišką maistą už 2,59 euro suaugusiesiems ir 3,80 euro vaikams.

Bendrovė skundžiasi, kad pasiūlius paslaugą už didesnę kainą staiga padaugėjo patikrinimų, kurie, kaip įtaria bendrovės vadovybė, gali tapti pagrindu nutraukiant sudarytą sutartį anksčiau laiko. Tarp Santaros klinikų ir bedrovės „Pontem“ sudaryta sutartis galioja iki 2022 metų spalio mėnesio. Pagal ją bendrovė yra atsakinga ne tik už maitinimą, bet ir už maisto ruošimą klinikose įrengtose patalpose. Vadovaudamasi sutartimi bendrovė tikina į klinikų valgyklos įrangą, patalpų remontą bei inventorių investavusi apie 1 mln. eurų.

„Santaros klinikos pasitelkė valstybines tarnybas nelabai teisiniams veiksmams, siekiant nutraukti galiojančią sutartį be sąžiningų derybų. Mūsų praktikoje jau esame susidūrę su tokiais atvejais, ir Lietuvos teismai yra pripažinę, kad tokia praktika yra neteisėta“, – sakė bendrovės „Pontem“ generalinis direktorius Donatas Garbauskas.

Ministeriją stebina maisto tiekėjo skundai

LRT primena, kad „Pontem“ anksčiau yra raginusi Santaros klinikų atstovus, sveikatos apsaugos ministrą Aurelijų Verygą, Viešųjų pirkimų tarnybos atstovą susiburti į darbo grupę, kur būtų „atsakingai išspręsti su viešuoju interesu susiję klausimai dėl tolesnio šalių bendradarbiavimo teikiant maitinimo paslaugas: dėl poreikio keisti valgiaraščius bei galimybės keisti maitinimo paslaugų kainą“.

Bendrovės skundas nustebino SAM atstovus. Ministro patarėja Lina Bušinskaitė-Šriubėnė BNS tikino, kad jai labai keista girdėt nuogąstavimus iš ligoninių maisto tiekėjų, ne pirmus metus dirbančių šioje srityje.

„Ypač turint omeny, kad kelios įmonės užima didžiąją rinkos dalį tiekiant ligoninių maistą. Vadinasi, jos turi turėti ir kur kas daugiau derybinių svertų įsigyjant maisto produktų gerokai pigiau, nei gydymo įstaigos“, – komentavo L. Bušinskaitė-Šriubėnė

Sveikatos apsaugos ministerijos BNS pateiktais duomenimis, „Pontem“ yra pasirašiusi septynias sutartis dėl maitinimo paslaugų tiekimo ligoninėms ir užima beveik 30 proc. šios rinkos. Įmonė teikia šią paslaugą ir Santaros klinikoms Vilniuje.