Lietuvoje

2019.08.30 21:13

6 vaikų mamos patirtis: kam geresnė mokestinė lengvata, kam vaiko pinigai

Rasa Tapinienė, LRT TELEVIZIJOS laida „Dienos tema“, LRT.lt2019.08.30 21:13

Visoje Lietuvoje ties skurdo riba gyvena kas ketvirtas vaikas. Todėl vaiko pinigai buvo vienas iš svarbiausių derybų dėl valdančiosios koalicijos klausimų. Galiausiai sutartyje buvo įtvirtinta, kad ši parama bus didinama nuo 50 iki 70 eurų, pridedant dar po 30 eurų daugiavaikėms, nepasiturinčioms ir neįgalias atžalas auginantiems tėvams. Tačiau dabar jau kalbama apie mažesnę sumą – 60 eurų.

„Dienos temoje“ dalyvauja Daugiavaikių šeimų asociacijos vadovė Jurgita Pocienė ir „valstiečių“ atstovas Tomas Tomilinas.

Dienos tema. Tomas Tomilinas sako, kad politikų pažadų reikia ir jų bus, o ar situacija keisis ir iš tikrųjų didės vaiko pinigai – neaišku (su vertimu į gestų k.)

– Derybose dėl valdančiosios koalicijos „lenkai“ ir „socialdarbiečiai“ kalbėjo apie dar didesnes sumas, atitinkamai 100 ir 120 eurų. Ar sumažinus kompromisinį variantą nuo 70 eurų iki 60 eurų nebus Seime trinties tarp koalicijos partnerių?

T. Tomilinas: Pirmiausia pasakysiu, kad niekas nepakeitė koalicijos sprendimo. Tikslas yra 70 ir 100 eurų. Derybos Seime dėl biudžeto tik prasideda. Jeigu Vyriausybė ateina su mažesniu skaičiumi, tai aišku, jei pagrįs savo nuomonę, kodėl tai daro, kokie yra motyvai... Nes valstybės politika yra ribotų resursų skirstymas. Jeigu Vyriausybės argumentas bus, kad dėl vaiko pinigų turime pakoreguoti pensijų didinimą ar panašiai, tai jis, aišku, veiks, bet mes taip pat iš savo pusės siūlysime variantus, kaip tuos pinigus rasti.

– Kitaip tariant, „valstiečiai“ šiam siūlymui taip pat nepritaria?

T. Tomilinas: Negaliu to pasakyti vienareikšmiškai. Mes žiūrėsime, kaip visuomenė reaguos į diskusijas dėl mokestinės reformos tęsimo, dėl to, ką turime daryti, kad progresyvių mokesčių reforma, apie kurią kalbėjo prezidentas, kai pradėjo eiti pareigas, būtų tęsiama. Ten yra resursai, rudenį svarstysime gyventojų pajamų mokesčio pataisas. Šis 60 eurų siūlymas yra teikiamas remiantis dabartinio Vyriausybės biudžeto galimybėmis, nekeičiant nieko. Jeigu viena ar kita linkme koreguotume mokestinę sistemą arba, pavyzdžiui, įvestume, hipotetiškai kalbant, tokį pat mokestį, kaip turi lenkai, prekybos centrų mokestį, 40 ar 60 papildomų milijonų visiškai padengtų tą skirtumą. Derybos Seime dėl biudžeto tik prasideda.

– Jurgita, jūs esate 6 vaikų mama ir galbūt galite palyginti, kas konkrečiai jūsų šeimai buvo geriau – ar mokestinė lengvata dirbantiems tėvams, ar vaiko pinigai?

J. Pocienė: Mokestinė lengvata yra geriau tiems, kurie augina mažiau vaikų, tai yra faktas. Jeigu, tarkime, šeimoje auga 3 vaikai, tada realiai galima pasinaudoti lengvata. Tačiau jeigu augini daugiau vaikų, mes tiesiog neuždirbame tiek, kad galėtume pasinaudoti ta lengvata. Pasiekiama neapmokestinamos sumos riba ir daugiau lengvata pasinaudoti nebegali, nors vaikų turi ir daugiau. Be abejo, kai šeimoje auga daug vaikų, tarkime, šeši, septyni ar aštuoni, vaiko pinigai labai prisideda prie biudžeto. Tačiau aš manyčiau, kad tą lengvatą vis tiek reikėtų grąžinti, taip būtų sąžiningiau.

– Ar lengvatos panaikinimas ir pinigų skyrimas visiems be išimties vaikams neprisideda prie bedarbių armijos auginimo, nes yra žmonių, kurie gyvena iš stabilių vaiko pinigų?

T. Tomilinas: Mano atsakymas yra ne ir aš pagrįsiu, kodėl. Pirmiausia, nėra tokios statistikos, kuri patvirtintų, kad padidėjo išlaikytinių skaičius, jis kaip tik mažėja. Žmonių, kurie gyvena iš valstybės, skaičius nuolat mažėja. Vaiko pinigai egzistuoja visame pasaulyje, visose Europos valstybėse. Vaiko pinigai yra daug didesni negu Lietuvoje. Taip, idealu būtų turėti ir mokestinę lengvatą, ir vaiko pinigus, tačiau, kaip žinote, pas mus bendrasis vidaus produktas perskirstomas mažiausiai Europoje. Tai pasirenkamas vienas įmanomas variantas. Jeigu liktume prie mokesčių lengvatos...

Problema buvo ne tik tiems, kas turi daugiau negu tris, bet kartais ir tiems, kurie turi du vaikus, bet jų pajamos per mažos, kad pasinaudotų lengvatomis. Mes tiesiog nusprendėme, kad toks kelias yra lygybės link, o tuo pasinaudojimo tikrai nėra. Šiandien puikiai funkcionuoja sistemos, kurios socialiniams darbuotojams savivaldybėse leidžia neduoti paramos pinigais.

– Ar yra vykdoma kontrolė tų žmonių, kurie piktybiškai nedirba?

T. Tomilinas: Patikėkite, tai yra toks mitas, kuris jau anksčiau visokių garsių laidų suformuotas, bet dabar savivaldybės taip kruopščiai stengiasi paramos neduoti tiem, kam tikrai nepriklauso, kad mes sulaukiame atvirkštinio efekto. Yra situacijų, kai per daug sutaupoma ir savivaldybėse lieka nepanaudotos lėšos, o problemos nesprendžiamos. Kartais paramos davimas netgi nėra jau toks žalingas. Bet, kaip minėjau, sistemos funkcionuoja – paramos neduoti pinigais yra įmanoma. 5–7 proc. yra tokių atvejų, kai parama gaunama įvairiausiomis paslaugomis. Čia nėra problemos, apie tai nereikia daugiau kalbėti. Žinoma, norėtųsi tos lengvatos, bet pasirenki vieną iš variantų, kuris yra geriausias.

– Socialinės apsaugos ir darbo ministerija planuoja pridėti 40 daugiavaikėms šeimoms, taip pat toms, kuriose auga neįgalūs vaikai, ir nepasiturinčioms šeimoms. Joms kartelė šiek tiek pakeliama, dabar paramą gaus tos šeimos, kurių pajamos vienam asmeniui nesiekia 250 eurų, o anksčiau buvo 183 eurai. Ar jums aiški valstybės, ar bent jau konkrečiai šitos valdžios, politika?

J. Pocienė: Manyčiau, kad mūsų valdantiesiems reikėtų mažiau garsiai kalbėti ir mažiau garsiai žadėti, kad paskui, jeigu kažkas keičiasi, vėl nereikėtų garsiai teisintis. Žmonės visko klauso, viską girdi ir tiesiogiai priima visa, ką pasako vienas ar kitas valdžios atstovas. Paskui žmonės jais tiesiog nebepasitiki. Manyčiau, kad būtų labai gerai nutarus vienaip, taip ir daryti, o ne baigiantis kadencijai sakyti „ne, ne, ne, čia mes dabar apskaičiavome, dabar šiek tiek jau kitaip.“

– Susidaro toks įspūdis, kad Vyriausybė dirba sau, Seimas sau, nes iš „socialdarbiečių“ lyderio Gedimino Kirkilo reikėjo šiam suprasti, kad su Seimu nebuvo derintas toks planas sumažinti paramą, vaiko pinigus, nuo 70 iki 60 eurų.

T. Tomilinas: Pirmiausia niekas nėra sumažinta. Galutinį sprendimą priima Seimas ir tas pats G. Kirkilas turės galimybę savo sprendimą pagrįsti. Tačiau Vyriausybė ir Seimas yra atskirti. Mūsų žmonės turi pagaliau suprasti, kaip funkcionuoja demokratinė sistema. Iš pradžių yra siūlymas, yra koalicijos susitarimas, tada sulaukiama Vyriausybės nuomonės, kuri skaičiuoja biudžetą, tada įsitraukia Seimas ir vyksta pateikimas, turintis fazes – svarstymas ir priėmimas, gali būti įvairiausi to pažado pokyčiai ir tai yra visiškai normalu. Nereikia galvoti, kad politikai gali metams į priekį 100 proc. konkretų skaičių pasakyti. Į visą šį procesą įsitraukia piliečiai, jie dalyvauja, išsako savo nuomonę.

Šiandien, jeigu diskutuojame dėl vaiko pinigų, tai nereiškia, kad tai nesusiję nei su automobilių mokesčiu, kad tai nesusiję su banko mokesčiu, kad tai nesusiję su gyventojų pajamų mokesčio tarifu turtingiems žmonėms, ir t. t. Viskas yra susiję ir žmonės, jie turi domėtis bei suprasti tuos procesus. Tada jie bus pasiruošę aiškiai pasakyti, patinka jiems šis sprendimas ar ne. Nes žinoti, kad gausi paramą ir toliau ja nesidomėti demokratinėje visuomenėje, neišeina.

– Ar nėra taip, kad ta pati valstybė, tėvams pagelbėdama skiriant vaiko pinigus, kartu ir atima? Aš dabar girdžiu ir turtingųjų mokesčius, automobilių mokesčius, taršos mokesčius. Ar tai nėra tie patys tėvai, kurie augina du ar daugiau vaikų?

T. Tomilinas: Situacija su pažadu dėl 100 eurų buvo tokia – dabartinėmis galimybėmis mes daugiavaikėms šeimoms pažadame 100 eurų – tai galutinis skaičius šeimoms. Tai ir bus įvykdyta, tai net Vyriausybės pasiūlyta. Tačiau kai diskutuojame, kai viena kita partija pasiūlo duoti daugiau, o pasiūlius daugiau prasideda derybos, tai ant stalo gula daug variantų. Bet kokie pasiūlymų šaltiniai? Galima ir pensijų indeksavimo sistemoje ką nors pakoreguoti, kad atsirastų tie pinigai. Variantų yra begalės, bet visuomenė turi žinoti, kad pinigai iš dangaus nekrenta ir mes visi kartu sprendžiame tai, kas svarbiausia. Mes savo prioritetus pasakėme – tai vaiko pinigai, pensijų auginimas ir viešojo sektoriaus algų didinimas. Tai yra 3 fundamentalūs prioritetai, nuo kurių mes nė vieno žingsnio nesitraukėme.

– Ponia Jurgita, ar jūs tikite, ką sako T. Tomilinas, kad bus 100 eurų?

T. Tomilinas: Jums tai tikrai. Čia diskusijos nėra.

J. Pocienė: Būtų smagu, jeigu kiekvieną kartą nebūtų tokie garsūs pranešimai spaudai, garsios antraštės. Visos mamos skaito antraštes, skaito tik pačią esmę. Skaičiai 70–100, aš viską žinau, planuosiuos kitais metais, nes dabar įsivaizduoju, kad viskas taip ir bus. O čia staiga vyksta kažkokie pasitarimai. Tai normalu, aš suprantu, kad tai yra procesas, bet nereikia iš anksto tiek daug pažadėti. Niekas į tai nesigilina.

T. Tomilinas: Bet, matote, visos partijos, kurios dalyvavo debatuose, irgi norėjo matyti savo indėlį.

– Prieš rinkimus?

J. Pocienė: Tai yra populizmas. Kai žadu, žadu, žadu, o paskui – op!

T. Tomilinas: Taip visi žada, bet jeigu nežadėsime, jeigu nebus ryšio...

J. Pocienė: Tai neišrinks?

T. Tomilinas: Ryšys su žmonėmis politikoje turi būti. Kitaip atiduokime visą valdžią vyriausybei, technokratams ir uždarykime politikų areną, bet taip neišeina. Tada sprendimai dažniausiai būna blogesni. Mes matome kaimynų pavyzdžius.