Lietuvoje

2019.08.29 21:47

Monkevičius apie pedagogų siekį didinti algas 10 proc.: kuo anksčiau tai padarysime, tuo geriau

Indrė Makaraitytė, LRT TELEVIZIJOS laida „Dienos tema“, LRT.lt2019.08.29 21:47

Kol kas tylios be mitingų ir protestų mokytojų problemos. Artėja rugsėjo pirmoji, bet proveržis per vasarą neįvyko. Mokytojai nelaimingi, profsąjungos griežtina reikalavimus, Finansų ministerija neduoda pinigų. STT atlikusi tyrimą bent viename iš anksčiau susisiekimo ministro Roko Masiulio pavedimu atliktų auditų nustatė šiurkščias piktnaudžiavimo ir galimos korupcijos apraiškas, Švietimo, mokslo ir sporto ministerijai pavaldžiame Ugdymo plėtotės centre. „Dienos temoje“ švietimo, mokslo ir sporto ministras Algirdas Monkevičius.

- Ministre, derybos su profsąjungomis šiandien buvo sunkios?

A. Monkevičius: Visiškai nesunkios, labai normalios.

- Profsąjungos mėtosi ultimatumais ir, sako, nepasirašys kolektyvinės sutarties, kol nebus pasiektas susitarimas dėl 10 proc. atlyginimo augimo nuo kitų metų.

A. Monkevičius: Taip, bet tai būtent toks punktas, įrašytas kaip siekis, ir mes jo sieksime. Negirdėjau jokių ultimatumų, kalbėjomės ir sutarėme, kad būtent dėl tų dalykų ir susitariame, juos įrašome ir kartu siekiame.

- Tai ką reiškia „siekiam“?

A. Monkevičius: Būtent ministras neturi tokių galių ir tokių galimybių paimti ir skirti tas lėšas.

- Tai kas tuomet Lietuvoje turi tokias galias skirti lėšas mokytojų atlyginimams?

A. Monkevičius: Dėl to turime susitarti, tai didžiulės lėšos, tai tie patys 10 proc., tai būtų per 60 mln. eurų papildomai. Turėtume dėl to tartis Vyriausybėje, Seime ir numatyti biudžete. Dar kartą noriu pabrėžti, mano galva, tai siekis, į kurį iš esmės ir esame numatę tam tikroje apimtyje, panašioje nacionalinėje viešojo sektoriaus darbuotojų darbo užmokesčio didinimo strategijoje. Dabar tai persikelia į derybas dėl kitų metų biudžeto ir šito mes sieksim.

- Ministre, jūs palaikote, kad mokytojams atlyginimus nuo kitų metų reikėtų didinti 10 proc.?

A. Monkevičius: Būtent manau, kad tas dydis ir tik klausimas, ar nuo sausio, ar nuo rugsėjo, bet, mano galva, kuo anksčiau mes tą padarysim, tuo geriau.

- Kaip išsiskiria pozicijos? Jūs manote, kad reikėtų nuo sausio 5 proc. ir paskui nuo rugsėjo dar papildomai 5 proc. Bet mokytojai mano, kad taip netinka, reikėtų iškart 10proc.?

A. Monkevičius: Gal ne taip. Jie mano, kad reikėtų 5 proc. ir po to 10 proc. Tai tikrai yra klausimas. Aš manau, kad tai būtų priimtina. Ir dėl to turime derėtis jau ir Vyriausybėje, ir Seime.

- Tai jūs būsite mokytojų lobistas būtent dėl tų 10 proc. atlyginimų augimo nuo sausio mėnesio?

A. Monkevičius: Šitaip netraktuočiau, kad lobistas. Manau, tai labai svarbu dėl labai aiškių priežasčių. Argumentai labai aiškūs, tai yra puiki investicija, tai labai svarbu įsipareigojant kokybei. Jeigu mes šito nedarysime, negalėsime pritraukti jaunų mokytojų, negalėsime sudaryti tinkamų sąlygų. Nes daugybę metų nebuvo didinamas valandinis koeficientas. Bet dar kartą noriu pasakyti – tai yra politinis klausimas. Mes sutarėme, kad tokiom apimtim reikėtų žengti į priekį ir kartu sieksime, kad politikai pritartų.

- Ar aš teisingai suprantu: mokytojai nori išgauti iš jūsų rašytinį pažadą dėl tų 10 proc.?

A. Monkevičius: Matote, jūs labai dramatizuojate, visa tai iš tikrųjų tai yra ne taip. Yra du derybiniai procesai. Su viena profesine sąjunga iki šiol nebuvo jokio susitarimo, taigi vyksta teisinis procesas ir aš turiu įgaliojimus derėtis, mes dėl to kalbamės, tai yra derybų procesas, teisinis, labai natūralus. Mano galva, jis yra gana konstruktyvus ir čia labai jau dramatizuojama.

- Profsąjungos nėra patenkintos. Jūsų gal nedramatizuoja, bet mokytojams tai yra dramatiška padėtis?

A. Monkevičius: Bet ir man tas pats rūpi, tai aš irgi galėčiau taip sakyti ir kalbėti, bet mes kartu kalbėdamiesi kalbame apie tai, kokie yra argumentai, kokie yra įsipareigojimai, kad švietimo kokybė tikrai gerėtų. Kad štai tie pinigai nebūtų tik darbo užmokestis, reikia vaikus matyti, vaikų rezultatus, apie tai mes taip pat kalbame. Tai aš manau, kad tai yra natūralus procesas ir mes kalbame apie kitų metų biudžetą, sieksiu tais įrodymais remdamasis taip, kaip mes kalbame apie tai, kad priartėtume bent prie to, kas yra nacionaliniai štai toje strategijoje.

- Ministre, Aukštųjų mokyklų profesinės sąjungos susivienijimo pirmininkė ponia A. Lapinskienė šiandien sako, kad pagrindinis kliuvinys yra net ne ministras A. Monkevičius, tiesiog Finansų ministerija. Sako, kad tokiam augimui nėra lėšų.

A. Monkevičius: Dar kol kas Finansų ministerija tik preliminariai pasakė tai. Bet ne Finansų ministerija sprendžia, tai yra Vyriausybės uždavinys, tai yra Seimo politinės daugumos uždavinys nustatyti prioritetus. O Finansų ministerija užtikrina fiskalinę drausmę ir balansą. Tai niekada neišsisprendė atskirose ministerijose, tai yra procesas, kuris persikelia į Seimą, kuriame vyksta diskusijos, argumentai, kai yra gerai įsigilinama ir sprendžiami tie dalykai. Tai čia mes visi ir partneriai, galbūt, su Finansų ministerija kalbėdamiesi mes kalbėsim, ar valstybei tikslinga, ar netikslinga didinti valandinį mokytojo darbo užmokestį pagaliau, kaip tą daryti. Manau, bus diskusija Seime ir kaip tik prasidės rudens sesijoje tie dalykai. Kol kas mes su profesinėmis sąjungomis deramės dėl to, kaip atnaujinti kolektyvinę sutartį. Aš manau, kad dėl daugybės dalykų tikrai sutarta, yra keletas detalių.

- Finansinių?

A. Monkevičius: Aš sakyčiau, finansinių kaip tik aiškiausiai yra.

- Arba taip, arba ne?

A. Monkevičius:Tai Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos teisininkų pastaba, kaip turėtų galioti ta sutartis: ar tik profesinės sąjungos nariams, ar visai šakai, dirbantiems. Tai mes irgi randame atsakymus ir pakoreguosime, kad galiotų visiems mokytojams tie principiniai dalykai. Su kita profesine sąjunga mes kaip tik naują sutartį konstruojame, bet tie reikalavimai bus labai artimi. Šiaip man atrodo, kad tikrai būtų gerai, jog profesinės sąjungos suvienodintų reikalavimus ir turėtume bendrą vieną šakos sutartį, gal ateity tai įvyks. Pirmininkai to neneigia, bet kol kas jų rankose yra atsakymas, ar bus galima turėti vieną sutartį.

- Ministre, žiūrint į bendrą politinį procesą ir bendrą kontekstą, su kuo jums lengviau susišnekėti: su profsąjungomis ar Finansų ministerija?

A. Monkevičius: Tai yra klausimas, į kurį yra vienas atsakymas: su visais turiu kalbėtis ir ieškoti sprendimo, kuris, mano galva, būtų geras. Tą ir darysiu.

- Su kuo jums lengviau? Iš šiandienos perspektyvos. Žinote pozicijas, jau vyko ne pirmas posėdis. Su kuo jums lengviau, ką lengviau įtikinti?

A. Monkevičius: Įsivaizduojant, kad kiekvienas ministras eina su prašymu, lenkiasi, įtikinėja, tarkim, Finansų ministeriją, tai atsakysiu – taip nėra. Tai Vyriausybės darbas, jame dalyvauja kiti ministrai, premjeras. Mes matome visus sektorius: ir gydytojus, ir bibliotekininkus, ir kitus žmones, ir mokytojus. Bet kalbame, kad mokytojas yra labai svarbu, šiandien jo vaidmuo itin svarbus. Neatsitiktinai buvo pabrėžta, kad būtent per mokytojų darbo sąlygų gerinimo, kvalifikacijos tobulinimo galimybes galime pakeisti švietimo kokybę. Mano atsakomybė – kad tai nebūtų tik mokytojo darbo užmokestis. Gal truputį į šalį, bet pasakysiu: britų švietimo departamentas bei jo direktorius yra švietimo ministro analogas. Vienas iš jų parašė labai įdomią knygą. Anotacijoje rašoma: kai ruošiausi tapti švietimo ministru, galvojau, kad švietimas yra apie mokinių mokymą. Kai pabaigiau, dabar jau žinau, kad tai apie mokytojų atlyginimus ir jų priedus, tai globalumo. Mokytojų atlyginimai visada svarbi tema, nes mokytojas yra centrinė figūra, kai galvojame apie vaiko sėkmę. Deja, man reikia kalbėtis ir su mokytojų profesine sąjunga, ir su mokyklų vadovais, ir su tėvų asociacija, moksleivių sąjunga, Finansų ministerija.

- Lietuvoje švietimas yra apie viską.

A. Monkevičius: Be galo apie viską. Bet finansinis klausimas yra labai svarbus. Mano galva, turėtume susitelkti, norėdami jį išspręsti.

- Ministre, STT galiausiai konstatavo, kad vienoje iš tų pavaldžių įstaigų yra labai aiškios korupcijos apraiškos. Ir ten kalbama apie 1,3 mln. eurų, kur galėjo pinigai būti paskirstomi neskaidriai. Jūs sakote, kad reorganizuojate visas tas 17 pavaldžių įstaigų. Gal čia būtų šaltinis?

A. Monkevičius: Jeigu jūs pasakėte tą faktą, ar galite pasakyti, kada tai buvo padaryta? Galimai? Tai buvo 2016–2018 m. Tai manęs netenkina. Tą faktą auditoriai yra nustatę galimai balandžio mėnesį. Aš paprašiau, mes bendradarbiaujame su STT, su Viešųjų pirkimų tarnyba ir Konkurencijos taryba. Susitvarkyti reikia ir mes, bendradarbiaudami iš esmės, keičiame šitą sistemą. Tai štai šiandien tai nėra naujas įvykis. To nebus ir negali būti, nes dabar šiuo metu to tikrai nebuvo.

- Ministre, ar šitame sektoriuje galima sutaupyti pinigų mokytojų atlyginimams?

A. Monkevičius: Ne, šitame sektoriuje iš tikrųjų nėra išteklių sutaupyti mokytojų atlyginimams.

- O paimti iš tos pilkosios zonos, iš tų neskaidrių pirkimų?

A. Monkevičius: Be abejonės, bet kalbame apie 60 mln. dešimčiai procentų padidinimo, kai iš viso tik 8 mln. darbo užmokesčio fondas.

- O programos, Europos Sąjungos įvairios programos, juk mes kalbame apie tuos pinigus šalia?

A. Monkevičius: Kas yra tos programos, tai tos programos, tarkim, yra neformalaus ugdymo krepšelis – 12 mln. Pakreipti kažkur kitur negalima. Mokytojų atlyginimų struktūrinių fondų panaudoti negalima. Taip, čia yra labai daug tokios informacijos, kuri kažkodėl nori konfliktiškumą rodyti. Iš tikrųjų mes labai stipriai tvarkomės.

- Gal ne konfliktiškumą, ministre, bet kad būtų tvarka ir nebūtų korupcijos?

A. Monkevičius: Mes sukuriame visai kitokią agentūrą, pagal visai kitą modelį, skaidrų, aiškų, viešieji pirkimai, projektai turi būti skaidrūs ir efektyvūs, tai yra jau daroma ir bus padaryta artimiausiu metu. Per labai trumpą laiką šešios agentūros į vientisą integralią sistemą, kuri veiks visai kitaip. O tas 2016–2018 m. įvykis, galimai kažkas buvo...

- Bet čia yra tik viena iš 17 tikrintų organizacijų. Dar išvadų apie kitas nėra?

A. Monkevičius: Tai vienintelis Ugdymo plėtojimo centras didžiausias ir ten daugiausia tokių galimų dalykų, jų nebebus ir nebėra. Nebėra.

Dienos tema. Mokytojai nelaimingi, profsąjungos griežtina reikalavimus, Finansų ministerija neduoda pinigų – tokia jau ta rugsėjo 1-oji