1989-ųjų rugpjūčio 23 dieną į orą pakilo geležiniai sparnuočiai – iš viršaus pilotai fiksavo Baltijos kelio gyvąją grandinę, o pro lėktuvo langus buvo metamos gėlės. Vienas iš virš Baltijos kelio skraidžiusių lakūnų – legendinis aviakonstruktorius Vladas Kensgaila.
Vyras pasakoja, kad įsimintiną dieną grįžo iš Maskvos, o vos nusileidęs Panevėžyje savo lėktuvu turėjo dar kartą pakilti į orą fiksuoti Baltijos kelio akimirkų.
„Kai aš nusileidau, prisistatė žmonės, labai prašė, todėl nieko nelaukdamas vėl pakilau į orą“, – sako vieno lėktuvo pilotas.
V. Kensgaila prisimena, tą dieną sulaukė atimti piloto licenciją.
„Skrydžio metu grasino ir rėkė karinis aerodromas Panevėžyje, grįžkite atgal, jūsų likimas pavojingas, tūpkite kuo skubiau. Tačiau aš neklausiau ir skridau toliau“, – lemtingą dieną prisimena pilotas.
Pavojų tą dieną jautė ne tik pilotai, bet ir kartu tą dieną skridę operatoriai.
„Australijos lietuviai padovanojo vaizdo kamerą „Panasonic“, padėjo ant stalo Panevėžyje. Tuo metu mane išsikvietė Sąjūdžio tarybą ir pasakė, kad reikės padirbėti“, – prisimena įvykius fiksavęs operatorius.
Vyras prisimena, kad ir skrydžio metu buvo pavojingų situacijų, kuomet net keli operatoriai bandė fiksuoti kadrus, o lėktuvo durys buvo pravertos.
„Durys lėktuvo praviros, o operatorių buvo gal penki. Vienas šalia krašto, kitas ant kojų užlipęs, taip vienas kitam neužstojant ir dirbome“, – prisiminimais dalinosi operatorius.

Baltijos kelio akcija praėjo be aviacijos incidentų. O štai 1991 metais Pasvalyje vykęs Baltijos kelio minėjimas pareikalavo aukų.
Keturiems vyrams iš Akmenės skrydis baigėsi tragiškai – užkliuvę už elektros laidų vyrų lėktuvas smigo į žemę.
„Vakare mes laužą užkūrėme. Susirinkę buvo apie 1000 žmonių. Vėliau, virš Kryžių slėnio, kitas lėktuvas leidosi ir matau, kad virš galvų pasipila kibirkštys. Pati katastrofos vieta žemėje yra šiame lauke, yra pastatytas paminklas, kur nukrito lėktuvas. Skridęs lėktuvas užsikabino už laidų pasipylė žiežirbos ir jis krito“, – prisiminimus pasakoja Pasvalio rajono meras Gintautas Gegužinskas.
Mero teigimu, didžioji dauguma žmonių nuo katastrofos vietos stovėjo vos už 40–50 metrų.
„Jei lėktuvas būtų kritęs šiek tiek toliau, aukų greičiausiai būtų žymiai daugiau“, – sakė pakalbintas politikas.
Tuo metu Akmenės aeroklubo lėktuvu skrido neseniai 50-metį atšventęs Jonas Kiparis, 46-erių Vacius Pocius, 24-erių Aurelijus Jurgaitis ir vos 22 metų Sigitas Tamašauskas.
Baltijos kelią 1989 -aisias fiksavę pilotai fiksavo akimirkas, tačiau stipriai rizikavo, nes skrido žemame aukštyje, o dar po poros metų keturi iš jų sumokėjo pačią didžiausią kainą.