Lietuvoje

2019.08.21 15:17

Po LRT tyrimo – pirmieji rimti klausimai naujam ministrui dėl Klaipėdos uosto taršos

LRT.lt2019.08.21 15:17

Seimo Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų frakcijos narės Aistė Gedvilienė ir Agnė Bilotaitė kreipėsi į naująjį susisiekimo ministrą Jaroslavą Narkevičių dėl Klaipėdos uosto direkcijos veiklos, rašoma pranešime žiniasklaidai.

Parlamentarės kreipimesi ministro prašo atsakyti į klausimus, susijusius su viešojoje erdvėje pasirodžiusia informacija, jog Klaipėdos miesto gyventojai skundžiasi taršia krova Klaipėdos uoste, pasireiškiančia padidėjusiu oro užterštumu mieste. VĮ Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija (KVJUD) yra valstybės įmonė, o jos savininko teises ir pareigas įgyvendina Susisiekimo ministerija.

LRT.lt primena, kad nors jau ne vienerius metus klaipėdiečiai skundžiasi taršia krova, Lietuva, skirtingai nei kaimyninė Latvija, neskuba pasinaudoti Europos Sąjungos (ES) parama, kad pagerintų oro kokybę uostamiestyje.

Neįgalumą demonstruoja ir už taršą atsakingos valstybės institucijos, teigiančios, kad verslo tarša neįrodyta, nors juodas dulkes gyventojai mato plika akimi.

Kaip išsiaiškino LRT tyrimų skyrius, geležies rūda, dėl kurios keliamos taršos piktinasi Klaipėdos gyventojai, atkeliauja iš Rusijos prezidentui artimo oligarcho gamyklos. Nepaisant skundų, šią rūdą kraunanti įmonė planų nekeičia, o Uosto direkcija neskuba prisidėti prie taršos mažinimo. Valstybės įmonė Uosto direkcija tikina esanti atsakinga už taršą vandenyje, bet ne ore.

Plačiau apie tyrimą:

Taip pat skaitykite

A. Gedvilienė ir A. Bilotaitė ministro prašo atsakyti, ar Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos (KVJUD) neveiklumas oro taršos klausimu nėra susijęs su tuo, jog orą mieste galimai teršiančios uosto įmonės turi įtakingų verslo ryšių Rusijoje, kadangi žurnalistiniame tyrime įtarimus dėl padidėjusios oro taršos kelia geležies rūda atkeliaujanti iš Rusijos prezidentui artimo oligarcho Ališero Usmanovo gamyklos. Tokį taršų krovinį tarp Baltijos jūros uostų krauna tik Klaipėdos ir Ventspilio uostai.

Kartu parlamentarės domisi, kokių priemonių bus imamasi, kad atviros krovos, keliančios oro taršą ir triukšmą, mieste neliktų?

„Uostas yra Klaipėdos miesto teritorijoje, tad valstybė privalo užtikrinti, kad klaipėdiečiai netaps uosto veiklos įkaitais. Siekiant palaikyti tinkamą gyvenimo kokybę, būtina svarstyti apie visišką atviros krovos, keliančios taršą, ribojimą miesto teritorijoje. Negana to, Klaipėdos valstybinio jūrų uosto įstatymas nurodo, jog viena KVJUD funkcijų yra „įgyvendinti uosto apsaugos nuo taršos prevencijos priemones bei organizuoti taršos padarinių likvidavimą“, tačiau Uosto direkcija, sprendžiant iš gyventojų skundų, šios funkcijos nevykdo“, – pažymėjo A. Gedvilienė.

Galų gale parlamentarės prašo ministro inicijuoti KVJUD veiklos tyrimą ir užtikrinti, kad dėl uosto įmonių vykdomos atviros krovos tebesitęsianti oro tarša Klaipėdoje būtų suvaldyta, o dėl to atsakingi KVJUD darbuotojai – patraukti atsakomybėn. Kartu užtikrinti, kad KVJUD įsipareigotų nuolat viešai skelbti visų uosto teritorijoje esančių oro taršos matavimo stotelių rodmenis, kurie dabar, anot informacijos viešojoje erdvėje, slepiami nuo visuomenės.

„Akivaizdu, kad Uosto direkcija nepadarė nieko, kad situacija pagerėtų, juolab, kad problema neatsirado dabar – gyventojai dėl atviros krovos keliamos taršos skundžiasi jau ne pirmus metus, tad toks atsakingų institucijų neveiklumas yra tiesiog nusikalstamas“, – sako A. Bilotaitė ir priduria, jog dėl tebesitęsiančios taršos atsakinga ir Klaipėdos miesto savivaldybė, kurios lyderystės ir aktyvumo sprendžiant taršos problemą, gyventojai pasigenda.