Prieš 20 metų nuspręsta, kad pirmokų ir antrokų žinios nebus vertinamos pažymiais. Švietimo ekspertai sako, kad šis sprendimas pasiteisino ir tai esą įrodo puikūs Lietuvos pradinukų gebėjimų įvertinimai tarptautiniuose tyrimuose. Tačiau kai kurie pedagogai ir tėvai sako, kad vertinimo sistema paini, tėvams esą sunku suprasti, kaip iš tiesų mokosi jų vaikai.
Nuo rugsėjo į penktą klasę eisiantis Rojus galvos dėl artėjančių mokslo metų kol kas nesuka, tačiau jo mama sako vis pagalvojanti apie sūnaus laukiančius iššūkius – naujus mokytojus, o svarbiausia, pažymius. Pasak mamos, būtų lengviau, jei jie būtų rašomi ir pradinukams.
„Taip, nuogąstavimas yra, kaip vaikas priims tą pažymį, kaip sureaguos gavęs blogą, supratęs, kad tai yra blogas pažymys. Nors, atrodo, pradinėse klasėse jam visai neblogai sekėsi ir jis nėra gavęs kažkokio blogo įvertinimo“, – pasakoja mama Agnė Garkauskienė.
Pažymiai pradinukams nerašomi jau 2 dešimtmečius – jie iš dienynų dingo, siekiant stiprinti mokymosi motyvaciją, mažinti ankstyvą konkurenciją tarp mokinių ir koncentruotis į bendrą vaiko pažangą.
Vienos geriausių Lietuvoje pradinių mokyklų vadovė sako, kad pradinukų vertinimo sistema – gėlyčių, saulučių ir tekstų apie mokinių pasiekimus rašymas, yra per sudėtinga ir tėvams, ir mokytojams.
„Mokytojui kiekvieną dieną rašyti laišką mažiausiai 24 mokiniams yra žiaurus mokytojo kankinimas, beprasmiškai prarastas laikas. Mokytojas galėtų eiti į biblioteką, nueitų į parką, pasiruoštų kokybiškai pamokai, o dabar jis gaišta laiką, kad parašytų tėvui laišką“, – sako Kauno P. Mašioto pradinės mokyklos direktorė Aušra Burbienė.
Kai kurie švietimo ekspertai sako, kad pradinukų ugdymas be pažymio pasiteisino ir tai esą įrodo geri mažųjų pasiekimai, pavyzdžiui, vertinant skaitymo gebėjimus, Lietuvos pradinukai yra 12 vietoje iš 60 valstybių.
„Jei yra visa klasė labai motyvuota ir labai pažangi, kaip rašo pasaulinio lygio mokslininkai iš Kanados, pažymys kažkokios žalos nedaro. Tačiau jei klasėje, tarkime, dalis labai pažangių mokinių, tačiau dalis, kuriems reikia labai daug pagalbos, tuomet tie vaikai, kurių gebėjimai yra šiek tiek žemesni, jaučiasi labai blogai ir nuolatos patiria stresą ir baimę“, – teigia Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) Švietimo akademijos edukologė prof. Daiva Jakovonytė-Staškuvienė.
Laikinasis ministras sako abejojantis, kad pažymiai paskatintų pradinukus geriau mokytis.
„Mokytojui susitarus su tėvais, kaip vertins, kokiom priemonėm. Yra labai įvairių patirčių, patarimų, kaip tą daryti. Pats svarbiausias dalykas yra kiekvieno vaiko noras mokytis ir jo sėkmė mokantis“, – mano laikinasis švietimo, mokslo ir sporto ministras Algirdas Monkevičius.
Švietimo ekspertė sako, kad didžioji dalis Europos šalių mokyklų, mažųjų pasiekimų nevertina pažymiais, o, pavyzdžiui, Suomija, jų nerašo iki šeštos klasės ir svarsto, ar jų reikia ir vėliau. Esą tokios diskusijos turėtų prasidėti ir Lietuvoje.
Plačiau – reportaže nuo 05.23 min.