Lietuvoje

2019.07.01 12:22

Švietimo įstatymą keisti siūlantis Džiugelis: norime išbraukti diskriminacinę nuostatą

Modesta Gaučaitė, LRT.lt 2019.07.01 12:22

Seimo opozicija siūlo keisti Švietimo įstatymą, išbraukiant iš jo, kaip teigiama, diskriminacinę nuostatą. Jei įstatymo pakeitimai būtų priimti, iš jo būtų išbraukiamas straipsnis, suteikiantis mokykloms galimybę pačioms nuspręsti, ar priimti specialiųjų poreikių turinčius vaikus.

„Jau, bemaž, 10, o gal ir daugiau metų, mes kalbame apie įtraukųjį švietimą, tai yra, kai sistema turi priimti įvairius vaikus, neskirstant jų į gabius, negabius, paliestus negalios ar kitus. Tačiau pokyčių iki šiol nėra“, – kalbėjo Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų (TS-LKD) frakcijos narys Justas Džiugelis.

Pasak jo, dar Vyriausybė savo programoje buvo numačiusi esminius pokyčius švietimo sistemoje, o buvusi švietimo ministrė Jurgita Petrauskienė ir viceministras Gražvydas Kazakevičius buvo pradėję reikalingų pokyčių įgyvendinimą.

Tačiau, anot politiko, nors tuomet jau vyko ir reikalingos diskusijos, dėl visų politinių pokyčių, vykusių 2018-aisiais, įstatymo projektas nebuvo parengtas, o su įvairiomis pusėmis suderintos skaidrės nugulė į stalčius. J. Džiugelis teigė, kad Seimas turėtų imtis iniciatyvos ir tęsti reikalingų pokyčių įgyvendinimą.

„Šiuo metu Švietimo įstatymas yra diskriminuojantis. Vien tik 29 straipsnio 10 dalyje parašyta, kad mokykla turi galimybę nepriimti vaiko, jeigu jis turi specialiųjų ugdymosi poreikių ir tai yra akivaizdžiai neteisinga ir diskriminacinė nuostata“, – sakė J. Džiugelis.

Būtent šią įstatymo dalį ir siūloma keisti, į įstatymą įrašas ir įtraukiojo švietimo sąvoką. Pasak konservatorių frakcijos nario, tai padaryti Lietuvą jau ne vienerius metus ragina ir įvairios tarptautinės organizacijos. Registruojamais įstatymo pakeitimais, kaip sakė J. Džiugelis, siekiama užtikrinti ugdymo kokybę įvairiems vaikams.

„Siūloma išbraukti šią nuostatą, tačiau nepamirštant pagalbos priemonių plano, kurios padėtų mokiniams ir mokytojams. Šiuo metu sistema sukonstruota taip, kad prisidengiant šiuo straipsniu, tėvai siuntinėjami iš vienos į kitą mokyklą, kol galiausiai jie, praradę viltį mokytis normalioje mokykloje, atsiduria specializuotoje mokykloje. Šiuo metu apie 40 proc. vaikų, turinčių specialiųjų poreikių, mokosi specializuotuose mokyklose, kur vėliau jie yra nurašomi“, – teigė J. Džiugelis.

Kalbėti reikia ir apie mokytojų pasirengimą

Vilniaus universiteto (VU) profesorė Vilija Targamadzė kalbėjo, kad specialiųjų poreikių spektras yra itin platus, todėl įtraukusis ugdymas yra labai svarbus: „Yra ir su negalia, ir kitoniški vaikai. Nepamirškime, kad yra naujoji karta, kuri dažnai yra panirusi į virtualų pasaulį ir sunkiai sugrįžta į realų pasaulį.“

Jos teigimu, situacija signalizuoja, kad neturime sistemos, aiškios statistikos, kad stringa diagnostika, kad nepakankami instrumentai, sukurti, kad vaikams ir šeimoms būtų galima padėti. Profesorės teigimu, yra pavienių dalykų, bet nėra sisteminio požiūrio. Anot jos, tai – daugelio metų spraga.

V. Targamadzė taip pat pabrėžė, kad reikalingas ir tinkamas pedagogų pasirengimas, bet to, reikėtų pagalvoti ir apie švietimo pagalbos specialistus, mokytojus asistentus bei mokytojų padėjėjus. Ji taip pat akcentavo ikimokyklinio ugdymo svarbą.

„Reikia kurti sistemą su priemonėmis. Šiandien siūloma panaikinti tą diskriminacinį straipsnį ir tai yra labai gerai. Tačiau kaip mokyklose bus suteikiama pagalba, kaip dirbs mokytojai, kaip dirbs mokyklos ir ar priims vaikus, jei jos toliau nepritaikytos?

Reikėtų mokytis dirbti su kitokiais vaikais, o ne prikabinti etiketę, dažnai ir neteisingai ją pasakyti. Įtraukiajame ugdyme visi vaikai turi teisę mokytis, o mokyklos turi būti pasirengusios padėti jiems ugdytis “ – kalbėjo profesorė.

Anot jos, kaimiškose vietose esančiose mokyklose mokosi nemažai vaikų, turinčių specialiųjų poreikių, tačiau mokytojai, kaip sakė V. Targamadzė, neturi pakankamai įgūdžių padėti tokiems vaikams. Anot jos, pastangas problemai spręsti turi dėti įvairios institucijos, ministerijos ir t.t.