Lietuvoje

2019.06.03 18:08

Po rinkimų – žvilgsnis į socialinius tinklus: kas yra politinė reklama, o kas nuomonė?

Praėjus rinkimams, diskutuojama, kaip spręsti reklamos socialiniuose tinkluose klausimą. Vyriausioji rinkimų komisija tikina, kad neleistina reklama ar agitacija socialiniuose tinkluose buvo tarp dažniausiai fiksuotų pažeidimų.

Ekspertai sako, kad svarbiausia užduotis iki kitų rinkimų – teisiškai reglamentuoti, kaip gali vykti agitacija socialiniuose tinkluose ir kaip turi atrodyti politinė reklama. Tačiau iššūkis esą - kaip išvengti nuomonės varžymo.

Komikas Olegas Šurajevas socialiniuose tinkluose ne sykį yra rašęs komentarus apie politikus. Per savivaldos rinkimus narpliojo kandidato Artūro Zuoko komunikaciją, o per prezidento – išreiškė paramą Ingridai Šimonytei. O. Šurajevas sako, kad tai buvo jo nuomonė. Esą socialiniuose tinkluose rašančiojo motyvai padeda atskirti nuomonę nuo reklamos.

„Mes turime suprasti motyvus. Ir antras dalykas – žiūrėti į žmogaus istoriją. Jeigu jis gyvena iš to, jeigu jis prekiauja nuomone ir jis iš to užsidirba ir tai yra jo duona - taip. Čia reikia žiūrėti - ar žmogus dažnai reklamuoja save. Nes yra labai skirtingų tipų influencerių“, – sako O. Šurajevas.

Nuomonė ar reklama? Tokią dilemą per savivaldos ir prezidento rinkimus ne sykį teko gvildenti Vyriausiajai rinkimų komisijai. Fiksuota daugiau nei pusšimtis pažeidimų socialiniuose tinkluose, kuriuos teko komisijos nariams vertinti. Rinkimų komisija laikosi pozicijos, kad kol vyksta agitacijos draudimas, net ir socialiniuose tinkluose būtina susilaikyti nuo nuomonės piršimo.

„Vyriausioji rinkimų komisija yra tiesiog nepajėgi sukontroliuoti visos socialiniuose tinkluose skelbiamos informacijos, tų srautų. Kitas klausimas – ar mes turėtume bėgioti paskui kiekvieną rinkėją, kiekvieną paskyros vartotoją, kuris paskelbė neatlygintinai savo paskyroje tam tikro turinio, kad ir agitacinio turinio žinutę?“, – svarsto VRK vadovė Laura Matjošaitytė.

Interneto žiniasklaidos asociacijos pirmininkė sako, kad dabar nėra tiksliai apibrėžta, kas yra politinė reklama socialiniuose tinkluose.

„Naujos formos atsiradusios tikrai kelia problemą, o antras dalykas, kad tai niekaip nėra reglamentuota, niekaip nėra aprašyta įstatymuose. Ir šitą dalyką tikrai reikia tikslinti. Reikia labai aiškiai diskutuoti ir nustatyti kriterijus - kokie dalykai yra laikomi politine reklama ir kokie dalykai nėra laikomi būtent skleidžiant socialiniuose tinkluose“, – sako Interneto žiniasklaidos asociacijos pirmininkė Aistė Žilinskienė.

„Baltųjų pirštinių“ vadovė sako, kad reikia galvoti, kaip koreguoti agitavimo laikotarpio taisykles, tačiau atkreipia dėmesį, kad toks tvarkos griežtinimas socialiniuose tinkluose gali varžyti žmonių nuomonę.

„Mes norime, kad pilietinė visuomenė stiprėtų. Kuo daugiau aktyviai piliečiai įsitraukia į pilietinę kampaniją, tuo daugiau šansų, kad galbūt jis paskatins kitą asmenį pasidomėti ta pačia politika, tai pačiais rinkimais ir atkeliauti balsuoti. Tai čia laisvės užtikrinimas ir žinoma, kuo mažiau kontrolės“, – teigia „Baltųjų pirštinių“ vadovė.

Vartotojų teisių apsaugos tarnyba nuo sausio stebi 10-ies populiarių nuomonės formuotojų įrašus socialiniuose tinkluose, vertina, ar nėra paslėptos reklamos. Komunikacijos ekspertas Arijus Katauskas teigia, kad šitaip gali tekti ateityje vertinti ir politinę reklamą.

„Kai mes kalbame apie socialinėje erdvėje vykstančius dalykus ir pokalbius tarkime žinomų, nežinomų žmonių, ten kyla klausimų: o gal ten buvo sumokėti pinigai, kad dėl to yra tas įrašas. Tačiau, to monitoringo, mes nematome kol kas. Kad mes turėsime prie to prieiti, vienokia ar kitokia forma, faktas. Ir aš manau, kad padaryti žingsniai kitose srityse, dėl tų vadinamų influencerių reklamos tam tikro reglamentavimo ateis ir į politinį pasaulį“, – sako komunikacijos ekspertas.

Ekspertai baiminasi ir dėl priešiškai nusiteikusių užsienio valstybių bandymų kištis į rinkimus, kai paperkami žmonės kurti netikras naujienas ar formuoti nuomonę.

Žinios. Knyga apie Dalią Grybauskaitę kelia aistras: vienas šmeižiamųjų žada kreiptis į teismą