Lietuvoje

2019.06.02 21:58

Vaikų ugdymas šeimoje: specialistai abejoja tėvų pasiruošimu, bet entuziazmo netrūksta

LRT TV naujienų tarnyba2019.06.02 21:58

Seime rengiamasi įteisinti vaikų ugdymą šeimoje. Tėvai turėtų teisę patys spręsti – leisti vaikus į mokyklą, patiems juos ugdyti namuose ar pasitelkti specialistų pagalbą. Kai kurie mokytojai teigia, kad ne visada tėvai gali žinoti, ko vaikui reikės ateityje. Mokytojams gali tekti taisyti ne tik tokio ugdymo spragas, bet ir tėvus mokyti, kaip mokyti savo vaikus.

Visada atsiras moksleivių, pasvajojančių, kad būtų gerai neiti į mokyklą. Septyniolikmetė Meda viena iš nedaugelio, kasdien mokylos slenkščio nemynusių. Ji ne tik savarankiškai mokosi. Jos vardo viešojoje įstaigoje „Meda Project“, užsiimančioje šeimos intelekto lavinimu, vadovauja tarptautiniams projektams. Taip pat veda „EBRU“ meno – tapymo ant vandens terapinius užsiėmimus.   

„Mano ugdymas buvo pagrinde buvo kelionių metu. Buvo pasiimamas nuotolinis mokymas. Kuomet grįžau iš ilgos kelionės ir dar liko pusantro mėnesio iki mokslo metų pabaigos, tai teko tuomet tą nuotolinį mokymą pratęsti namuose, neapsimokėjo tiesiog grįžti į mokyklą. Tas namų mokymas, tai yra labai geras bilietas į sėkmę. Tas bilietas turėtų būti dalinamas tik adekvačiom, kompetentingom šeimom, kurios yra verslios, veiklios“, – sakė Meda Veršininaitė, „Meda Project“ tarptautinių projektų vadovė.   

Pasak Medos mamos Eglės, šalyje tokių vaikų ne vienas, tačiau jų tėvami to neviešina, nes dabar namuose ugdyti leidžiama tik specialių poreikių turinčius vaikus. Ji teigia, kad norėdama dukrą ugdyti namie, tai galėjo daryti tik išvykusi iš Lietuvos. Dabar ji konsultuoja, telkia tokias šeimas ir siekia, kad ugdymas šeimoje būtų įteisintas. 

„Ekologija šeimų yra labai auganti, daug šeimų keliauja gyventi į miškus, į vietas, kur sudėtinga tiesiog susisiekti su švietimo institucijomis ir tos sąlygos sudarymas palengvintų didelę tėvų dalį“, – teigė Eglė Veršininienė, „Meda Project“ steigėja.

„Vaikas apsaugomas tas, kuris negali ugdytis masinėje erdvėje, kuris negali ugdytis šiandieninėje švietimo sistemoje. Kitas dalykas, patys individualūs vaiko poreikiai“, – savo nuomonę dėstė Tevų forumo narys Andrius Murauskas.      

Seimo Švietimo ir mokslo komiteto narys Gintaras Steponavičius teigia, kad už šių vaikų ugdymą atsakomybę prisiimtų ne tik tėvai, bet ir konkreti mokykla, kuri aprūpintų vadovėliais bei tikrintų vaiko pažangą.

„Turim matyti rizikas, kad nenukentėtų vaikai, kurie išties socialinės rizikos zonoje ar tais atvejais, kad jie netaptų izoliuotų, tarkim, religinių bendruomenių įkaitais. Per sutarinius santykius su mokykla ir mokyklos proaktyvus vaidmuo, manau, padėtų tas rizikas eliminuoti“, – sakė G. Steponavičius.

Tačiau kai kurie mokytojai nepritaria tokiam vaikų ugdymui. Pasak jų, mokykla – maža valstybė, kur vaikai ne tik įgyja žinių, bet ir ugdo tarpusavio santykius, lyderystę.

„Mes žinome geriau, ko reikia mano vaikui. O iš kur jūs žinote, užauginote keletą bilų geitsų? Mokytojai ruošiami labai ilgai, kad taptų geru mokytoju. Kas atsakys už tai, kad vaikui nesiseks gyvenime? Tėvai? o jie negali atsakyti. Jie neprisiėmė atsakomybės kaip pedagogai. Dar vienas darbas bus: mes turėsime mokyti tėvus, kaip jis turėtų mokyti savo vaikus“, – komentavo Vilniaus Baltupių progimnazijos mokytoja Gražina Levinskaitė.

Švietimo ekspertai teigia, kad toks ugdymas leidžiams kitose šalyse. Esą, ir Lietuvoje laikas pasitikėti atsakingomis šeimomis.  

„Tie tėvai, kurie turi savo pakankamai gerą išsilavinimą, jie dar geresni mokytojai, nes jie geriau pažįsta savo vaiką. Kur tėvams trūksta kompetencijos, jie galėtų bendradarbiauti su mokykla ir samdytis tam tikrus mokytojus“, – teigė Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) profesorė Giedrė Kvieskienė.   

„Yra nusivylimas tam tikras esama švietimo mokyklomis. Mokymas namuose, matyt, formuosis kažkokiose gal atokiose vietovėse, kažkur formuosis netgi tokie šeimų klasteriai. Jeigu trys, keturios šeimos susiformuoja, aš taip spėju, atsiras alternatyvios mokyklos mažytės. Tai bus iššūkis esamai švietimo sistemai, bet vien dėl to, kad, sakykim, mes kažkokios tai rizikos bijom, negalim uždaryt naujovių“, – sakė edukologijos profesorius Gediminas Merkys.    

Planuojama, kad Seimas dar birželį apsispręs dėl vaikų ugdymo šeimose įteisinimo. Dar svarstoma, įstatymas įsigalkiotų nuo šių ar kitų metų rugsėjo.   

Plačiau žiūrėkite „Panoramoje“ nuo 6:02 min.

Panorama. Gitanui Nausėdai jau kitą savaitę bus įteiktas Lietuvos Respublikos Prezidento pažymėjimas