Lietuvoje

2019.05.22 16:31

Šimonytės štabas kelia klausimus dėl Nausėdos pinigų, su juo dirbanti įmonė įtarimus atmeta

papildyta gegužės 23 d., 11.49
Gytis Pankūnas, Modesta Gaučaitė, LRT.lt2019.05.22 16:31

Kandidatės į prezidentus Ingridos Šimonytės štabas viešai pateikė klausimus apie konkurento Gitano Nausėdos rinkimų kampanijos finansavimą. Buvo keliamas klausimas, ar G. Nausėdos štabas išleidžia daugiau pinigų nei jų turi, ir jeigu taip, kas garantuoja už štabo skolą. G. Nausėdos komanda atšovė, kad išsamesnę informaciją pateiks po finansų audito, t.y. jau po rinkimų.

Tuo metu LRT.lt susisiekus su žiniasklaidos planavimo ir pirkimo agentūra „Inspired communications“, dirbančia su G. Nausėdos štabu, ši tikino, kad kol kas G. Nausėdos štabas už paslaugas susimoka laiku ir skolų neturi.

Praėjusią savaitę G. Nausėdos rinkimų kampanijos komunikacijos vadovui Aisčiui Zabarauskui išreiškus nuostabą, kad I. Šimonytės štabas savo kampanijai išleido jau daugiau nei pusę milijono eurų, kandidatės į prezidentus štabo vadovas Paulius Lukauskas atsakė, kad stebint G. Nausėdos rinkimų kampanijos intensyvumą, kyla pagrįstų klausimų dėl šios finansavimo ir jo šaltinių.

Savo ruožtu I. Šimonytės štabo vadovas pateikė G. Nausėdai aštuonis klausimus apie jo rinkimų kampanijos finansavimą ir pakvietė kandidatą į prezidentus nedelsiant į juos atsakyti bei išsklaidyti abejones.

1. Ar tiesa, kad Jūsų rinkimų kampanijos išlaidos pirmojo rinkimų turo metu (įskaičiuojant pagal VRK įkainius organizuotos reklaminės kampanijos ir žiniasklaidos projektų, kūrybos ir viešųjų ryšių, atributikos ir spaudos darbų, susitikimų su rinkėjais Lietuvoje ir užsienyje organizavimo, štabo patalpų nuomos, darbuotojų samdos ir kitos) buvo didesnės nei 185 000 EUR, kuriuos per pirmąjį rinkimų turą pavyko surinkti iš fizinių asmenų? Jei taip, kurios įmonės arba fiziniai asmenys savo turtu arba pajamomis garantavo paslaugų tiekėjams, kad Jūsų rinkimų kampanijos sąskaitos bus apmokėtos, ypač tuo atveju, jei į antrąjį rinkimų turą būtumėte nepatekęs? Ar tiesa, kad televizijos, radijo bei lauko reklamą užsakinėjote per reklamos planavimo agentūrą UAB „Inspired“? Ar tiesa, kad per UAB „Inspired“ reklamą užsakinėja ir „MG Baltic“ bei „Vilniaus prekybos“ grupės įmonės?

2. Ar tiesa, kad antro rinkimų turo LRytas TV debatų metu visuomenei pateikėte klaidinančią informaciją teigdamas, kad aktyvi lauko reklamos stendų kampanija paskutiniame pirmojo turo etape jums kainavo tik 20 000 EUR, nors pagal reklamos monitoringo duomenis ir VRK deklaruotus įkainius, tokios apimties kampanija kainuoja ~32 000 EUR. Jei taip, tai dėl kokių priežasčių klaidinate rinkėjus?

3. Ar tiesa, kad 136 tripusių lauko reklamos stendų (stendų savininkas UAB „Clear Channel Lietuva“), kurių nuomos vertė naudotam laikotarpiui pagal VRK deklaruotus įkainius yra ~32000 eurų, pirmo turo kampanijai užsisakėte tą pačią dieną (balandžio 4 d.), kai jų atsisakė UAB Vilniaus prekybos akcininkui priklausanti įmonė?

4. Antrajame ture taip pat naudojate lauko reklamos stendų kampaniją. Prieš pirmąjį rinkimų turą šių stendų nebuvote rezervavęs, todėl juos gauti galėjote tik vienu keliu – paprašius verslo įmonių perleisti dalį jų turimų, rezervuotų lauko reklamos stendų. Ar tiesa, kad antro turo kampanijai lauko reklamos stendus sutiko užleisti vienam iš UAB „Vilniaus prekybos“ akcininkų priklausanti įmonė. Jei taip, kokiomis sąlygomis ir kokiems įsipareigojimams esant ši įmonė sutiko savo reklaminių kampanijų sąskaita jums užleisti minėtus lauko reklamos plotus? Ar tiesa, kad asmeniškai prašėte daugiau stendų užleisti ir vienos stambios pramonės įmonės, bet susitarti nepavyko, todėl ant lauko stendų plakatų esantis tiražo skaičius 123 neatitinka realybės.

5. Ar tiesa, kad jūsų štabe visi žmonės dirbo ir dirba tik savanoriškais pagrindais ir atlygio štabo nariams nei iš rinkiminės sąskaitos, nei per kitas įmones nemokėjote?

6. Ar tiesa, kad kaip ir anonsavote štabo pristatymo metu viešųjų ryšių bei komunikacijos konsultacijas pirkote iš UAB „Idea Prima“? Ar planuojate atskleisti šių paslaugų, suteiktų per 8 mėnesius bendro darbo vertę dar iki rinkimų kampanijos pabaigos? Ar esate visiškai atsiskaitęs už šios įmonės suteiktas paslaugas ir jei ne, tai kokios įmonės arba fiziniai asmenys savo turtu arba pajamomis garantavo, kad už šias paslaugas bus apmokėta.

7. Šiuo metu jūsų turimos, deklaruotos rinkimų kampanijos pajamos neviršija 200 000 eurų. Įvertinus reklamos monitoringo duomenis ir tai, kiek panašaus intensyvumo, kaip jūsiškė, kampanijos kainuoja kitiems kandidatams, jūsų išlaidos pajamas pirmame ture viršijo nuo 100 000 iki 150 000 EUR.

8. Antrajame rinkimų ture taip pat vykdote intensyvią rinkimų kampaniją, kurios pirminiai įvertinimai rodo, kad Jūsų kampanijos II turo išlaidos gali siekti iki 100 000 eurų. Visa tai reiškia, kad jūsų turimos pajamos (iki 200 000 EUR) beveik du kartus mažesnės nei planuojamos išlaidas (nuo 400 000 iki 450 000 EUR). Kaip ketinate padengti rinkimų kampanijos metu atsiradusias skolas? Kokie fiziniai arba juridiniai asmenys garantuoja, kad tai padarysite?

Dėl G. Nausėdos rinkimų kampanijos finansavimo I. Šimonytės štabas vėliau kreipėsi į Vyriausiąją rinkimų komisiją (VRK), kuri nusprendė, kad finansinius klausimus nagrinės tik po rinkimų.

Nausėdos štabas: disciplinuotai laikomės biudžeto

Reaguodamas į I. Šimonytės štabo mestus įtarimus, G. Nausėdos rinkimų štabo komunikacijos vadovas A. Zabarauskas pirmadienį išplatino pranešimą žiniasklaidai. 

„G. Nausėdos štabas kampanijos biudžetą sudarė pačioje jos pradžioje ir disciplinuotai laikosi, pirkdamas tik būtiniausias paslaugas, o didelei daliai darbų atlikti, pasitelkdamas savanorius. Griežtai siekiame išleisti ne daugiau, nei surenkame. Tai, ko gero, sunku suprasti partijų atstovams, kurie rinkimams įpratę laisvai naudoti biudžeto lėšas ir pirkti didžiulius reklamos kiekius.

Puikiai suprantame, kad likus savaitei iki rinkimų, konservatoriai visomis išgalėmis stengsis mesti bet kokį šešėlį ant savo oponento. Tai Lietuvos politiniam gyvenimui įprasta nepagristų įtarimų mėtymo strategija, kurią Gitanas Nausėda, kaip nepriklausomas kandidatas į Lietuvos prezidentus, siekia išgyvendinti.

Įstatymai tiksliai numato ne tik finansavimo tvarką, bet ir skaidrumo reikalavimus bei ataskaitų pateikimo terminus, kurių mes griežtai laikomės. Audituotos finansinės kampanijos ataskaitos turi būti pateiktos iki rugpjūčio 26 d. Mes, be jokios abejonės, stengsimės padaryti tai anksčiau. Šiuo metu renkamės audito bendrovę, kuri atliks šį darbą“, – teigiama pranešime.

A. Zabarauskas, pirmadienį žurnalistų paklaustas, kaip vertina I. Šimonytės štabo iškeltus klausimus, pasveikino konkurentus.

„Noriu pasveikinti kolegas oponentus su puikiai sukurtu politiniu įvykiu. Matosi, kad jie tikrai turi politinės patirties, ne vienerius metus tai daro“, – sakė A. Zabarauskas ir pridūrė manantis, kad I. Šimonytės štabo paviešinti klausimai buvo ruošiami nuo praėjusios savaitės.  

G. Nausėdos štabo komunikacijos vadovas konkrečiai į I. Šimonytės štabo klausimus neatsakė, pažymėjęs, kad kandidatas į prezidentus nenori veltis į „konservatorių primestas žaidimo taisykles“, tačiau žadėjo, kad audituota rinkimų kampanijos finansinė ataskaita bus pateikta vėliau. Tiesa, A. Zabarauskas patvirtino, kad G. Nausėdos štabo komunikacijai padeda UAB „Inspired“ ir UAB „Idea Prima“.

Jis aiškino nematantis problemos, kad I. Šimonytės štabas dėl G. Nausėdos rinkimų kampanijos finansų kreipėsi į VRK.

Tikina, kad įsiskolinimų nėra

Žiniasklaidos planavimo ir pirkimo agentūra UAB „Inspired communications“ LRT.lt patvirtino dirbanti su kandidatu į prezidentus G. Nausėda. Įmonės vadovas Vasaris Oržekauskas teigė, kad kandidato į prezidentus štabui teikiamos žiniasklaidos strategijos ir planavimo paslaugos. Anot jo, tarp bendrovės klientų yra ir koncernas „MG Baltic“ bei UAB „Vilniaus prekyba“.

„Dirbame su daugiau kaip 60-čia klientų Lietuvoje ir užsienyje, tarp kurių yra ir „MG Baltic“ bei „Vilniaus prekyba“, – teigė V. Oržekauskas.

Jo teigimu, pastaraisiais mėnesiais (balandį, gegužę) nė vienas klientas bendrovės paslaugų neatsisakė.

V. Oržekauskas, paklaustas, ar G. Nausėdos štabas jau yra atsiskaitęs už UAB „Inspired communications“ paslaugas, atkreipė dėmesį, kad paslaugų teikimas dar nėra pasibaigęs, tačiau įsiskolinimų, anot jo, bendrovė nepastebi.

„Už dalį paslaugų yra apmokėta, o dalis kol kas ne, nes dar pati paslauga nėra pasibaigus ir projektas dar nebaigtas. Kol kas visi mokėjimai vyksta pagal grafiką ir jokių įsiskolinimų nestebime“, – komentavo įmonės vadovas.

Iškilo klausimas ir dėl lauko reklamų

Dar viena abejonė, iškelta I. Šimonytės štabo, buvo ta, kad lauko reklamos paslaugas teikiančios UAB „Clear Channel“ Lietuva stendai prieš pirmąjį prezidento rinkimų turą G. Nausėdos nebuvo rezervuoti, tad juos G. Nausėdos štabas esą galėjo gauti tik vienu keliu – paprašius verslo įmonių perleisti dalį jų turimų, anksčiau rezervuotų lauko reklamos stendų.

„Ar tiesa, kad antro turo kampanijai lauko reklamos stendus sutiko užleisti vienam iš UAB „Vilniaus prekybos“ akcininkų priklausanti įmonė?“, – G. Nausėdos štabo klausė I. Šimonytės komanda.

LRT.lt šaltinių duomenimis, pastaruoju metu su UAB „Clear Channel“ bendradarbiavo ir įmonės reklamos stendus užsisakė UAB „Akropolis Group“, AB „Vilniaus pergalė“ ir UAB „Švyturys-Utenos alus“, tačiau dvi pirmosios įmonės galimai stendų atsisakė ir juos galėjo perimti G. Nausėdos štabas.

LRT.lt kreipėsi komentarų į AB „Vilniaus pergalė“ ir UAB „Švyturys-Utenos alus“, tačiau atsakymų iš šių įmonių kol kas negavo.

Tačiau UAB „Clear Channel“ Lietuva generalinis direktorius Artūras Štaudė tokią versiją neigia. Jis LRT.lt teigė, kad užklausą iš su G. Nausėdos štabu bendradarbiaujančios žiniasklaidos planavimo agentūros dėl lauko reklamos pirmajam prezidento rinkimų turui bendrovė gavo šių metų vasario mėnesį, su ja sutartis pasirašyta kovą.

„Kampanija buvo pilnai suplanuota kovo mėnesio pradžioje, sutartis pasirašyta kovo 6 d. Tuo periodu visi mūsų turimi reklaminiai plotai buvo laisvi, neturėjome jokių rezervuotų kampanijų – nei „Švyturio“, nei „Maximos”, nei kokios nors kitos.

Nuomojamas kiekis buvo 118 tripusių stovų, o plakatų buvo spausdinama su rezervu remontui tiems atvejams, jei plakatai bus gadinami. Viso buvo spausdinta 136 plakatai. Tai – kasdienė praktika, toks pat rezervas yra spausdinamas visoms kampanijoms – socialinėms, politinėms ar komercinėms“, – komentavo A. Štaudė.

Pasak A. Štaudės, bendradarbiavimas su įvardintomis įmonėmis nėra nutrūkęs prasidėjus bendram darbui su G. Nausėdos štabu.

„Vilniaus pergalės“ kampanijos šiais metais neturėjome. „Akropolio“ kampanija vyksta šiuo metu. Tiek pas mus, tiek ir pas konkurentus. „Švyturio“ kampanija vyko prieš dvi savaites, praėjusią savaitę. Nuo šio pirmadienio vyksta kita. Visos suplanuotos kampanijos vyksta – H&M, „Cgates“, „Sheba“ ir taip toliau“, – aiškino A. Štaudė.

Pasak UAB „Clear Channel“ generalinio direktoriaus, stendus G. Nausėdos rinkimų kampanijai pirko su kandidatu bendradarbiaujanti žiniasklaidos planavimo agentūra.

„Tai jie ir mokėjo avansą, ir mokės likusią dalį (sumos – LRT.lt). Politinių kampanijų įkainius esame deklaravę VRK tinklapyje, pagal šiuos įkainius ir mokama už šią kampaniją. Sutartis ir sumos deklaruotos VRK. [...] Tos pačios kainos galioja visoms rinkiminėms kampanijoms, nesvarbu, koks politikas ir per ką perka“, – dėstė A. Štaudė.

Politikoje sakė nedalyvaujantys

Kaip portalui LRT.lt komentavo UAB „Akropolis group“ Komunikacijos vadovas Dominykas Mertinas, per metus UAB „Akropolis group“ rengia ne vieną trumpalaikę ir intensyvią pardavimų ir akcijų kampaniją bei įprastai rezervuoja didesnį kiekį reklamos pozicijų 

„Kiekvieną kartą, prieš pat kampanijos startą mes peržiūrime ir optimizuojame reklaminių priemonių tinklelį, atsižvelgiant į konkurentų veiksmus, vartotojų poreikius ir kitus rinkos pokyčius. Tokie sprendimai priimami atsižvelgiant į media planavimo agentūros rekomendacijas ir pasiūlymus“, – komentavo D. Mertinas. 

Pasak jo, gegužės menesį „Akropolio“ reklamai iš anksto buvo rezervuoti 74 tripusiai stendai. Kaip teigė D. Mertinas, tvirtinant galutinį reklaminės kampanijos biudžetą ir tinklelį, 20 procentų tripusių reklamos stendų t.y. 15 vnt. buvo atsisakyta. 

„Tai yra įprasta ir normali reklaminių kampanijų planavimo praktika ir šis atvejis mums yra įprastas. Plakatai reklamos stendams nebuvo pradėti gaminti, nes stendų rezervacijos buvo atšauktos anksčiau. 

Mūsų organizacija vykdo tik komercinę veiklą ir politikoje nedalyvauja, todėl kaip bus panaudojamos reklaminės pozicijos, kurių mes atsisakome, neturime informacijos. Mes tiesiog informuojame media agentūrą, ką ir kokiu laikotarpiu keisime. Pakeitimus darome dažnai, taigi, šis atvejis nėra kuo nors išskirtinis“, – teigė D. Mertinas.

AB „Vilniaus pergalės“ marketingo vadovas Justas Razmus LRT.lt pateiktuose atsakymuose teigė, kad įmonė jokia forma nedalyvauja politinėje veikloje, rinkimuose ir nepalaiko jokių konkrečių politikų ar partijų: „Žinoma, mes esame Lietuvos įmonė ir mylime savo šalį, taigi linkime kuo skaidresnio rinkimų proceso ir tikimės rezultato, kuris užtikrins geriausią ateitį Lietuvai ir jos gyventojams.

Nepalaikome visiškai jokių kontaktų su nei vienu kandidatu į prezidentų postą ar jų atstovais. Su mumis nesusisiekė ir niekas mūsų neprašė jokios pagalbos šia tema“, – komentavo AB „Vilniaus pergalės“ atstovas.

Tiesa, jis atskleidė, kad neseniai buvo suplanuota lauko reklamos kampanija, tačiau ne su „Clear Channel“, o su kita įmone. Tačiau reklamos kampanija buvo atšaukta: „Taip atsitiko todėl, kad netikėtai teko atkelti savo reklaminės kampanijos startą, nes turėjome tam tikrų gamybinių iššūkių ir nespėjome laiku pagaminti naujo produkto, kurį ketinome reklamuoti. Dar kartą pabrėžiu, kad tai buvo grynai mūsų verslo sprendimas, niekaip nesusijęs su politika.“

Sąskaitose – šešiaženklės sumos

Vyriausiosios rinkimų komisijos (VRK) internetiniame puslapyje skelbiami duomenys rodo, kad G. Nausėdos rinkimų sąskaitoje surinka daugiau nei 217 tūkst. eurų aukų. Apie 17 tūkst. jų įnešė pats kandidatas. Tuo metu I. Šimonytės rinkimų sąskaitoje – daugiau nei 541 tūkst. eurų. Didžiąją dalį jų – 330 tūkst. eurų – kandidatei paaukojo konservatorių partija.

Antradienį posėdžiavusi VRK nusprendė, kad kampanijų finansavimo klausimus nagrinės po rinkimų ir tyrimo nesiėmė.