Lietuvoje

2019.05.20 12:13

Kova aštrėja: Nausėda atsikirto Šimonytės štabui, pastaroji kreipėsi į VRK atnaujinta 15.53

ELTA, LRT.lt2019.05.20 12:13

Gitano Nausėdos rinkimų kampanijos komunikacijos vadovas Aistis Zabarauskas stebisi, kad Ingridos Šimonytės štabas savo kampanijai išleido jau daugiau nei pusę milijono. Kandidatės į prezidentus Ingridos Šimonytės štabo vadovas Paulius Lukauskas atsakė, kad stebint G. Nausėdos rinkimų kampanijos intensyvumą, kyla pagrįstų klausimų dėl šios rinkimų kampanijos finansavimo ir jo šaltinių. I. Šimonytės štabas dėl konkurento finansų galiausiai kreipėsi į Vyriausiąją rinkimų komisiją (VRK).

G. Nausėdos štabas teigia, kad perka paslaugas už gerokai mažesnes sumas bei remiasi savanorių darbu.

„Mus labiau stebina ne tai, kad jie pateikė informaciją dar net nepasibaigus kampanijai. Tai reiškia ne tai, kad visas išlaidas parodo, bet tai kiek jie daug išleidžia. Tikrai štabe esame nustebę, nes už gerokai mažesnes sumas perkame paslaugas ir remiamės savanorių darbu“, – Eltai sakė A. Zabarauskas.

Paklaustas, kiek vis dėlto žada išleisti G. Nausėda rinkimų kampanijai, komunikacijos vadovas teigė, kad visus tikslius skaičius pateikti VRK turi iki rugpjūčio 26 d., todėl apie tikslias sumas dar anksti kalbėti. Kita vertus, A. Zabarauskas patikino, kad tai bus „gerokai mažiau“ nei pusė milijono, bet daugiau nei 200 tūkstančių eurų.

„Su šiuo finansavimu yra labai viskas paprasta, pagal įstatymus mes turime pateikti audituotas ataskaitas iki rugpjūčio 26 d. Žinoma, mes taip ilgai nelauksime ir pateiksime anksčiau (...) Išleisime tikrai gerokai mažiau“, – paklaustas, ar tai bus daugiau nei 500 tūkst. eurų, teigė A. Zabarauskas.

„Visi finansiniai šaltiniai, kuriuos mes turime, jie privalo būti parodyti VRK, ir kitų finansavimo šaltinių mes tikrai neturime ir negalime turėti (...) Aš tikrai nenoriu kalbėti dabar konkrečiais skaičiais, nes tai bus netikslu, bet mes planuojame turėti daugiau nei 200 tūkstančių“, – teigė jis.

Konservatorius Andrius Kubilius teigia, kad G. Nausėdos rinkimų kampanija savo intensyvumu neatsiliko nei nuo Sauliaus Skvernelio, nei nuo I. Šimonytės kampanijos, o kai kuriais aspektais net ir stipriai lenkė. Todėl jam kyla klausimas, kaip ir kas iš tiesų finansuoja G. Nausėdos rinkimų kampaniją.

„Taigi nėra jokių priežasčių daryti išvadą, kad G. Nausėdos rinkimų kampanija būtų mažiau intensyvi nei buvusi S. Skvernelio ar tebesitęsianti I. Šimonytės kampanija. O tai reiškia, kad ir G. Nausėdos rinkimų kampanija turėtų kainuoti panašiai tiek, kiek ir jo konkurentų – apie 0,5 mln. eurų. Tokios kampanijos su jau išleistais 200 000 eurų nepavyks finansuoti, o tikėtis per 2 savaites surinkti dar 300 000 eurų – skamba nelabai įtikinamai.

Štai čia ir iškyla esminis klausimas – kaip yra ir kaip bus finansuojama G. Nausėdos rinkimų kampanija? Šie klausimai turi būti atsakyti nedelsiant. Taip, kaip tai padarė I. Šimonytės rinkimų štabas, viešai paskelbęs preliminarią ataskaitą apie visas rinkimų kampanijos išlaidas“, – feisbuko paskyroje teigė A. Kubilius.

I. Šimonytės štabas turi klausimų G. Nausėdai: ragina nedelsiant deklaruoti išlaidas

Praėjusios savaitės pabaigoje P. Lukauskas išplatino informaciją apie rinkimų kampanijos metu patirtas išlaidas bei paragino kitus kandidatus skaidriai deklaruoti savo patirtas išlaidas dar iki rinkimų kampanijos pabaigos.

„Skaidrumas ir atskaitomybė ypač svarbu nepriklausomiems kandidatams, kad neliktų abejonių dėl kitų, nei įstatymų nustatytų finansinių rėmėjų tiesioginio ar netiesioginio dalyvavimo rinkimų kampanijos finansavime. Todėl kviečiu gerbiamą kandidatą atsakyti į klausimus“, – pranešime spaudai teigia P. Lukauskas.

I. Šimonytės štabo vadovas pateikė G. Nausėdai aštuonis klausimus apie jo rinkimų kampanijos finansavimą ir kviečia kandidatą į prezidentus nedelsiant į juos atsakyti bei išsklaidyti abejones.

1. Ar tiesa, kad Jūsų rinkimų kampanijos išlaidos pirmojo rinkimų turo metu (įskaičiuojant pagal VRK įkainius organizuotos reklaminės kampanijos ir žiniasklaidos projektų, kūrybos ir viešųjų ryšių, atributikos ir spaudos darbų, susitikimų su rinkėjais Lietuvoje ir užsienyje organizavimo, štabo patalpų nuomos, darbuotojų samdos ir kitos) buvo didesnės nei 185 000 EUR, kuriuos per pirmąjį rinkimų turą pavyko surinkti iš fizinių asmenų? Jei taip, kurios įmonės arba fiziniai asmenys savo turtu arba pajamomis garantavo paslaugų tiekėjams, kad Jūsų rinkimų kampanijos sąskaitos bus apmokėtos, ypač tuo atveju, jei į antrąjį rinkimų turą būtumėte nepatekęs? Ar tiesa, kad televizijos, radijo bei lauko reklamą užsakinėjote per reklamos planavimo agentūrą UAB „Inspired“? Ar tiesa, kad per UAB „Inspired“ reklamą užsakinėja ir „MG Baltic“ bei „Vilniaus prekybos“ grupės įmonės?

2. Ar tiesa, kad antro rinkimų turo LRytas TV debatų metu visuomenei pateikėte klaidinančią informaciją teigdamas, kad aktyvi lauko reklamos stendų kampanija paskutiniame pirmojo turo etape jums kainavo tik 20 000 EUR, nors pagal reklamos monitoringo duomenis ir VRK deklaruotus įkainius, tokios apimties kampanija kainuoja ~32 000 EUR. Jei taip, tai dėl kokių priežasčių klaidinate rinkėjus?

3. Ar tiesa, kad 136 tripusių lauko reklamos stendų (stendų savininkas UAB „Clear Channel Lietuva“), kurių nuomos vertė naudotam laikotarpiui pagal VRK deklaruotus įkainius yra ~32000 eurų, pirmo turo kampanijai užsisakėte tą pačią dieną (balandžio 4 d.), kai jų atsisakė UAB Vilniaus prekybos akcininkui priklausanti įmonė?

4. Antrajame ture taip pat naudojate lauko reklamos stendų kampaniją. Prieš pirmąjį rinkimų turą šių stendų nebuvote rezervavęs, todėl juos gauti galėjote tik vienu keliu – paprašius verslo įmonių perleisti dalį jų turimų, rezervuotų lauko reklamos stendų. Ar tiesa, kad antro turo kampanijai lauko reklamos stendus sutiko užleisti vienam iš UAB „Vilniaus prekybos“ akcininkų priklausanti įmonė. Jei taip, kokiomis sąlygomis ir kokiems įsipareigojimams esant ši įmonė sutiko savo reklaminių kampanijų sąskaita jums užleisti minėtus lauko reklamos plotus? Ar tiesa, kad asmeniškai prašėte daugiau stendų užleisti ir vienos stambios pramonės įmonės, bet susitarti nepavyko, todėl ant lauko stendų plakatų esantis tiražo skaičius 123 neatitinka realybės.

5. Ar tiesa, kad jūsų štabe visi žmonės dirbo ir dirba tik savanoriškais pagrindais ir atlygio štabo nariams nei iš rinkiminės sąskaitos, nei per kitas įmones nemokėjote?

6. Ar tiesa, kad kaip ir anonsavote štabo pristatymo metu viešųjų ryšių bei komunikacijos konsultacijas pirkote iš UAB „Idea Prima“? Ar planuojate atskleisti šių paslaugų, suteiktų per 8 mėnesius bendro darbo vertę dar iki rinkimų kampanijos pabaigos? Ar esate visiškai atsiskaitęs už šios įmonės suteiktas paslaugas ir jei ne, tai kokios įmonės arba fiziniai asmenys savo turtu arba pajamomis garantavo, kad už šias paslaugas bus apmokėta.

6. Šiuo metu jūsų turimos, deklaruotos rinkimų kampanijos pajamos neviršija 200 000 eurų. Įvertinus reklamos monitoringo duomenis ir tai, kiek panašaus intensyvumo, kaip jūsiškė, kampanijos kainuoja kitiems kandidatams, jūsų išlaidos pajamas pirmame ture viršijo nuo 100 000 iki 150 000 EUR.

Antrajame rinkimų ture taip pat vykdote intensyvią rinkimų kampaniją, kurios pirminiai įvertinimai rodo, kad Jūsų kampanijos II turo išlaidos gali siekti iki 100 000 eurų. Visa tai reiškia, kad jūsų turimos pajamos (iki 200 000 EUR) beveik du kartus mažesnės nei planuojamos išlaidas (nuo 400 000 iki 450 000 EUR). Kaip ketinate padengti rinkimų kampanijos metu atsiradusias skolas? Kokie fiziniai arba juridiniai asmenys garantuoja, kad tai padarysite?

G. Nausėda atsikirto I. Šimonytės štabui

I. Šimonytės štabas ragino G. Nausėdą atsakyti į klausimus apie jo rinkimų kampanijos finansavimą ir kvietė kandidatą kuo greičiau išsklaidyti abejones. Reaguodamas į I. Šimonytės štabo mestus įtarimus, G. Nausėdos rinkimų štabo komunikacijos vadovas A. Zabarauskas pirmadienį išplatino pranešimą žiniasklaidai. 

Jame teigiama, kad nors konservatorių deleguotos kandidatės štabas teigia esą siekiantis išsklaidyti abejones, bet po šio veiksmo abejonių kyla daugiau, nei išsklaidoma ir pirmiausia dėl jų pačių veiksmų pastarosiomis dienomis.

„Praėjusią savaitę paskelbta apie partijos paramą kandidatei ir paviešinta neaudituota išlaidų ataskaita pirmiau laiko, nei numato Politinių kampanijų finansavimo ir finansų kontrolės įstatymas. Iki rinkimų pabaigos nepatikrinama ataskaita rodo, kad kampanijos išlaidos iš anksto buvo planuojamos, žinant apie būsimą partijos paramą“, – rašoma G. Nausėdos štabo pranešime žiniasklaidai.

Kaip nurodo štabas, prasidėjus išankstiniam balsavimui, per žiniasklaidą užduodami klausimai oponentui, nors pačių klausiančiųjų išlaidos stebina savo neefektyvumu.

„G. Nausėdos štabas kampanijos biudžetą sudarė pačioje jos pradžioje ir disciplinuotai laikosi, pirkdamas tik būtiniausias paslaugas, o didelei daliai darbų atlikti, pasitelkdamas savanorius. Griežtai siekiame išleisti ne daugiau, nei surenkame. Tai, ko gero, sunku suprasti partijų atstovams, kurie rinkimams įpratę laisvai naudoti biudžeto lėšas ir pirkti didžiulius reklamos kiekius.

Puikiai suprantame, kad likus savaitei iki rinkimų, konservatoriai visomis išgalėmis stengsis mesti bet kokį šešėlį ant savo oponento. Tai Lietuvos politiniam gyvenimui įprasta nepagristų įtarimų mėtymo strategija, kurią Gitanas Nausėda, kaip nepriklausomas kandidatas į Lietuvos prezidentus, siekia išgyvendinti.

Įstatymai tiksliai numato ne tik finansavimo tvarką, bet ir skaidrumo reikalavimus bei ataskaitų pateikimo terminus, kurių mes griežtai laikomės. Audituotos finansinės kampanijos ataskaitos turi būti pateiktos iki rugpjūčio 26 d. Mes, be jokios abejonės, stengsimės padaryti tai anksčiau. Šiuo metu renkamės audito bendrovę, kuri atliks šį darbą“, – teigiama pranešime.

Sveikino oponentus su sukurtu „politiniu įvykiu“

G. Nausėdos rinkimų štabo komunikacijos vadovas A. Zabarauskas, pirmadienį žurnalistų paklaustas, kaip vertina I. Šimonytės štabo iškeltus klausimus, pasveikino konkurentus.

„Noriu pasveikinti kolegas oponentus su puikiai sukurtu politiniu įvykiu. Matosi, kad jie tikrai turi politinės patirties, ne vienerius metus tai daro“, – sakė A. Zabarauskas ir pridūrė manantis, kad I. Šimonytės štabo paviešinti klausimai buvo ruošiami nuo praėjusios savaitės.  

„Mes manome, kad tai yra būdas nukreipti kalbą nuo fakto apie tai, kad nepriklausomai kandidatei skirta didžiulė partijos parama. Tai parodo, kad jų štabas planavo savo išlaidas gerokai anksčiau ir žinojo apie būsimą paramą iš anksto. Mūsų štabo vertinimu, per pastarąsias dienas nuo kandidatės burbulo nukrito kaukė, kuri buvo laikoma visus aštuonis rinkimų kampanijos mėnesius“, – aiškino G. Nausėdos atstovas.

Jo teigimu, G. Nausėdos kampanijos lauko reklama šiuo metu yra gerokai mažiau intensyvi negu pirmojo turo metu dėl to, kad reklaminiai stendai nebuvo perkame dviem savaitėms į priekį.

„Priešingai nei mūsų oponentai, mes nežinojome, kiek turėsime lėšų, nebuvo užtikrinti, kad būsime antrame ture ir nepirkome lauko reklamos stendų dviem savaitėmis į priekį, tai yra ilgiau nei jie tai padarė. Dėl to tų reklamos stendų yra mažiau tiek Vilniuje, tiek kituose miestuose“, – teigė A. Zabarauskas.

G. Nausėdos štabo komunikacijos vadovas konkrečiai į I. Šimonytės štabo klausimus neatsakė, pažymėjęs, kad kandidatas į prezidentus nenori veltis į „konservatorių primestas žaidimo taisykles“, tačiau žadėjo, kad audituota rinkimų kampanijos finansinė ataskaita bus pateikta vėliau. Tiesa, A. Zabarauskas patvirtino, kad G. Nausėdos štabo komunikacijai padeda UAB „Inspired“ ir UAB „Idea Prima“.

„Įtarimų mėtymas, statymas į šešėlį – tai prasidėjo nuo balandžio mėnesio, kai prasidėjo intensyvesnė rinkimų kampanija. Mes toliau vykdysime savo strategiją, kas yra bendrauti tiesiogiai su rinkėjais, o ne per žiniasklaidą, ne per oponentus“, – aiškino A. Zabarauskas.

Savo ruožtu jis tikino, kad G. Nausėdos štabas svarsto galimybę kelti klausimą, ar sąžininga, jog valstybės biudžeto dotacijos partijoms yra naudojamos rinkimų kampanijoje.

„Mūsų oponentai teigė, kad išleido daugiau negu pusę milijono eurų, bet jų rinkimų rezultatai buvo iš esmės tokie patys, kaip mūsų, o mes stebėjomės, kam yra išleidžiama tiek daug pinigų. Maža to, mes dabar svarstome štabe galimybę po rinkimų pradėti kelti klausimą apie tai, ar tikslingai yra naudojami biudžeto pinigai, kurie iš esmės yra visų piliečių pinigai, patekęs per dotacijas į rinkimų kampaniją. Jų išlaidos mus stebina – kai kurios jų eilutės yra 10 kartų didesnės negu mūsų. Pavyzdžiui, išlaidos fotografijoms, fotosesijoms. Pas mus tai [...] atlieka nemokamai, o tuo tarpu ten išleidžiamos sumos, viršijančios 10 tūkstančių eurų. Žiniasklaidos projektams išleidžiamos sumos viršija 35 tūkstančius eurų. Mes tokių projektų atsisakome“, – kalbėjo A. Zabarauskas.

Jis aiškino nematantis problemos, kad I. Šimonytės štabas dėl G. Nausėdos rinkimų kampanijos finansų kreipėsi į VRK.

„Labai gerai, kad kreipėsi į VRK, mes VRK pasitikime, ką parodėme pirmojo turo rinkimų dieną, kai jie paprašė mūsų išimti žinutę, nors to, pagal įstatymus, to padaryti neprivalėjome, bet parodėme gerą valią ir išėmėme. Mes bendrausime su VRK ir laikysimės įstatymų“, – aiškino A. Zabarauskas.

ELTA primena, kad šiuo metu VRK puslapyje nurodyta, kad kandidatą Gitaną Nausėdą fiziniai asmenys parėmė daugiau kaip 176 tūkst. eurų. Pats G. Nausėda iš visų kandidatų savo rinkimų kampaniją parėmė didžiausia leistina nuosavų lėšų suma – 17 700 eurų. Taigi visa suma šiuo metu siekia šiek tiek daugiau nei 194 tūkst. eurų bei, skirtingai nei I. Šimonytei, kandidatui paramos iš partijų neprireikė.

Tuo metu, nors pirmajame ture visas I. Šimonytės išlaidas padengė fiziniai asmenys (apie 202 tūkst. eurų), antrajame ture jos štabas vis dėlto sutiko priimti Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų 330 tūkst. eurų paramą. Tokiu būdu I. Šimonytė rinkimų kampanijai jau skyrė šiek tiek daugiau kaip 533 tūkst. eurų.

Paieškos rezultatai

20180218

Įkelk naujieną

Nuotraukos
Nuotraukos
Kelkite nuotraukas tiesiai iš kompiuterio arba spauskite pridėti nuotrauką/as
Nuorodos į audiovizualinę informaciją
Autorius