Lietuvoje

2019.04.11 06:59

Kandidato požiūris: krizė baigėsi, bet pagrindinį mokestį sumažinti nori ne visi

Gytis Pankūnas, Modesta Gaučaitė, LRT.lt2019.04.11 06:59

Prieš dešimtmetį Lietuvą užklupus finansinei krizei, valdžia suskubo padidinti didžiajai daliai prekių ir paslaugų taikomą pridėtinės vertės mokestį (PVM). 21 proc. PVM tarifas, nors sunkmetis Lietuvoje seniai baigėsi, o atlyginimai gerokai pakilo, tebėra taikomas iki šiol. Portalas LRT.lt paklausė kandidatų į prezidentus, ar jau atėjo laikas grąžinti PVM į prieškrizinį lygį.

Nežinote, ką jūsų mėgstamas kandidatas į prezidentus mano vienu ar kitu klausimu? Portalas LRT.lt publikuoja straipsnių ciklą „Kandidato požiūris“, kuriame – kandidatų į prezidentus atsakymai į įvairius klausimus: nuo partnerystės iki universitetų jungimų, nuo užsienio politikos iki to, už ką balsuotų rinkimuose, jei negalėtų balsuoti už save.

Klausimas kandidatams – ar PVM tarifas turėtų būti grąžintas į prieškrizinį lygį (18 proc.)?

2008 m. rudenį konservatoriaus Andriaus Kubiliaus vyriausybė, atsižvelgdama į įsisiautėjančią pasaulinę finansų krizę, tuometį 18 proc. PVM tarifą padidino iki 21 proc. Šis pakeitimas įsigaliojo 2009 m. Tąkart vyriausybės vadovas pažymėjo, kad toks sprendimas yra „laikina priemonė, kuri leis Lietuvai išgyventi krizę“.

Buvusio socialdemokrato Algirdo Butkevičiaus ministrų kabinetas 2012-2016 m. kadencijos metu sumažinti PVM nedrįso. Šiemet sukako dešimt metų, kai Lietuvoje taikomas „laikinai“ įvestas 21 proc. Liberalų sąjūdžio atstovai ne kartą siūlė grąžinti PVM tarifą į prieškrizinį lygį, tai yra sumažinti iki 18 proc., mat, kaip akcentavo liberalai, krizė Lietuvoje jau seniai baigėsi, o šalies ekonomika, atlyginimai toliau auga. Vis dėlto Sauliaus Skvernelio vadovaujama vyriausybė šiuo metu mažinti PVM taip pat nesvarsto.

Kandidatų atsakymai surašyti abėcėlės tvarka.

Vytenis Povilas Andriukaitis

Užsienio šalyse PVM yra įvairių pakopų, o Lietuvoje manoma, kad PVM turi būti plokščias. Vėliau šokama į trasą, kad išimties reikia knygoms. O kodėl negalima pagalvoti kitaip? Jeigu Lenkijoje PVM tarifas maisto produktams yra kitoks, tai kodėl Lietuvoje negalima padaryti kelių pakopų PVM, o prarastų mokesčių kompensavimui turėti lengviau administruojamą aplinkos taršos mokestį?

Mokesčiai tarpusavyje turi būti susiję – PVM, akcizai ir kiti. Jeigu būtų siūloma sumažinti PVM iki prieškrizinio lygio, tai aš iš viso nebalsuočiau dėl to. Ne laikas taip mąstyti. Lietuvai reikia atsikvošėti – dabartinė mokestinė sistema niekur neveda.

PVM, juridinių asmenų pelno mokesčių, fizinių asmenų pajamų mokesčio, akcizų mokesčių analizė turi atsakyti į klausimus, kurioje dalyje nutinka taip, kad didesnė mokesčių našta tenka tai visuomenės daliai, kuri gauna pajamas iš savo darbo. Lietuvoje mokestinei sistemai reikia reformų, nes turime didelį pajamų skirtumą tarp turtingiausių ir vargingiausių visuomenės sluoksnių. 

Arvydas Juozaitis

Reikėtų gerokai diferencijuoti PVM. Žiūrint, kam. PVM nacionalinei žemės ūkio produkcijai būtinai reikia mažinti. Lenkai (sumažino – LRT.lt) iki 5 proc. laiko, ir dėl to pas juos visai kitoks skatinimas žemės ūkio. Kiekvieną sritį reikėtų atskirai žiūrėti, bet pirmiausia reikėtų sumažinti PVM nacionalinei žemės ūkio produkcijai iki 5 proc.

Valentinas Mazuronis

Manau, kad taip. Aišku, reikia skaičiuoti, bet vėlgi – pagrindinis klausimas yra, kiek finansų mes duodame valstybei, kad ji juos vienaip ar kitaip panaudotų, o kiek paliekame žmogui. Tas PVM didinimas arba mažinimas yra tame.

Mano manymu tai, kad buvo pakeltas krizės laikotarpiu PVM, galbūt yra gerai, bet iš tiesų jis turėtų būti grąžinamas į buvusį lygį. O visi finansų perskirstymo mechanizmai, ieškojimas balanso tarp visuomeninių paslaugų ir žmogaus teisės pasirinkti turėtų būti sprendžiami kitomis formomis. Pasisakyčiau už tai, kad PVM būtų grąžintas į buvusį lygmenį.

Gitanas Nausėda

Tai yra susiję su didelėmis biudžeto netektimis. Tikėčiau, kad toks sprendimas padarytų teigiamą įtaką kainoms, todėl labiau svarstytinas variantas būtų radikaliai – ne trimis, o keliolika procentinių punktų – sumažinti PVM tarifą tam tikriems būtiniausiems maisto produktams, nes patirčių pasaulyje ir Europoje yra įvairių, ir kai kur šitos reformos pasiteisinimo. Dėl to mes negalime lengva ranka tokių reformų atmesti ir sakyti, kad jos nieko gero neduos, tik tam teikia tinkamai pasirengti.

Mindaugas Puidokas

Pasisakau už lengvatinį PVM taikymą. Štai, kad ir paprasčiausias pavyzdys – sunkiai sergantis ligonis Lietuvoje perka itin brangų vaistą ir nuo jo didelės sumos dar moka 21 proc. PVM. Kokią pridėtinę vertę galima imti iš sunkiai sergančių, gyvenančių ant skurdo ribos ir t.t.? Lengvatinis PVM turi būti taikomas tam tikroms paslaugoms, tarkime, šildymui, maisto produktams, vaistams ir t.t.

Naglis Puteikis

Taip, aišku. Turi būti žengtas dar vienas žingsnis – būtiniausios prekės turi būti (parduodamos – LRT.lt) sumažintu PVM. Tai daro beveik be išimčių visos Europos šalys. Mes čia esame visiškas anachronizmas. PVM yra vienas iš pagrindinių instrumentų mažinti turtinę ir pajamų nelygybę. Dėl to taikomi įvairūs modeliai, kaip mažesnis PVM būtiniausioms prekėms tam, kad mažiau uždirbantieji nebūtų diskriminuojami. Laiko klausimas, kada Lietuvos politikai atsigręš į vakarietišką kultūrą. Dėl to, ką mes darome su padidintu PVM ir nelaipsniuojami jo, neturtingas žmogus išleidžia visas savo pajamas.

Saulius Skvernelis

Ne, šiuo metu manau, kad nėra realių galimybių, bet apie tai diskutuoti galima. Bet labai būtina viską pasverti, nes PVM tarifo sumažinimas vienu procentiniu punktu mūsų biudžetui reikštų pakankamai ženklų sumažėjimą ir tikrai nesu tikras, ar bendro PVM sumažinimas atitektų vartotojui, ar neliktų paslaugų teikėjui arba prekybininkui. Kol kas tokių galimybių nėra.

Ingrida Šimonytė

Ką tik valdžia sumažino gyventojų pajamų mokestį (GPM) tiek, kad mes per trejus metus komuliatyviai neteksime kelių milijardų eurų, kuriuos šiaip naudotume viešosioms paslaugoms finansuoti. Pas mus mokytojai jau laipioja pro ministerijos langus ir kažkas kuria viešojo sektoriaus darbuotojų apmokėjimo pseudostrategijas, kur 2020-2024 metais kažkam padidės atlyginimas.

Mes galime taip padaryti: šiandien sumažiname GPM, šiandien sumažiname PVM ir liepti valdžiai, kuri ateis 2024 metais, padidinti atlyginimus, bet tai yra tas absurdas, po kuriuo mes kasamės pastaruosius keliasdešimt metų, kiek esame nepriklausomi.

Labai smagu sugalvoti, kad galime kokį mokestį sumažinti, bet paskui, kai ateiname prie to, dėl ko tie mokesčiai yra mokami, tai yra dėl viešųjų paslaugų, tada nėra pinigų, sakome, kad parengsime strategiją. Taip sistema neveikia. Gal ir galime sumažinti PVM iki 18 procentų, bet tada sutariame, ko atsisakome, arba gal kažkokie kiti mokesčiai turi pakeisti tą sumažintą PVM.

Valdemaras Tomaševskis

Negalima iš karto mažinti bendro PVM. Aišku, kai kuriais atvejais PVM reikėtų sumažinti taikant lengvatas, pavyzdžiui, maisto produktams, vaiko prekėms, vaistams, ką daro kitos Europos valstybės. Bet bendro PVM mažinti negalime, nes yra tokios sritys, kur verslas gali daug užsidirbti, tai, jeigu sumažinsime PVM, prarasime į biudžetą surenkamus pinigus ir tai būtų neteisinga.

Ciklo „Kandidato požiūris“ tekstus portale LRT.lt skaitykite iki pat rinkimų kiekvieną antradienį ir ketvirtadienį.