Kultūra

2019.03.28 17:29

Svarų apdovanojimą pelniusi Emilija Škarnulytė – menininkė iš ateities: žvelgiu į nematomą kasdienybę

Inesa Rinkevičiūtė, LRT PLIUS laida „Kultūros diena“2019.03.28 17:29

Prestižinėje dizaino ir meno parodoje – Milano trienalėje – Lietuvą pristatys vizualiųjų menų atstovės, filmų kūrėjos Emilijos Škarnulytės vaizdo instaliacija „Manifold“. Į Italiją mūsų atstovė išvažiuoja pelniusi itin svarų apdovanojimą jaunųjų menininkų konkurse.

Kovo 22 dieną Kijeve, Pinčuko meno centre E. Škarnulytei įteiktas pagrindinis konkurso apdovanojimas „Ateities kartos meno prizas“ (Future Generation Art Prize). Jo vertė 100 000 JAV dolerių. Trys penktadaliai šios sumos atitenka autoriui, o likę skiriami jo kūrybinei veiklai. Emilija įveikė 20 finalininkų.

Kas kasdienybėje nematoma

Milano trienalėje Lietuvos paviljonas bus atidarytas balandžio 5 dieną. E. Škarnulytės instaliacija „Manifold“, pasinerdama į fizinį ir mitinį Šaltojo karo palikimą, akcentuos Lietuvos požiūrį parodos rengėjų iškelta gamtos ir žmogaus ryšio tema. Pusmetį trunkančioje trienalėje iškils 22-iejų valstybių paviljonai.

Savo filme „Sirenomelia“ režisierė E. Škarnulytė prisipažįsta viską norinti papasakoti personažo iš ateities akimis. Jis keliauja po povandeninį pasaulį ir mato visas žmogaus progreso liekanas. Šis filmas – vaizdo instaliacijos „Manifold“ dalis. Tokio sumanymo Lietuvos atstovė ėmėsi prieš penkerius metus, lankydamasi Šiaurės Norvegijoje, nuo Šaltojo karo laikų išlikusioje bazėje.

„Man visada norėjosi žvelgti į tai, ko nematome kasdienybėje. Domino Šaltojo karo mitologija, sukurtas politinis mitas, kuo mes tikim, kuo tiki Rytai, Vakarai, – teigia instaliacijos autorė. – Nardant fiorduose mane šokiravo, kaip naujos gamtos rūšys, naujas planktonas, naujos medūzos tiesiog susikuria aplink tas žmogaus paliktas liekanas. Ten yra nuskendusių Antrojo pasaulinio karo laivų, bet su visiškai naujomis koralų struktūromis.“

Lietuvos projektas išsiskirs iš kitų

Paviljono pavadinimas „Manifold“ lietuviškai reiškia daugdarą. Vaizdo instaliacija E. Škarnulytė kuria neįprastą laiko ir erdvės santykį. Žiūrovas kviečiamas pasinerti į geopolitinius procesus, kartu keliauti po povandeninį pasaulį, aplankyti Japonijos Super-Kamiokandės observatoriją ir jos neutrinų teleskopą. Tai tik kelios iš erdvių.

Menininkei svarbu kelionę sukurti ne tik ekrane. Jos potyris per garsą, ritmą, kitus vaizdinius elementus perteikiamas ir instaliacijoje. „Tai nėra tiesiog ekranai, į kuriuos žiūri, tai – peizažai, į kuriuos įeini. Paviljone taip pat bus veidrodinės lubos, kurios man primena nesibaigiantį vandens tunelį, kanalą, būtent tą povandeninių laivų bazės vandenį, į kurį teko pasinerti pačiai“, – pasakoja menininkė.

2015 metais E. Škarnulytės kūrinio dalis buvo eksponuojama Šiuolaikinio meno centro (ŠMC) parodoje „QSO lęšis“. Ši Lietuvos meno institucija rengia ir menininkės dalyvavimą Milano trienalėje.

ŠMC atstovai teigia, esą jos darbai gerai atskleidžia trienalės temą. Tarpdisciplininių detalių visuma ir estetika, ir dizainu kelia nepaprastą įspūdį.

„Jos dizainas – tam tikra moderniojo amžiaus archeologija. Tai domėjimasis tomis didelėmis žmogaus sukurtomis archeologinėmis, mitologinėmis struktūromis, kurios liko, tarkime, po Šaltojo karo, branduolinių bandymų“, – sako ŠMC kuratorė Ūla Tornau.

Lietuvai atstovaujantis darbas, anot projekto rengėjų, nėra trienalei įprasto formato. „Trienalė atgimsta, stoja į konkurencinę kovą su Venecijos bienale, turinčia ilgametę tradiciją. Todėl Milano paroda, panašu, dar ieško savojo kelio, eksperimentuoja su formatu“, – teigia Lietuvos paviljono komisarė Julija Reklaitė.

Kultūros diena

Parengė Mindaugas Klusas

 

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt