Kultūra

2019.03.27 16:15

Lietuvių menininko skraidyklė pakibo virš niujorkiečių galvų

Mindaugas Klusas, LRT.lt2019.03.27 16:15

Šeši lietuvių menininko Algio Griškevičiaus kūriniai iki rugsėjo bus rodomi Niujorke. Kovo 28-osios naktį Lietuvos laiku Bronkso meno muziejuje (Bronx Museum of the Arts) atidaryta grupinė paroda „Useless: Machines for Dreaming, Thinking, and Seeing“.

Tokį pavadinimą, ko gero, gali išversti tik mūsiškiai filmų platintojai. Tačiau ir Lietuvos fotomenininkų sąjunga (LFS) išvertė gana padoriai: „Bevertiškumas: mašinos svajoms, mąstymui ir matymui“.

Paroda taria pagiriamąjį žodį nenaudingumui – tiksliau, kūrybai be praktinio tikslo. Tokią nuostatą ne kartą buvo apmąstę garbūs filosofai ir rašytojai. Tarkime, Aristotelis tvirtino, kad žinios yra vertingos pačios savaime, o ne dėl praktinės naudos. Šį teiginį šiandien daugelis pamiršta.

Paroda Bronkso rajone primins. Jos dalyviai rodys pramanytas mašinas, skirtas drumsti sapnus, jausmus ir skatinti kritinį mąstymą, ironiją. O kita vertus – skirtas daryti neįmanoma. Nes tokia meno nauda.

A. Griškevičius (g. 1954) – vienas ryškiausių Lietuvos tapytojų ir skulptorių, sulaukęs pripažinimo ir kaip savito žanro režisuotų fotografijų kūrėjas. Jų siužetus menininkas kuria ne kompiuterinėmis priemonėmis, o tikrovėje: renčia tikrus statinius, konstrukcijas, dirba keltuvais ir kranais. 

LRT. lt menininkas pripažino, kad paroda Bronkso muziejuje – bene reikšmingiausias jo kūrybos įvertinimas. Jau vien dėl to, kad įvykis jį susiejęs su tokiais meno žymūnais kaip Jairo Alfonso'as, Wimas Delvoye'as, Juanas Downey'is, Peteris Fischlis ir Davidas Weissas, Shih Chieh Huangas, José Iraola, Williamas Kentridge‘as. Viso su 17 autorių, pasauliniu vizualiojo meno elitu.

Į parodą Niujorko muziejuje A. Griškevičius teigia patekęs gana netikėtai. 2016-aisiais Kauno fotografijos galerijoje rezidavo „Bevertiškumo“ parodos kuratorius kubietis Gerardo Mosquera. LFS vadovas Gintaras Česonis supažindino rezidentą su lietuvių menininkų darbais, tarp jų – ir A. Griškevičiaus kūryba.

„Gintaras parodė kuratoriui mano fotografijų knygą „Mikališkių stebuklai“ (2009). Kadangi tas jau gyveno naujos parodos rūpesčiais, pamatė, kad mano darbai jai tinka. Tada aplankė mano studiją Vilniuje, praleido visą dieną rinkdamasis kūrinius“, – LRT.lt susitikimo aplinkybes pasakojo menininkas.

Svečio dėmesį patraukė penkios lietuvio fotografijos. Be to, kuratoriaus paprašytas, A. Griškevičius kibo į darbą ir sau įprasta maniera iš lazdyno šakelių surentė skraidantį objektą „Iliuzijų erdvėlaivis“. Per parodą Bronkse skraidyklė kybos virš bėgliųjų niujorkiečių galvų.

Menininkas sakė, kad jo kūriniai ir apskritai kūryba ribojasi su absurdiška sapno realybe. „Ir kai ją mėgini perteikti fotografijos medija, to absurdo daugėja aritmetine progresija“, – teigė A. Griškevičius.

G. Mosquera – irgi nepėsčias vyrukas. Kuratoriaus, meno istoriko ir kritiko kelią pradėjęs gimtinėje, rengęs Havanos bienalę, nuo 1989-ųjų karjerą tęsė užsienyje. Kuravo parodas Niujorko naujajame šiuolaikinio meno muziejuje, vėliau trejus metus ėjo garsaus festivalio „PHotoEspaña“ meno vadovo pareigas.