Kultūra

2018.10.05 10:59

R. A. Medeišienė. Kultūros galia: pritraukti nuostabius žmones (komentaras)

2018.10.05 10:59

Seniai, labai seniai, vartydama tuomet dar popierinius laikraščius, radau tokį darbo skelbimą: „Darbo daug. Kolektyvas baisus. Vadovas nesukalbamas.” Ir telefono numeris.

Tarp visų kitų skelbimų, tuo metu jau reikalavusių kelių užsienio kalbų, tobulų darbo kompiuteriu įgūdžių ir specifinių programų išmanymo aplikuojant į biuro administratorės poziciją, šis net labai iškrito iš konteksto. Tuo laiku apie kūrybiškumą versle, inovatyvius darbuotojų pritraukimo metodus dar nebuvo net sapnuojama, o ir pats skelbimas buvo patalpintas neprabangioje vietoje, maždaug „Parduodu naudotą traktorių” žinučių draugijoje.

Iki šiol gailiuosi nepaskambinusi nurodytu telefonu. Iki šiol įsivaizduoju, kad už to skelbimo slėpėsi komanda su sveiku jumoro jausmu, gerai ir įdomiai dirbanti, neapsimetanti kuo nėra. Darbdavys, ne tik kalėdinių vakarėlių įžanginėse kalbose vertinantis dirbančiųjų kuriamą produktą, atsidavimą ir skiriamą laiką. Komanda ir vadovas, kuriems svarbu kultūra.

„Lyderis privalo ir įkvėpti veiklai, ir apsaugoti nuo netinkamų veiksmų”, – sako rinkodaros konsultantas Simon Sinek.

Įmonės kultūrą jis lygina su žinoma vištos ar kiaušinio pirmumo dilema ir klausia, kas, mūsų nuomone, ateina pirmiau – puikūs žmonės, sukuriantys sveiką kultūrą, ar sveika kultūra, pritraukianti puikius žmones?

Atsakymas: nesvarbu.

Batų pardavimo įmonės „Zappos” vadovai kalba taip: „Kultūra yra mūsų prioritetas. Jos užtikrinimo vardan mes pasirengę atsisakyti trumpalaikio pelno ar pajamų augimo. Neįdarbinome daugybės talentingų žmonių, ne visai atitikusių mūsų įmonės kultūros nuostatų.” Įmonė turi du svarbius atrankos kriterijus. Vienas – standartinis interviu, kur aiškinamasi kandidato sugebėjimai ir patirtis. Kitas – elgesys nedarbinėje aplinkoje. Pavyzdžiui, skelbiama atranka į laisvas pozicijas. Aplikantų daug. Bendrovė siunčia autobusą juos atvežti nuo sutartos vietos. Vėliau autobuso vairuotojai apklausiami, kaip kandidatai elgėsi kelionėje. Nepriklausomai nuo turimų talentų grubūs, atsainūs, arogantiški asmenys darbo pasiūlymo negauna.

Dar vienas pokytis – laiko tarpas, per kurį pasiūlomas darbas po interviu. Standartinė nuomonė – save vertinanti įmonė greitai sprendimo priimti negali, nes kandidatų daug, o ir statusą reikia išlaikyti, kad kandidatas pasinervintų laukdamas ir labiau vertintų sunkiai gautą darbo vietą. Inovatyvus požiūris –  pranešti tą pačią dieną. Nes visi sprendimus priimantys asmenys mato kandidatą, turi galimybę jį /ją stebėti bei užduoti klausimus. Kandidatui išejus atrankos grupė diskutuoja vos penkias minutes. Užsitęsusios kalbos dažniausiai nėra geras ženklas. Greitas ir lengvas sutarimas paprastai reiškia, kad rastas puikus kandidatas.

„Bendrovės kultūra yra būsimų inovacijų pagrindas. Lyderio darbas –  sukurti tokį fondą “, – sako „Airbnb“ įkūrėjas ir generalinis direktorius Brianas Chesky.

Statuso žaidimai ir vertybės persigrupuoja.

Sakote, tokie reikalai vyksta tolokai nuo Lietuvos? Taip, tačiau situacija gerėja. Dažnu atveju tai emigracijos ir reemgiracijos pridėtinė vertė – parsivežamas supratimas, kaip, su kuo, kodėl ir už kiek norisi leisti vienintelį unikalų savo gyvenimą.

Ir visgi įdomu, kas iš tikro slėpėsi už to trumpo, gal prieš kokį 15 metų matyto darbo skelbimo. Eh…

Komentaras skambėjo per LRT RADIJĄ.