Kultūra

2018.08.17 16:04

Jauni atlikėjai populiarias dainas kuria ir miegamajame

Rūta Giniūnaitė, LRT.lt2018.08.17 16:04

Dabar išpopuliarėti jaunoms grupėms sudarytos visos sąlygos, o koncertų honorarai išaugo net kelis kartus, portalui LRT.lt sako „Lofto“ įkūrėjas ir grupės „Skamp“ narys Viktoras Diawara. Greitai dėmesio užsienyje sulaukusio atlikėjo Junior A teigimu, jeigu kūrėjai daugiau laiko praleistų skirdami muzikos rašymui, o ne siektų uždirbti pinigų, sėkmės istorijų būtų dar daugiau.

Didelės leidybinės kompanijos nėra būtinos

Muzikinę karjerą galima pradėti suradus leidybinę kompaniją ar pasirodžius televizijos eteryje, tačiau sėkmė gali ateiti dainas įrašius tiesiog miegamajame. Plungėje gimęs ir užaugęs Tautvydas, žinomas kaip Junior A, išgarsėjo dainą „Sleep Machine“ įrašęs savo kambaryje ir įkėlęs kūrinį į platformą internete, kuri dainą išsiunčia muzikos tinklaraščiams.

Greitai jo kūryba susidomėjo didelės leidybinės kompanijos, o „Sleep Machine“ pradėjo skambėti muzikos platformos „Spotify“ ir BBC radijo topuose.

Kaip teigia pats Junior A, muzikos sėkmę lemia laiku ir vietoje parašytas geras kūrinys. „Kartojau nuo pat pradžių – svarbiausia muzika, kūryba. Jei žmonės mažiau laiko praleistų mąstydami apie tai, kaip „pergudrauti sistemą“ ir uždirbti pinigų, o daugiau laiko skirtų muzikos rašymui, tokios istorijos pasikartotų dažniau“, – įsitikinęs atlikėjas.

Pirmąjį Junior A EP formato albumą „Born Busy“ išleido leidybinė kompanija, tačiau dabar atlikėjas pats leidžia savo dainas: „Man patinka daryti dalykus būtent taip, kaip jaučiu ir įsivaizduoju. Reikia suprasti, kad leidybinės kompanijos už „ačiū“ nedirba, yra dalijamasi procentais. Žinoma, kuo didesnės kompanijos, tuo didesnės jų investicijos į meninį projektą.“

Tam pritaria ir V. Diawara. Jo nuomone, galima išpopuliarėti su viena daina, nes kai kurie atlikėjai žino, ką daryti. „Yra daug reikšmingų faktorių: muzikos stilius, pataikymas į tinkamą laikmetį. Pavyzdžiui, hiphopo muzikos duetas „Lilas ir Innomine“ patys rūpinasi savo leidyba. Jų muzika susilaukė dėmesio ir grupė surengė koncertą „Lofte“, dabar sėkmingai parduoda bilietus arenose. Tai įvyko per kelerius metus. Anksčiau tokiu tempu išpopuliarėti buvo kažkas nerealaus“, – portalui LRT.lt sako koncertų organizatorius.  

Išpopuliarėti padeda ir legalios muzikos platformos

Nepriklausomos muzikos vadybos agentūros „Tilto namai“ vadovė Gabrielė Tamutytė, dirbanti su tokiomis grupėmis kaip „Garbanotas Bosistas“ ar „Sheep Got Waxed“, tikina, kad dabar jauniems muzikantams įsitvirtinti muzikos industrijoje lengviau nei anksčiau: „Lyginant su pastaraisiais 5 metais, dabar pasiekti klausytoją yra paprasčiau, bet išlaikyti muzikos vartotojo dėmesį tampa sunkia užduotimi. Taip yra dėl didelės pasiūlos – nuolat atsirandančių naujų grupių ir šiuolaikinio nuobodžiaujančio klausytojo.“

Muzikos apžvalgininkas ir muzikantas Domantas Razauskas sako, kad didelių pasikeitimų nėra – muzikantai visada įvairiais būdais leido kūrybą į dienos šviesą. „Pasikeitimas yra tik vienas – didelėms industrijos žaidėjoms yra sunkiau kontroliuoti muzikos rinką. Tiksliau, jos nebegali nieko kontroliuoti, nebent atlikėjas pats pasirašo su jomis kontraktą. Taip gimsta nepriklausomos įrašų kompanijos, kurios nėra neprofesionalios – tiesiog žaidžia kitomis taisyklėmis“, – komentuoja muzikos apžvalgininkas.

BNS nuotr.

Pasikeitimų įvyko ir internetinėje erdvėje, nes atsirado tokios legalios muzikos platformos kaip „Spotify“ ar „Deezer“ – tai dar viena priemonė jauniems muzikantams pasiekti naują auditoriją ir užsidirbti pajamų. „Spotify“ statistika rodo, kad ši legalios muzikos platforma už 1 mln. dainos perklausų atlikėjui sumoka apie 7 tūkst. JAV dolerių. 

D. Razauskas tokias platformas vadina legalia ir kokybiška galimybe atlikėjui būti prieinamam bet kuriame pasaulio įrenginyje: „Iš tokių platformų nepraturtėjau, nes ir anksčiau savo muzikos leisdavau nemokamai klausytis asmeninėje interneto svetainėje. Tačiau svarbu pastebėti, kad legalus nemokamas turinys beveik visiškai sustabdė masinį muzikos piratavimą. Dėl to Lietuvoje atsirado tokios aukštos rezoliucijos muzikos klausymo platformos kaip „Tidal“. Gerai, kai žmogus žino, kad elgiasi teisingai ir turi daug pasirinkimo taip elgtis.“

Atlikėjas Junior A mano, kad su muzikantų populiarumu tokios muzikos platformos nieko bendra neturi. „Tai puikus būdas už savo kūrybą gauti pinigų. Taip, platformos padeda atrasti žmonėms naują muziką, tačiau aš pats nedažnai klausau naujų dainų, nes nuolat daug rašau. Nenoriu būti per daug įkvėptas kitų kūrėjų. Kurdamas noriu turėti švarią galvą“, – sako atlikėjas.

Koncertų honorarai padidėjo kelis kartus

Lietuvoje perklausų skaičiai muzikos platformose daug mažesni nei užsienyje, todėl pagrindinės generuojamos atlikėjų pajamos ateina iš kitur.

Anot V. Diawaros, rinka tapo demokratiška ir jaunos grupės dabar sėkmingai gali užsidirbti iš koncertų: „Muzikantų honorarai už koncertus per paskutinius penkerius metus padidėjo du, kartais penkis ar dešimt kartų. Žmonės tavęs klauso, tuomet renkasi ateiti į koncertą, po renginio rikiuojasi į eilę ir perka vinilines ar kompaktines plokšteles, marškinėlius ir kitą atributiką.“

BNS nuotr.

Agentūros „Tilto namai“ vadovė G. Tamutytė taip pat pritaria šiai nuomonei. „Dažniausiai honoraras priklauso nuo grupės populiarumo. Mūsų kuruojami jauni atlikėjai – Migloko, Kabloonak, „Garbanotas Bosistas“ ar kiti, per pastaruosius metus pakankamai paaugo, todėl kartu padidėjo ir jų honorarai“, – portalui LRT.lt komentuoja muzikos agentūros vadovė.

Nors honorarai už koncertus auga, pastaruoju metu kalbama ir apie kompaktinių plokštelių pardavimo mažėjimą. Taip mano ir G. Tamutytė: „Atlikėjų, su kuriais dirbame, kompaktinės plokštelės tapo visai nebeaktualios, o vinilai atvirkščiai, yra labai pageidaujami. Agentūroje leidžiame ir kasetes. Jos neturi didelės paklausos, randa specifinį pirkėją.“

Tačiau D. Razauskas nepritaria nuomonei apie mažėjančius kompaktinių plokštelių pardavimus. „Vasario pabaigoje išleidome 500 vienetų savo naujo albumo „Vos vos“ kompaktinių plokštelių ir tokiu pat tiražu perleidome seną albumą „Rodyklės“. Pirmojo jau nebeturiu – išpirktas iki paskutinio. Dabar daugėja žmonių, perkančių aukštos rezoliucijos skaitmeninius įrašus internete ir klausančių muzikos legaliose platformose“, – apibendrina muzikantas.