Kultūra

2021.12.07 23:25

„Titanike“ – „Pripučiamas meno muziejus“: dailininkė permąsto klasikinį meną ir jo reikšmę šiandien

Inesa Rinkevičiūtė, LRT TV naujienų tarnyba, LRT.lt2021.12.07 23:25

Vilniaus dailės akademijos (VDA) parodų salėse „Titanikas“ atidaryta menininkės Aušros Vaitkūnienės paroda „Pripučiamas meno muziejus“. Joje – per pastaruosius 5 metus nutapyti paveikslai, kuriuose dailininkė permąsto klasikinį meną ir jo reikšmę šiandien.

Sveiki atvykę į „Pripučiamą meno muziejų“. Taip metaforiškai tapytoja A. Vaitkūnienė žvelgia į kasdien nepertraukiamai pasaulyje kuriamus vaizdus, taip pat ir saugyklas, kaupiančias kasdienius įvykius, faktus. Pripučiamo meno muziejaus idėja menininkei kilo prieš 20 metų.

„Ir realizuota 2001 metais pietų Prancūzijoje, kur vyko Europos bienalė <...>. Vėliau ji vėl atsigamino tuo covidiniu laikotarpiu, kai sėdėjom visi prie monitorių ir buvo perviršis visos informacijos, ir aš tada pradėjau galvoti, kad vis tik kiek yra pasaulyje muziejų, pripildytų meno kūrinių, o kiek dar muziejų saugyklose glūdi tų kūrinių, kurie galbūt ir dienos šviesos nepamatys“, – sako menininkė.

Panorama. Pasienyje su Baltarusija nepaprastoji padėtis pratęsta dar mėnesiui

Parodoje esantys paveikslai – per pastaruosius penkerius metus menininkės nutapyti darbai. Juose ne tik atpažįstami portretai, bet ir citatos iš kitų dailės kūrinių, pavyzdžiui, Edvardo Muncho, Paulio Cezanne`o ar Vincento van Gogho. Menininkės teigimu, šie kūriniai ir atsirado permąstant klasikinį meną, jo reikšmę šiandien.

„Ir kiek ta kūryba pučiasi? Ar ją išvis verta plėsti ir dauginti, kas jau išvis galbūt seniai yra padaryta. Aš apie tai galvoju ir galvoju, kad jeigu aš rasčiau atsakymą, turbūt jau nebetapyčiau“, – teigia A. Vaitkūnienė.

Anot menotyrininko dr. Vido Poškaus, žvelgti į „Pripučiamą meno muziejų“ galima ir su ironija, ir rimtai.

„Man pačiam, asmeniškai, Aušra yra pirmiausia peizažo tapytoja. Turint omenyje, kad ji turi sodybą pietų Lietuvoje, Dzūkijoje, su tipišku tokiu dzūkišku peizažu, jos darbuose irgi matome tą peizažinį mąstymą.O tapant peizažus, prisiminkime, 19 amžiaus impresionistai, eidami tapyti plenero sąlygomis, jie imdavosi ne pripučiamą palapinę, o dažniausiai – skėtį. Tai tas pripučiamas meno muziejus asocijuojasi ir su tokia plenerine, laisva, ekspresyvia tapyba, kam ir atstovauja Aušra, kaip tapytoja“, – sako menotyrininkas.

Anot A. Vaitkūnienės, ši paroda – kartu ir kritiškas žvilgsnis į tai, kas vyksta šiandien.

„Analogija dar yra ir su visata, kuri irgi plečiasi, pučiasi ir visos galaktikos, visos sistemos yra kaip muziejiniai eksponatai, ir kada ta mūsų visata sprogs ir vėl grįš į pradinį tašką, nežinom“, – sako menininkė.

A. Vaitkūnienės teigimu, nors menininkas taip pat už tai atsakingas, kol yra idėjų, meno muziejus ir toliau pučiasi.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt