Kultūra

2021.06.18 15:22

Atidaroma Nacionalinės premijos laureatės Ridikaitės paroda: galima išvysti ir patį kūrybinį procesą

Margarita Alper, LRT TV naujienų tarnyba, LRT.lt2021.06.18 15:22

Vilniuje, Taikomosios dailės ir dizaino muziejuje, penktadienį atidaroma Nacionalinės kultūros ir meno premijos laureatės Eglės Ridikaitės tapybos paroda „link“.

Taikomosios dailės ir dizaino muziejuje baigiama įrengti tapytojos Eglės Ridikaitės paroda, čia ji eksponuoja daugiau nei 40 darbų, sukurtų per pastaruosius penkerius metus. Tapytoja sako parodą pavadinusi „link“, nes darbus sieja kelionės link išėjimo ar link prašviesėjimo tema.

Žinios. Prezidentas su LSA vadovais aptars tiesioginių merų rinkimų įteisinimą

Dailininkė pernai įvertinta Nacionaline kultūros ir meno premija už kultūros paveldo aktualizavimą šiuolaikinėje tapyboje, už pastaraisiais metais menininkės kuriamų keliasdešimties didelio formato darbų ciklą „Atėjai, pamatei, išėjai: kultūringos grindys“. Menininkė paklaidžiojusi po Vilnių, po senųjų pastatų laiptines, radusi jai gražias, kaip ji vadina, kultūringas grindis, jas įamžino darbuose ir perkėlė ant sienų.

Darbus Ridikaitė kūrė laikinoje studijoje Vilniuje, sovietmečiu statytame vaikų darželyje, buvusios Didžiosios sinagogos teritorijoje. Jai įsikūrus tose dirbtuvėse, archeologai atkasė sinagogos liekanas. Taip menininkė ėmė domėtis ir tyrinėti. Parodoje ir vieni naujausių darbų – „Užkasti mėnuliai“, juose užfiksuotos sinagogos kolonos.

„Kolonos yra sinagogos dydžio. Skritulys paimtas nuo tikro atkasto originalo, buvo tik fragmentas. Gilinausi į marmuro pavyzdžius, bet buvo karantinas, niekur įeiti negalėjau“, – pasakoja E. Ridikaitė. „Šitos raukšlės, marmuro įtrūkimai atitinka sinagogos įtrūkimus“, – sako menininkė.

Ridikaitė pasakoja praeitą vasarą užėjusi į kitą, restauruojamą sinagogą Gėlių gatvėje, ten irgi pastebėjo grindų ornamentą ir perkėlė jį ant savo drobės. Kol kas šis, didžiausias jos darbas parodoje (keturių metrų ilgio ir penkių metrų pločio) dar nebaigtas. Kūrybinį procesą bus galima išvysti ir parodoje. Tiesa, į erdvę, kur yra nebaigtas kūrinys ir kur menininkė dirbs, lankytojas negalės užeiti, galės tik žvilgtelėti pro plyšį.

Visi parodoje eksponuojami darbai sukurti išskirtine pačios Ridikaitės susikurta technika – pridengusi drobę iš anksto paruoštais rankų darbo trafaretais, ji keliais sluoksniais purškia aerozolinius dažus, kol išgauna tinkamą atspalvį ir faktūrą.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt.