Kultūra

2021.04.29 08:49

Per pandemiją gimęs šokio projektas įspėja apie įstiklintą visuomenę – jį žiūrovai stebės iš stiklo cilindrų

Gabija Narušytė, LRT KLASIKOS laida „Pakeliui su klasika“ , LRT.lt2021.04.29 08:49

Po penkis mėnesius trukusios tylos – pirmoji teatro premjera. Stiklo cilindruose žiūrovai stebės AIROS šokio teatro spektaklį „Alkis“. Spektaklio režisierė Aira Naginevičiūtė LRT KLASIKAI sako, kad naujasis kūrinys stipriai atlieps šių dienų aktualiją – pasaulį paralyžiavusią ir visuomenę tarsi įstiklinusią koronaviruso pandemiją.

Ketvirtadienį minima Tarptautinė šokio diena. Šokio teatras AIROS pristato projektą kūnams „Alkis“. Tai pandemijos laikotarpiu užgimusi kūrybinė mintis, kuri realizavosi šokio ir filosofijos diskusijos pavidalu netradicinėje „Dūmų fabriko“ erdvėje.


Pasak spektaklio choreografės ir režisierės, Vyriausybės kultūros ir meno premijos laureatės A. Naginevičiūtės, šis spektaklis gimė ir audėsi iš dvasinio alkio. „Alkis yra ne tik fizinis. Juntamas ir dvasinis alkis, kuris ir verčia mus žmonėmis, – sako spektaklio režisierė. – Man alkis yra ir geismas, ir kūrybos perpetuum mobile būsena, ir instinktas vienu metu.

Taip pat alkis yra ir tada, kada nesustojame ko nors ieškoti, kas dar nėra atrasta. Žmogus yra smalsi, daugiasluoksnė ir paslaptinga asmenybė. Tai ir masinis troškimas pažinti, patirti, pajusti. Visa tai ir bandome išartikuliuoti [spektaklyje]. Taip pat alkis yra tarsi savotiškas įspėjimas.“

Įspėjimu A. Naginevičiūtė sako norinti atkreipti dėmesį į pandemijos keliamus iššūkius. Ji pabrėžia, kad spektaklis drąsiai gali būti vadinamas unikaliu, mat žiūrovai kūrinį stebės neįprastai – vietos išskiriamos po vieną ar du asmenis stiklo cilindruose. Ir taip, pasak jos, daroma neatsitiktinai – norima kvestionuoti, kokios pasekmės laukia žmogaus, jį įstiklinus.

Alkis, anot choreografės, įspėja ir tarsi išprovokuoja dialogą tarp vienos ir kitos stiklo pusių. Įdomu ir tai, kad žiūrovai spektaklį iš stiklo indų stebės ne sėdėdami, kaip kad yra įprasta, o stovėdami.

„Visoje erdvėje bus išdėstyti 15 cilindrų. Mes kviečiame žiūrovus į spektaklio vidų. Jie tampa tarsi kokiais inkliuzais, scenografijos dalimi. Taip pat jie turės skirtingus rakursus – žiūrėjimo taškus. Žiūrovas galės pasirinkti, kaip savo kūną projektuoti, kur ir kaip žiūrėti. Ir iš viso to jis susikurs savo istoriją“, – spektaklio koncepciją pristato jo režisierė.

Naujasis šokio spektaklis unikalus dar ir tuo, kad šokama jame bus be muzikos. Spektaklyje šoksianti šokėja Agnietė Lisičkinaitė, regis, su tuo nesutinka ir užduoda klausimą: o kas gi yra ta muzika?

„Spektaklyje skamba tam tikra garso architektūra, kuri, man dirbant su AIROS jau nebe pirmame spektaklyje, tampa muzika, – teigia šokėja A. Lisičkinaitė. – AIROS priėjimai tiek prie vizualinių, tiek prie garsinių, tiek ir prie judesio sprendimų niekada nebūna tipiški ir standartiški. Tai nėra tie sprendimai, kurių gali tikėtis žiūrovas.“

Šokio kritikė Vita Mozūraitė yra rašiusi, kad A. Naginevičiūtės spektaklių kūnas yra šokėjai. Prie šokėjų grupės spektaklyje prisijungęs garsus Lietuvos aktorius, šokėjas ir choreografas Gytis Ivanauskas teigia, jog šokėjai sudaro stiprų spektaklio kūną vien dėl to, kad su režisiere yra įdomu eksperimentuoti, o patiems šokėjams yra sudaromos plačios galimybės dalyvauti spektaklio kūrybiniame procese.

„Čia nėra taip, kad Aira (spektaklio režisierė A. Naginevičiūtė – LRT.lt) būtų koks diktatorius, pasidaręs savo sistemą, ir nieko daugiau iš šono nepriima. Ji visada išklauso, mes tariamės. Ir tai yra, drįsčiau pasakyti, mūsų visų bendras vaikas, bendras mūsų kūrinys“, – sako G. Ivanauskas.

Anot jo, spektaklio kūnais šokėjai vadinami dar ir dėl to, kad jie per visą kūrybinį procesą neišvengiamai įsikūnija į kūrinį. „Šokėjai įsikūnija, įsigyvena į spektaklį, – tikina garsus choreografas. – Agnietė (šokėja A. Lisičkinaitė – LRT.lt) sako, kad ji atlikėja, tačiau aš manau, kad mes čia, šiame spektaklyje, visi esame kūrėjai.“

Tokią G. Ivanausko mintį liudija ir šokio teatre taikoma „čia ir dabar“ praktika, ji šokėjams suteikia plačią improvizacijos laisvę. „Yra palikta labai daug laisvės improvizacijai, bet mes kiekvienas žinome savo ribas, žinome, apie ką mes kalbame. Kartais ne tiek svarbu, ar tu pakelsi dešinę ranką, ar kairę, – spektaklyje labiau vadovaujamės emocijomis ir kiekvienas atskirai savo asmeniniais išgyvenimais“, – sako šokio spektaklyje „Alkis“ pasirodysiantis G. Ivanauskas.

LRT.lt informuoja, kad šokio spektaklio „Alkis“ premjera įvyks balandžio 29 d.–gegužės 1 d. stigmatizuojamame sostinės Naujosios Vilnios rajone įsikūrusioje kultūrinėje erdvėje „Dūmų fabrikas“.

Visas pokalbis apie jau greitai dienos šviesą išvysiantį šokio spektaklį – radijo įraše.

Parengė Vismantas Žuklevičius.


Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt