Kultūra

2021.04.06 19:23

Kurtizane vadinta kompozitorė Barbara Strozzi – „pernelyg seksuali bažnyčiai“, bet jos kūriniai buvo išleisti ištisais tomais

Danijos radijas, LRT KLASIKA, LRT.lt2021.04.06 19:23

Kai kalba pasisuka apie klasikinės muzikos kompozitores, dažnai sakoma, kad nėra daug iš ko rinktis. Tai netiesa – tiesiog dar nepradėta apie jas pasakoti. Štai trumpas pasakojimas apie vieną jų – Barbarą Strozzi.

1644-ieji. Ji palinkusi virš partitūros savo kambaryje. Girdi, kad ją šaukia vaikai, tačiau tarsi užhipnotizuota žvelgia į plunksną, judančią popieriumi. Kiekviena detalė turi būti užrašyta taisyklingai, o laiko nedaug. Čia crescendo, o čia jau diminuendo. Trelis ketvirtoje dalyje, o tada fortissimo. Ji juokiasi iš savo pačios muzikinio pokšto. Į spaustuvę!


Siaurose Venecijos gatvėse sunku išvengti praeivių smerkiančių žvilgsnių. „Kurtizanė!“ – švokščia jie.

Jos vardas puikuosis ant kiekvieno jos kūrinio.

Ji tampa la virtuosissima cantatrice, virtuoziškiausia dainininke. Barbara Strozzi rašo tik vokalinę muziką, kurią pati ir atlieka, sau akompanuodama liutnia.

Strozzi laikais muzika ir erotika glaudžiai susijusios. Dainininkės įvaizdis dažnai tiesiogiai siejamas su gundymu ir seksu. Toks įvaizdis, beje, išliko ir vėlesniais laikais. B. Strozzi puikiai suvokė šią sąsają savo kūryboje. Erotines temas ji nagrinėja drąsiai ir rafinuotai. Jos humoras ir susierzinimas vaizduojami per muziką, kurią ji rašo to laiko stereotipinei poezijai, – poezijai, kurią, žinoma, rašė vyrai.

Moterys joje apibūdinamos labai tiesmukai, o vyrų reakcijos į moteris – dar tiesmukesnės. Strozzi muzikoje kartais gana aiškiai justi lovos reikalai. Galbūt dėl to B. Strozzi vadina „pernelyg seksualia bažnyčiai“.

B. Strozzi muzika sudėtinga, ji inovatyviai išnaudoja visą žmogaus balso diapazoną. Baroko laikotarpiu Italijoje ji naujoviškai naudoja disonansus ir sinkopuotus ritmus.

Vis dėlto Barbara Strozzi išskirtinė tuo, kad jos gyvenimo – baroko – laikotarpiu joks kitas kompozitorius (nei vyras, nei moteris) neišleido tiek daug kūrinių kaip ji. Barbara gyveno 17 a. Venecijoje – mieste, kuriame klestėjo moderniausia ir liberaliausia leidybos pramonė Europoje.

Kitaip nei daugelis kolegų, B. Strozzi entuziastingai žiūrėjo į leidybos pramonę ir tai puikiai iliustruoja skaičiai. Tiek Strozzi, tiek jos amžininkai sukūrė daugybę kantatų, tačiau tik nedaugelio jų partitūros buvo išleistos. Pavyzdžiui, kompozitorius Karisimis parašė 135 kantatas, tačiau iš jų buvo išleistos tik penkios. Ir nors daugumos kompozitorių vyrų kūrinių buvo publikuota labai mažai, Strozzi čia buvo išimtis. Jos kūriniai buvo išleisti ištisais tomais, skirtais vien tik jos partitūroms.

Strozzi kompozicijos buvo kruopščiai atspausdintos, be klaidų, su neįprastai smulkiomis detalėmis, dinamiškais niuansais ir puošybos elementais. Tai liudija, kad ji turėjo tvirtą nuomonę apie tai, kaip jos muzika turėtų išlikti ateities kartoms, ir reikliai siekė, kad ji būtų tinkamai perteikta.

B. Strozzi gimė 1619-aisiais, ją augino vieniša motina. Nežinoma, kas buvo jos tėvas, tačiau jos mama dirbo žinomo poeto Džulijaus Strozzi, kuris tuo metu buvo populiarus libretų autorius Venecijoje, namuose. Jis buvo „Incogniti“ narys, o tai buvo didžiausia ir prestižiškiausia intelektualinė akademija Europoje, turinti didelę politinę įtaką Venecijoje.

Su Barbara jis elgėsi kaip su savo vaiku – ji ir galėjo būti jo vaikas – ir padėjo ugdyti jos talentą: iš pradžių dainavimo, o vėliau ir komponavimo. Barbara dažnai koncertavo Dž. Strozzio akademijoje, ten susipažino su Džovaniu Paolo Vidmanu ir užmezgė romantiškus santykius.

Buvo kalbama, kad jis Barbarą išžagino, tačiau ji persikėlė gyventi pas Vidmaną kaip mylimoji ir gyveno kartu su jo žmona ir jų vaikais iki pat savo mirties. Sugulovės statusas jai leido pasinerti į dainavimą ir muzikos kūrimą. Su Vidmanu ji susilaukė keturių vaikų, o kai Vidmanas mirė, jo našlė surado Barbaros ir Vidmano dukroms vietą geruose vienuolynuose.

Iš Vidmano Barbara nieko nepaveldėjo, kita vertus, pati buvo apsukri verslininkė. Ji skolino pinigus už palūkanas. Pavyzdžiui, Vidmanui paskolino 2 000 dukatų, kad šis taptų Venecijos aukštuomenės nariu, su sąlyga, kad jis sumokės jai 10 proc. palūkanų.

Taigi kai kitą kartą kas nors sakys, kad nedaug yra moterų kompozitorių, paprieštaraukite. Dabar jūs žinote apie B. Strozzi.

Šis pasakojimas – Danijos radijo inicijuoto Europos transliuotojų sąjungos projekto, skirto tarptautinei Moters dienai, dalis.