Kultūra

2021.03.08 23:07

Išskirtinė paroda sostinėje: pirmą kartą eksponuojami optinio meno kūrėjo Varnelio piešiniai

kol kas – virtualiai
Margarita Alper, LRT TV naujienų tarnyba, LRT.lt2021.03.08 23:07

Kazio Varnelio namuose-muziejuje lankytojams jau parengta išskirtinė paroda – pirmą kartą eksponuojami optinio meno kūrėjo piešiniai, eskizai bažnyčių interjerams. Kol kas ją galima apžiūrėti tik virtualiai, tačiau ji lauks lankytojų tol, kol muziejams bus leista pradėti veikti.

Kazys Varnelis, gyvendamas Jungtinėse Valstijose, kelis dešimtmečius praleido kurdamas bažnyčių interjerus, baldus, altorius, klausyklas ir liturginius reikmenis lietuvių išeivijos bažnyčioms. Parodoje – niekada anksčiau neeksponuoti 20 amžiaus 5–7 dešimtmečiais sukurti eskizai, daugiausia atspindintys dailininko Čikagoje įsteigtų Bažnytinio meno dirbtuvių laikotarpį.

„Tai yra piešinių paroda, reikėjo laiko, kad išsikristalizuotų, kokių piešinių, nes Varnelio muziejuje yra piešinių apie 200, ir vėlesnio, optinio laiko, ilgainiui žiūrint, mūsų parodos pagrindinė kuratorė Daliutė Ivanauskaitė, kuriai ir kilo idėja, ji pamatė tą kiekį, tikrai buvo sunkus darbas atsirinkti, paskui pamatė, kad savaime grupuojasi ir buvo nuspręsta, kad mes rodom tik bažnytinio meno eskizus.

Panorama. Kazio Varnelio namuose-muziejuje pirmą kartą eksponuojami Varnelio piešiniai, eskizai bažnyčių interjerams (su vertimu į gestų k.)

Visų pirma tai yra piešinys, čia yra pirminė vertė, nes piešinys kaip toks, Varnelio žodžiais tariant, yra visa kūrinio esmė“, – teigia parodos kuratorė dr. Aistė Bimbirytė-Mackevičienė.

Pasak parodos kuratorės, K. Varnelio pažintis su bažnytine daile prasidėjo dar vaikystėje, jo tėvas buvo dievdirbys, todėl jis būdamas vaikas visuomet būdavo greta dirbančio tėvo.

„Vėliau ateina Ušinsko (vitražo meistro – LRT.lt) figūra, jam studijuojant Kaune. Milžinišką įtaką Varneliui padaręs asmuo. Jie gavo užsakymą parengti vitražus ir freskas Prisikėlimo bažnyčiai Kaune. Net nežinom, kaip tie projektai atrodo, iki šiol tai yra mįslė, bet žinom tikrai, kad jis su tuo dirbo. Tik įgyvendinti tų darbų jis nespėjo, mes atėjo Antrasis pasaulinis karas“, – sako parodos kuratorė.

Būtent ši patirtis K. Varneliui padėjo išvykus į Ameriką, kai jis labai greitai ten rado darbą.

„Jis nuvyksta į italų studiją, vos mėnuo po atvykimo į Ameriką. Jis parodo nuotraukas freskų ir eskizų, kurios skirtos tai kauniškei bažnyčiai, ir iš karto gauna darbą. 1 doleris per valandą, tai daug žmogui, kuris ką tik atvyko. Kiti lietuviai fabrikuose tiek neuždirbdavo“, – pasakoja dr. A. Bimbirytė-Mackevičienė.

Nepaisant to, savo kūrinių bažnyčioms K. Varnelis nelaikė svarbiais, sako kuratorė, žiūrėjo tai kaip į darbą, už kurį gaudavo pinigus, bet ne kaip į visavertę kūrybą.

„Jo klausdavo ir žmonės muziejuje, ar galima pamatyti, nes šiaip apie savo kūrybą noriai jis pasakodavo, rodydavo, šitas laikas būdavo aplenkiamas, „čia dėl pinigų, išgyvenimui“, gal prisitaikymo kompleksas, „aš dirbu užsakovui“... Mes kitaip žiūrim į tuos darbus“, – sako kuratorė.

Didžioji dalis projektų išliko tik eksponuojamuose piešiniuose.

„Atskirą segmentą sudaro fotografijos, kuriose užfiksuoti įgyvendinti Varnelio bažnytinio meno projektai. Labai įdomu, kad turime nuotrauką bažnyčios, kur jis pats tuokėsi vos pabaigęs interjerą“, – pasakoja parodos kuratorė.

Parodą K. Varnelio namuose muziejuje kol kas galima apžiūrėti virtualiai, ji bus eksponuojama, kai muziejai galės veikti, kad ją gyvai apžiūrėti galėtų kuo daugiau lankytojų.