Kultūra

2021.03.03 19:50

Spektaklio feisbuke kūrėjai skleidžia sąmokslo teoriją: yra rizika, kad prigis, bet situacija kontroliuojama

Austėja Mikuckytė-Mateikienė, LRT.lt2021.03.03 19:50

Antradienį prasidėjo keturis vakarus trunkantis, socialiniuose tinkluose vykstantis spektaklis „Mirgėjimai“. Aktyviais spektaklio dalyviais tampa ir žiūrovai, kartu su aktoriais įsiveliantys į sąmokslo teorijos raidą. „Jei yra teiginys, nebus taip, kad juo nepatikėtų bent vienas žmogus“, – LRT.lt tvirtina spektaklio režisierius Augustas Gornatkevičius.

Po pirmos Kauno dramos teatro spektaklio sesijos režisierius A. Gornatkevičius džiaugėsi žiūrovų aktyvumu: „Žiūrovai labai pasidavė žaidimui, įsitraukė į scenarijaus kūrimą, laukia įdomios likusios dienos. Jie užduoda klausimų, aktoriai turi spontaniškai reaguoti, improvizuoti.“

Anot režisieriaus, žiūrovų smalsumas iškėlė kai kuriuos klausimus, kurie buvo numatyti vėlesnėse dienose, tad net prireikė koreguoti scenarijų. „Daug ko ir buvome neatradę, o žiūrovai rado argumentų ir „už“, ir „prieš“. Tai rodo interneto platybių mastą“, – sako jis.

Tiesa, scenarijus koreguotas ne kartą ir per repeticijas. Spektaklį sudaro visi feisbuko suteikiami įrankiai: tiesioginės transliacijos, komentarai, susirašinėjimo langas, jutubo vaizdo įrašų nuorodos ir panašiai. „Mes ne tik live'us, bet ir dalį komentarų, tekstinių įrašų repetavome“, – teigia režisierius. Per repeticijas radosi naujų konspiracijos teorijos argumentų, siužeto vingių – jie buvo užfiksuoti ir įtraukti į scenarijų.

„Porą savaičių repetavome su aktoriais, vėliau – su bandomaisiais žiūrovais. Pasiruošimo procesas vyko panašiai kaip technologinių naujovių bandymai. Inovatyvus kūrybinis procesas“, – pasakoja A. Gornatkevičius.

Spektaklis vyksta feisbuko grupėje, kur renkasi neva sąmokslo teorijos apie LED lempų žalą išpažinėjai, – aktorių ir žiūrovų feisbuko paskyros veiksme dalyvauja beveik lygiavertiškai. „Aktoriams buvo nemažai jaudulio ir įtampos, jie per karantiną šiek tiek atpratę vaidinti, senokai neturėję gyvų pasirodymų, bet, manau, puikiai susitvarkė“, – pripažįsta režisierius.

Aktoriai tampa tam tikrais išgrynintais žmonių tipažais, neretai sutinkamais socialiniuose tinkluose. Anot pašnekovo, personažai vaizduoti nesiekiant pašiepti – siekta išgryninti ir suprasti, kokią funkciją jie atlieka konspiracijų teorijų evoliucijoje.

Pasak režisieriaus, kūrybinė komanda nemažai svarstė, ar įsileisti grubesnę kalbą. Galiausiai nuspręsta siekti kuo didesnio tikroviškumo: „Tai tam tikras bendravimo kultūros komentaras. Veikėjai ir dalis dalyvių fiksuoja tą reiškinį, kuris gajus internete, – kaip mes šnekame, nesusišnekame. Gal taip yra todėl, kad žodžių nepapildome neverbaliniais elementais – kūno kalba, veido išraiškomis.“

„Kartais reikia to veidrodžio, atkartojimo, kad permąstytume. Medija ta pati, bet spektaklio kontekste imi kitaip galvoti apie komunikaciją – kaunasi aktorius ir žiūrovas, supranti, kad neskanu, – komentuoja režisierius. – Yra ir aršesnių, asmeniškesnių pareiškimų, man patinka, kad tokių elementų yra.“

Paklaustas, ar nesibaimina, kad ši konspiracijos teorija prigis, A. Gornatkevičius teigė: „Daug diskutavome apie tai, yra šiek tiek baimės. Bet šitos teorijos aiški kilmė ir ją bus galima lengvai nužudyti – ji atėjo iš meno kūrinio.“

Kūrybinė komanda sąmoningai rinkosi sukurti naują sąmokslo teoriją: „Mes nenorėjome naudoti egzistuojančios sąmokslo teorijos, pagilinant jos svorį, norėjom visai naują sukurti nuo nulio, pažiūrėti, kaip ji gimsta, kaip tampa liaudies mitu.“

Tiesa, sąmokslo teorijos apie LED lempas tam tikrų užuomazgų yra internete. „Jei yra teiginys, nebus taip, kad juo netikėtų bent vienas žiūrovas“, – sako A. Gornatkevičius. Pašnekovas pasakoja, kaip prieš spektaklį į personažus įsijautę aktoriai jau komentavo iš savo veikėjų paskyrų įrašus Nacionalinio Kauno dramos teatro paskyroje – frazės tapo internetine tautosaka, nežinant, kad jų autorius – kolega.

„Buvo svarbu suprasti visą sistemą, schemą iš vidaus, iš kur anksčiau nematei. Tapo akivaizdu, kaip nekalti pokštai tampa rimtų svarstymų pradžia“, – kalbėjo režisierius. Spektaklio dalyvių grupėje nestinga ir sąmokslo teorijos skeptikų. „Turime savų kėslų ir užmanymų, tai yra siužetinė intriga, kurią kurstome ir skatiname, – koks teatras be konflikto? Turime veikėjų, kurie yra kitoje sąmokslo teorijos pusėje“, – atskleidžia pašnekovas.

Pirmo ikipremjerinio testo metu tarp dalyvių buvo ir teatro šviesos dailininkai, kitų su šviesa dirbančių žmonių. „Žiūrovas, net ir išmanydamas temą, įsivelia į emocines kovas ir komentarus. Rimto mokslinio pasipriešinimo dar nebuvo, žiūrėsime, kas bus toliau“, – smalsumo neslepia režisierius.

Kitomis spektaklio dienomis, žada A. Gornatkevičius, laukia tiek siužetinių, tiek technologinių naujienų. „Siužete yra ir detektyvo, ir meilės momentų“, – priduria režisierius. Keturių dienų formatas, anot pašnekovo, pasirinktas neatsitiktinai: „Mes bandėme įvairius variantus. Keturias valandas sėdėti prie socialinio tinklo nesinori, socialiniai tinklai vargina. Stengiamės sutrumpinti vieno prisėdimo laiką.“

Negana to, taip atkartojamas įprastas socialinių tinklų ritmas: „Feisbuke taip ir vyksta: kažkas užsivelia, vienas nueina miegoti, pratęsia konfliktą kitą dieną, kitas jau ir pamiršęs, kad ginčijosi. Rodos, dideli lūžiai ir konfliktai, kita vertus, aikštės pokalbiai, gandai. Tęstinumas laike ir realumo suteikia, ir padeda žiūrovui neapsikrauti“, – kalbėjo režisierius, kviesdamas į keturių dienų nuotykį.

Nors žiūrovas gali rinktis, ar nori aktyviai dalyvauti spektaklyje, ar būti tiesiog stebėtoju, jam vis tiek netenka būti pasyviam. Režisierius teigia norėjęs išnaudoti platformos įrankius: „Supratome nuo pradžių, kad tai bus internetinio meno kūrinys, norėjosi išnaudoti skaitmenines galimybes. Tai tampa tam tikru komentaru patiems socialiniams tinklams.“

„Siužeto gabaliukus leidžiame netvarkingai – jie lipa vienas ant kito. Norėjosi apkrovimo, nes mes jį turime – turime informacijos perkrovą. Beje, informacija patenka ir mums to nežinant – net jei dėmesingai nebeklausome, transliacija eina fone, tas fiksuojasi“, – spektaklio struktūrą nupasakoja A. Gornatkevičius.

Socialinių tinklų spektaklis „Mirgėjimai“ bus kartojamas dar kelis kartus. Artimiausia kito spektaklio pradžia – kovo 16 dieną.

Pagrindinis sąmokslo teorijos formuotojas buvo interneto ir naujųjų medijų tyrinėtojas bei kūrybininkas Gytis Dovydaitis, scenarijų kūrė dramaturgė Paulina Okunytė, vaizdo menininkas – Ridas Beržauskas. Veikia NKDT aktoriai: Deividas Breivė, Marius Karolis Gotbergas, Inga Mikutavičiūtė, Kęstutis Povilaitis, Roberta Sirgedaitė, Greta Šepliakovaitė, Aistė Zabotkaitė.

Anot A. Gornatkevičiaus, svarstoma, kad panašaus tipo spektakliai galėtų vykti ir ateityje – instagramo ar tiktoko platformos galėtų leisti pasiekti paauglių – netradicinio teatro lankytojų – auditoriją.