Kultūra

2020.12.10 23:24

Planus keičiantis karantinas – spektaklyje „Sprendžiant Hedą“ žiūrovų salę pakeitė kamera

Margarita Alper, LRT TV naujienų tarnyba, LRT.lt2020.12.10 23:24

Vilniaus mažajame teatre debiutavo režisierė Uršulė Bartoševičiūtė. Kūrybinė grupė, pradėjusi repetuoti dar prieš karantiną, jį paskelbus, suprato, kad arba premjerą teks nukelti, arba pasirengti kitokiam jos variantui – internete. Pasirinkę šį variantą, spektaklį nufilmavo ir kviečia jį žiūrėti internete, o premjeroje teatre žiūrovų lauks karantinui pasibaigus.

Amerikiečių dramaturgo Johno Kleino 2017-ųjų pjesė „Sprendžiant Hedą“ yra Henriko Ibseno dramos „Heda Gabler“, sukurtos 19-ojo amžiaus pabaigoje, interpretacija. Ši pjesė Lietuvoje pastatyta pirmą kartą, jos ėmėsi režisierė Uršulė Bartoševičiūtė.

Pasiilgusiems teatro – Vilniaus mažasis teatras virtualioje premjeroje kviečia išspręsti Hedos Gabler mįslę

Tai antrasis jos spektaklis, kuriame, kaip pati sako, žaidžia su 19-ojo amžiaus dramaturgija. Pernai Panevėžio Juozo Miltinio dramos teatre ji sukūrė spektaklį „Sniegas. Moteris. Dvikova“, pagal šiuolaikinio slovakų dramaturgo pjesę, kuriame žaidė su Čechovo dramaturgija. Šįkart spektaklyje – jos pamatytas H. Ibsenas per amerikiečių dramaturgo pjesę.

„Aš taip matau pasaulį kaip didelį sąvartyną kontekstų, citatų, socialinių archetipų, tam tikrų galios mechanizmų. Kito dramaturgo atsiradimas man duoda tarsi dar vieną dimensiją“, – sako režisierė.

Pagrindinį Hedos vaidmenį spektaklyje sukūrė aktorė Kamilė Petruškevičiūtė. Jos Heda tiek pjesėje, tiek spektaklyje kitokia nei H. Ibseno Hedos, nes jos tikslas kitas – ji nenori nusižudyti, atvirkščiai – pakeisti savo lemtį.

„Priimu kaip išbandymą. Baisu visada būna aktoriui, bent jau man, apie save šnekėsiu, man visada baisu, kad ir koks tas vaidmuo, didelis ar mažas, nes prisiimi atsakomybę jį padaryti. Baisu, vaidmenys dideli, tai sudėtingesni, bet iššūkis didelis ir geras, aukštyn eini ir tobulėji, didelė galimybė augti“, – apie patirtį pasakoja aktorė.

Pradėjus repetuoti, buvo paskelbtas karantinas ir paaiškėjo, kad jei premjera įvyks, tai tik internete ir be žiūrovų, tad visas spektaklis repetuotas taip, kad bus filmuojamas.

„Nuo pat pradžių repetavom, kai žinojom, kad reikės vaidint kamerai. Aišku, vaidini salėje, kažkoks atsiranda jausmas, kad norisi pasisukti į žiūrovų salę, kur turėtų kažkas sėdėti. Man atrodo, kadangi nuo pat pradžių repetavom kitokia vaidybos maniera, labiau kamerai tinkančiai, buvo didelis iššūkis“, – nurodo K. Petruškevičiūtė.

Režisierė teiga supratusi, kad per trumpą laiką teko iš teatro režisierės tapti kino režisiere.

„Baisiausias egzistencinis momentas mane ištiko, kai aktoriai atėjo nusilenkti tuščiai salei. Tame buvo nuoširdi egzistencinė baimė. Tada man pirmą kartą įvyko pandemija, pasaulio pabaigos jausmas. Nes iki to egzistavo buitine prasme – kaukė, patalpų vėdinimas. Nusilenkėm, kur sėdėjo kostiumų dailininkė ir aš operatorinėje“, – pasakoja U.

Filmuotą spektaklį „Sprendžiant Hedą“ pažiūrėti galima Vilniaus mažojo teatro puslapyje iki sekmadienio. Pasibaigus karantinui kūrėjai laukia susitikimo su žiūrovais teatre.