Kultūra

2020.09.29 09:05

Vaidybinio filmo kūrybinį procesą prilygina išėjimui į karą, tačiau muzikinio klipo sukūrimas irgi nešykšti iššūkių

Giedrė Gedeikytė, LRT TELEVIZIJOS laida „Laba diena, Lietuva“, LRT.lt2020.09.29 09:05

Ar esate pagalvoję, kaip sukuriamas muzikinis klipas? Kartais trijų–keturių minučių klipo kūrybinis procesas trunka nuo pusmečio iki pusantrų metų, o kūrybinę grupę gali sudaryti ir penkiasdešimt žmonių.

Režisieriai tikina, kad ilgą proceso trukmę dažniausiai lemia tinkamų kūrybinių sprendimų paieška bei lėšų trūkumas. Nepaisant to, Lietuvos kūrėjai tampa vis drąsesni ir ieško originalių išraiškos formų.

Laba diena, Lietuva. Sporto mėgėjai trina delnais: šią savaitę per LRT – tikra krepšinio šventė

Siurrealistiniai, kinematografiški, papuošti specialiaisiais efektais, o kartais – paprasti ir labai realistiški – muzikos pasaulį pasiekia patys įvariausi muzikiniai vaizdo klipai. Jie naudingi tiek patiems muzikos atlikėjams, norintiems papildyti ar paaiškinti savo kūrinius, tiek pasirodyti siekiantiems jauniems režisieriams. Vis dėlto pagrindinė muzikinių klipų paskirtis – populiarinti naujas dainas.

„Dabartinis jaunimas labai dažnai vaikšto nenuleisdami akių nuo savo išmaniųjų įrenginių, jie mato tokias platformas kaip jutubas, kurioje gali atrasti dainą. Iš pradžių jiems gali patikti vaizdo klipas ir vėliau jau ims klausyti vien dainos“, – kalbėjo muzikologas Darius Užkuraitis.

Sukurti įtaigų muzikinį klipą pavyksta ne visada. Pasak klipų kūrėjų, kokybę lemia gera daina ir paties režisieriaus santykis su muzika.

„Jeigu įvyksta kažkokia takoskyra, tada tai žiūrovas jaučia ir klipas būna pro šalį“, – tikino režisierius Titas Sūdžius. Anot kino režisieriaus Donato Ulvydo, muzikinis klipas, kaip ir muzika, turėtų generuoti emociją.

Vis tik režisieriaus muzikalumas dar negarantuoja klipo sėkmės. Kūrybinį procesą apsunkina specifinis režisūros būdas, kurį riboja kūrinio laikas.

„Muzikiniai klipai yra sudėtingesni už kiną tuo, kad turi laiko griaučius. Turi kiekvieną kadrą apmąstyti taip, kad su daina vaizdas susituoktų“, – pasakojo T. Sūdžius.

Režisieriai neretai interpretuoja savaip, tad daina ir jos klipas ne visada sutampa ar paaiškina vienas kitą.

„Kai klausai dainos, tau yra svarbiau emocija, kurią tu pats išgyveni, nei intelektualinė informacija aplink ją“, – sakė T. Sūdžius. – Jauni režisieriai iš tikrųjų turėtų pradėti nuo trumpo metro filmų, nuo muzikinių klipų, nes tai yra tas pats kinas, tas pats žinutės nešimas, tas pats istorijos pasakojimas, tik trumpiau trunkantis.“

Vis dėlto muzikinių klipų nereikėtų vertinti kaip atskirų kūrinių. Muzikologas sako, kad klipas be dainos egzistuoti negali, nes konkrečiai dainai kurtas klipas tinka tik jai.

Anot D. Užkuraičio, jeigu sukursime iš pradžių vaizdo klipą, o paskui jam muziką, tai bus trumpametražis filmas, kuriam sukurta muzika, o „daina be to klipo kaip ir gali egzistuoti, bet vis tik, kai jie kartu egzistuoja, manau, kad tai yra absoliuti vienybė.“

Sukurti trijų–keturių minučių kūrinį kartais prireikia kelių dešimčių žmonių komandos ir daug laiko. T. Sūdžius tikina, kad ilgą trukmę dažniausiai lemia ne filmavimo darbai, o tinkamų dekoracijų, kūrybinių sprendimų paieška bei lėšų ar motyvacijos trūkumas. Anot jo, sukurti klipą per mėnesį ar du nėra realu. Vis tik kino režisierius D. Ulvydas sako, kad režisuoti muzikinį klipą daugeliu atžvilgiu paprasčiau nei vaidybinį filmą.

„Žinoma, kad trumpam filme ar muzikiniam klipe tu vis tiek turi daugiau laisvės ir mažiau įsipareigojimų. Vaidybiniam filme išeini kaip į karą, išeini iš asmeninio gyvenimo, iš buities, iš šeimos ir tai yra daug jėgų kainuojantis dalykas. Muzikiniam klipui niekada tokių jėgų, pastangų nereiks įdėti, nes, manau, tai būtų neadekvatu“, – komentavo D. Ulvydas.

Specialistai pabrėžia, kad Lietuvos muzikinių klipų kūrybos galimybes labiausiai riboja kuklus biudžetas. Nepaisant to, šalies muzikos rinką pasiekia vis daugiau unikalių kūrinių, o lietuvių kūrėjai tampa drąsesni, ieško įdomesnių sprendimų ir išraiškos formų.

„Aš matau, kad tikrai yra didžiulė pažanga, kadangi anksčiau visi video kūrėjai sakydavo, kad mes nenorime kurti kažko gero, kadangi tiesiog nėra kur jų parodyti. Šiais laikais pamato nepaprastai daug žiūrovų ir aš manau, kad režisieriui atsiranda prasmė sukurti kažką gero ir įdomaus, kadangi jis ne tik populiarina dainą, bet ir pats save“, – sakė D. Užkuraitis.