Kultūra

2020.09.28 19:45

Fotomenininkas pristato kūrėjams dedikuotas fotonoveles: nuo Lietuvos Mikelandželo iki ironiškojo Vilučio

LRT.lt2020.09.28 19:45

Igno Algirdo Stanio šešių fotonovelių cikle per fotografiją ir garsus atskleidžiami Lietuvos kultūrai bei menui nusipelniusių kūrėjų portretai, jų mintys apie gyvenimą ir kūrybą.

I. A. Stanio impresijos apie kiekvieną iš kūrėjų:

Lietuvos Mikelandželu vadinamas Antanas Kmieliauskas

Šviesaus atminimo Nacionalinės kultūros ir meno premijos laureatas profesorius A. Kmieliauskas (1932–2019) dar vadinamas Lietuvos Mikelandželu. Jis buvo ypatingas dailininkas, kuriam pakluso įvairios meninės raiškos formos – nuo tapybos, grafikos, freskos iki skulptūros.

Fotonovelė apie A. Kmieliauską buvo sukurta jau po jo mirties. Su dailininku fotonovelių autorius bendravo paskutiniais jo gyvenimo metais. Susitikimai dažniausiai vykdavo menininko namuose, todėl nuotraukose atsiskleidžia kūrybinė aplinka – dirbtuvės, kiemas, sodas, o per juos – ir kūrėjas.

Šimtai Gedimino Girdvainio grimasų

Šiemet mus paliko Lietuvos teatro ir kino aktorius G. Girdvainis, pasižymėjęs temperamentinga, improvizacine vaidyba, ypač raiškiais komiškais bei tragikomiškais vaidmenimis.

Su aktoriumi fotonovelių autorius susitiko 2019 metais. Susitikimas buvo trumpas ir ryškus. Valanda Vilniaus mažajame teatre pralėkė nepastebimai, o intensyvų tempą diktavo pats aktorius. Meninėse nuotraukose užfiksuota šimtai charizmatiškų vaidmenų sukūrusio atlikėjo mimikų ir grimasų. Didelis kadrų skaičius gąsdino, dauguma jų liko nepublikuoti. Aktoriui mirus iš nuotraukų gimė pasakojimas – paskutinis G. Girdvainio spektaklis.

Nufotografuoti Mikalojų Povilą Vilutį nėra paprasta

Lietuvos grafiko, prozininko Nacionalinės kultūros ir meno premijos laureato M. P. Vilučio namuose – daugybė meno kūrinių ir įvairiausių jo renkamų daiktų, daikčiukų. Fotonovelėje jie, susipynę su M. P. Vilučio portretais, jungia dailininko spalvingą vidinį pasaulį su taip pat jo ryškia kasdiene aplinka.

Dailininkas nemėgsta būti fotografuojamas, tačiau mėgsta bendrauti, dalytis mintimis. Todėl jį nufotografuoti nėra paprasta. Gavęs pasiūlymą nepakilti nuo kėdės fotografijoms, atsakė: „Dabar pabūsiu pasaulio centras.“ Fotografui teko suktis aplinkui ieškant meninių sprendimų.

Rimvydas Pupelis nenori palikti rojaus

Tapytojas R. Pupelis gyvena ir kuria Lietuvos periferijoje – Obeliuose, tačiau parodas rengia plačiai – tiek Lietuvoje, tiek už šalies ribų: Vilniuje ir Obeliuose, Niujorke ir Paryžiuje.

Dailininko namai ir dirbtuvės apsuptos gamtos: kieme griežia žiogai, krinta obuoliai, o naktimis atklysta stirnos. R. Pupelis norėtų gyventi Vilniuje, bet nenori palikti šio rojaus. Menininkas vaizdingai kalba, tačiau rasti sprendimus, kaip perteikti kubistą fotografiškai, nebuvo lengva.

Per fotografiją dailininkas pateko į savo paties paveikslus – iškraipytas, sulaužytas formas ir figūras. Dailininko mintys, tekstai ir idėjos susijungė su jo dirbtuvėmis, sodu ir paties portretu.

Regimanto Adomaičio monologas – po pusės šimtmečio

2019 metais paprašytas perskaityti Justino Marcinkevičiaus pjesės „Mindaugas“ monologą, Nacionalinės kultūros ir meno premijos laureatas, legendinis Lietuvos teatro ir kino aktorius R. Adomaitis juokėsi: vaidmuo kažkur matytas.

Žodžiai, kuriuos aktorius skaitė, buvo ištarti lygiai prieš 50 metų, kai pjesė buvo pristatyta Lietuvos nacionaliniame dramos teatre, kur aktorius premjeroje atliko pagrindinį vaidmenį. Praėjus pusei šimtmečio šios eilės vėl skamba.

Aniceto Jonučio žėrintis portretas

Įvairiapusis menininkas – tekstilininkas, dailininkas, kino kūrėjas, pagarsėjęs kaip didelių formatų gobelenų, skirtų įvairių kultūros įstaigų interjerams, autorius A. Jonutis. Dailininko namuose nėra aiškių laiko ženklų, tačiau čia gausu įvairiausių meno kūrinių – nuo kilimų, akvarelių, drožinių iki pieštų portretų ir aktų.

Šis įvairialypis pasaulis skleidžiasi stilių ir technikų aibe, kalba apie jautraus menininko laisvas formų ir spalvų paieškas. Fotonovelėje neapčiuopiama, beveik užuodžiama laisvos formos ir spalvos atmosfera, kurioje žėri menininko portretas.