Kultūra

2020.09.26 17:07

Matthew Moore. Tuštumos ir užuominos: sovietinių paminklų paieška Baltijos šalyse

Matthew Moore, Deep Baltic2020.09.26 17:07

Projektas „Posocialistinis kraštovaizdis“ – tai kaimo ir miesto kraštovaizdžio kažkada Sovietų Sąjungos okupuotose šalyse tyrimas. Šį projektą pradėjau dar būdamas reziduojančiu menininku Vilniaus dailės akademijos Nidos meno kolonijoje, rašoma Deep Baltic.

Mane sužavėjo šio krašto praeitis, ypač visai nesena istorija, susijusi su Rusija, kurios siena praeina vos už kelių kilometrų nuo tos vietos, kur gyvenome.

Vieną dieną man į rankas pateko Vytauto Vičiulio, kuris 1989 m. kovo 2 d. Klaipėdoje padegė Lenino paminklą, istorija. Kitą dieną su vienu iš meno kolonijos darbuotojų nuvažiavau į Klaipėdą. Kai papasakojau jam, kodėl ten vykstu, jis pasakė, kad puikiai atsimena, kur stovėjo Lenino paminklas ir gali mane ten nuvežti. Taip prasidėjo pirmoji mano projekto dalis, atvaizduojanti konkrečias vietas, kur kažkada stovėjo paminklai Leninui ir Stalinui.

Atrodo, kad šiose nuotraukose užfiksuotos įprastos miestų aikštės ir skverai, tačiau kai kuriems vietos gyventojams šios vietos atrodo kur kas grėsmingesnės nei gali pasirodyti iš pirmo žvilgsnio. Kai kur akivaizdžiai matosi, kad trūksta paminklo, kitur valdžiai pavyko transformuoti erdvę.

Tokių vietų paieška ir įamžinimas natūraliai pastūmėjo mane link antrosios projekto dalies – nuverstų komunistinių paminklų, kurie kažkada stovėjo Rytų bloko valstybėse, paieškos ir jų likimo įamžinimo. Šiandien jų galima rasti paslėptų už pastatų sienų ar saugomų privačiuose parkuose. Panašu, kad saugiai nuo visuomenės akių laikomos skulptūros yra netekusios galios kelti žmonėms baimę.

Kartu paėmus, visos šios nuotraukos pasakoja apie tai, kaip skirtingos visuomenės siekia kontroliuoti istorinius naratyvus, transformuodamos kraštovaizdį ir miesto erdves.

Kai kurios tautos deda visas įmanomas pastangas, bandydamos ištrinti nepageidaujamą praeitį, o kitos tiesiog leidžia jai lėtai sudūlėti. Yra ir tokių visuomenių, kurios sąmoningai palieka užuominų apie skausmingą praeitį, taip siekdamos išvengti istorijos pasikartojimo.

Ir visai nesvarbu, kokia pasirenkama strategija, nes mūsų praeitis yra užkoduota kraštovaizdyje. Kiekvienas naujas sluoksnis pasakoja labai svarbią istoriją apie tai, kaip žmogus pats formuoja istoriją ir net atmintį.

2000 m. Matthew Moore įgijo fotografijos bakalauro laipsnį Mičigano menų koledže Detroite, o 2009 m. Džordžijos valstijos universitete Atlantoje jam buvo įteiktas fotografijos magistro diplomas. Savo darbuose M. Moore analizuoja šiuolaikinį kraštovaizdį, daugiausia dėmesio skirdamas tam, kaip žmogus savo įsikišimu kontroliuoja istorinį naratyvą. Šiuo metu jis dėsto fotografijos meną Anne Arundel bendruomenės koledže Arnolde, Marilande.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt